tory

i

Autor: Pixabay

Katowice i Pyskowice Miasto ponownie połączy linia kolejowa. Burmistrz: To skok cywilizacyjny

PKP PLK ogłosiły w piątek, 17 lutego 2023 r., przetarg na opracowanie dokumentacji dotyczącej odbudowy jednotorowego połączenia ze stacji Pyskowice do przystanku Pyskowice Miasto w ramach programu Kolej Plus.

Ma to być piąty z siedmiu realizowanych w programie Kolej Plus projektów z województwa śląskiego, w którym ruszył przetarg na dokumentację. Pięć z siedmiu projektów dotyczy bezpośrednio obszaru GZM i wiąże się z projektem Kolei Metropolitalnej. Główne przewozy pasażerskich w obrębie Metropolii mają opierać się o kolej.

Jedną z inwestycji w infrastrukturę kolei metropolitalnych jest: Odbudowa rozebranej linii kolejowej nr 198 Pyskowice – Pyskowice Miasto dla przywrócenia połączenia na trasie: Katowice – Gliwice – Pyskowice Miasto.

Pyskowice: 5 kilometrów torów do odbudowy

Prawie pięciokilometrowa linia kolejowa nr 198, która powstała w latach 60. XX wieku, biegła od stacji Pyskowice do przystanku Pyskowice Miasto w centrum 17-tysięcznego miasta. Linia została zamknięta w 2000 r.

Przystanek Pyskowice Miasto, do którego docierały pociągi elektryczne, przez lata był jednym z końcowych w dawnej sieci kolejowych połączeń regionalnych w dzisiejszym województwie śląskim.

Samorządowi Pyskowic zależy na odbudowie połączenia, dzięki któremu trasa wybranych kursów obecnego głównego połączenia aglomeracyjnego Kolei Śląskich - S1 relacji Częstochowa – Katowice – Gliwice mogłaby dalej, przez Gliwice Łabędy oraz peryferyjną stację Pyskowice docierać do centrum tego miasta, kilkaset metrów od pyskowickiego rynku.

W trakcie podpisywania umowy z PLK w listopadzie 2022 r., burmistrz Pyskowic Adam Wójcik mówił, że przywrócenie tego połączenia jest dla miasta, niczym skok cywilizacyjny.

Zintegrowany system komunikacji, park and ride, szybkie i ekologiczne przemieszczanie się do centrum Metropolii, jest kluczowe dla rozwoju Pyskowic. Połączenie kolejowe daje nam możliwość zdywersyfikowania trudnej już dziś sytuacji na drogach wlotowych i wylotowych z miasta. Biorąc pod uwagę, że większość aktywnych zawodowo pyskowiczan pracuje w Gliwicach, Zabrzu, Bytomiu czy Katowicach – tą inwestycją dajemy im możliwość tańszego i komfortowego przemieszczania się – mówił Wójcik.