PKP PLK

i

Autor: Metropolia GZM mat. pras.

Katowice i Tychy będą miały alternatywne połączenie kolejowe. Powstaną nowe przystanki

PKP Polskie Linie Kolejowe, które są zarządcą infrastruktury ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji odtworzenia alternatywnego połączenia pasażerskiego Katowic z Tychami. Inwestycja jest pierwszym przetargiem w GZM w ramach Programu „Kolej+”.

Nowy przetarg PKP PLK dotyczy projektu pod nazwą „Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota linią kolejową nr 142”. To jeden z czterech ogłoszonych dotąd pory przetargów w Polsce w ramach Kolei Plus. Tym samym jest to pierwszy przetarg dotyczący sześciu projektów GZM w programie.

Nowe połączenia w GZM w ramach Kolei Plus

Łącznie GZM zgłosiła do Kolei Plus sześć przyjętych do realizacji inwestycji, dzięki którym ma zostać odbudowanych, rozbudowanych lub przywróconych ruchowi pasażerskiemu około 100 km torów. W ramach projektów ma powstać też 14 przystanków osobowych.

Inwestycje te wpisują się w projekt Kolei Metropolitalnej, która jest jednym z głównych kierunków rozwoju transportu publicznego w GZM. Umowy w sprawie ich realizacji PLK i zainteresowane samorządy GZM zawarły na początku grudnia 2022 r.

Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota linia nr 142

Opracowanie dokumentacji projektowej dla Katowic, czyli dla linii kolejowej 142, będzie bardzo ważne dla planowanego w przyszłości uruchomienia tam regularnego ruchu kolejowego w ramach Kolei Metropolitalnej. W międzyczasie powstaną budowane przez PKP PLK przystanki pasażerskie na tej linii, co jest ważne z punktu widzenia pełnienia funkcji objazdowej przez linię 142 podczas prac modernizacyjnych na linii kolejowej 137 z Ligoty do Tychów, gdzie będzie m.in. dobudowywana druga para torów dla ruchu aglomeracyjnego  - mówi Wojciech Dinges, pełnomocnik zarządu GZM ds. transportu szynowego.

Równolegle z pracami nad zamawianą dokumentacją projektową na linii 142 mają powstać zakontraktowane już przez PLK cztery przystanki pasażerskie: Katowice Kostuchna, Katowice Ochojec, Katowice Murcki, Katowice Podlesie Saska. Są one ważne m.in. wobec perspektywy pełnienia przez tę linię funkcji objazdowej podczas planowanej modernizacji głównej linii nr 137 z Katowic Ligoty do Tychów (gdzie planowana jest m.in. dobudowa drugiej pary torów dla ruchu aglomeracyjnego)

Ogłoszony przetarg dotyczy m.in.:

  • przygotowania koncepcji programowo przestrzennej,
  • przygotowanie szczegółowej dokumentacji projektowej,
  • projektu budowlanego,
  • wykonanie raportu o oddziaływaniu na środowisko.

Projekt obejmuje dokończenie rewitalizacji istniejącej linii kolejowej nr 142 Katowice Ligota – Tychy oraz zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowo-drogowego poprzez budowę skrzyżowań dwupoziomowych i likwidację przejazdów kolejowo-drogowych.

W 30 minut z Tychów do Katowic

Dzięki przywróceniu ruchu pasażerskiego między Katowicami Ligotą a Tychami, lepszy dostęp do pociągów mają zyskać mieszkańcy południowych dzielnic Katowic: Ochojca, Murcek, Kostuchny i Podlesia. Szacowany czas przejazdu Tychy – Katowice tym połączeniem ma wynieść 29 minut.

Oferty można składać do 10 lutego 2023 r. Czas przewidziany na opracowanie kompletnej dokumentacji to 32 miesiące od podpisania umowy. Wartość projektu „Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota linią kolejową nr 142” jest wyceniana na około 143 mln zł netto.