Katowice. Protest mieszkańców regionu przeciwko budowie CPK

Przeciwnicy budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego i Kolei Dużych Prędkości po raz kolejny organizują protest. W sobotę 5 listopada spotkają się na placu Wolności, skąd przemaszerują na katowicki rynek.

W sobotę w stolicy województwa spotkają się mieszkańcy całego regionu, by wyrazić swój sprzeciw wobec planu budowy CPK i KDP. Protest rozpocznie się na placu Wolności o godz. 12., skąd manifestanci przejdą na katowicki rynek. Organizatorzy zachęcają do zabrania ze sobą kamizelek odblaskowych, trąbek, gwizdków, transparentów i flag.

To nie pierwszy protest przeciwko inwestycji. W ciągu ostatnich kilku miesięcy manifestowano m.in. w Wyrach, Gostyni, Łaziskach Górnych czy Orzeszu. Czyli w tych miejscowościach, przez które przebiegać ma planowana trasa kolejowa z Katowic do Ostrawy.

Centralny Port Komunikacyjny. Ludzie boją się wywłaszczeń

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią. Ma on zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach inwestycji powstanie Port Lotniczy Solidarność, oddalony od Warszawy o 37 km na zachód. Do tego zostaną wybudowane trasy Kolei Dużych Prędkości, które docelowo umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w mniej niż 2,5 godziny.

I to właśnie budowa nowych połączeń kolejowych budzi największe kontrowersje. Jednym z nich ma być szybka kolej z Katowic do Ostrawy. Mieszkańcy województwa podnoszą, że planowana inwestycja zaszkodzi środowisku naturalnemu. Przede wszystkim jednak obawiają się wywłaszczeń i zastanawiają się, jak duża będzie strefa buforowa. Nie chcą też hałasu za oknem, generowanego przez szybkie pociągi.

Kolej Dużych Prędkości. Cztery warianty trasy

Na ten moment nie wiadomo jeszcze, jaki dokładnie przebieg będzie miała trasa kolejowa z Katowic do Ostrawy. Pewne jest jedynie, że wychodzić będzie z obecnego odcinka, biegnącego przez Brynów i Ligotę. Dalszy przebieg jest rozważany. Istnieją cztery warianty, a w każdym z nich kolej przecina powiat mikołowski, co budzi sprzeciw okolicznych mieszkańców.

Przedstawiciele CPK zapowiadają, że prace nad studium wykonalności zakończą się w listopadzie. Na grudzień planowane jest ogłoszenie wariantu inwestorskiego. Kolejnym etapem prac będzie procedura uzyskania decyzji środowiskowej.