Górnośląskie Koleje Wąskotorowe podsumowały 2022 rok. Ile podróżnych udało się przewieźć?

i

Autor: UM Bytom/archiwum

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe podsumowały 2022 rok. Ile podróżnych udało się przewieźć?

Ponad 20 tys. osób udało się przewieźć w ubiegłym roku kolejami wąskotorowymi. Pociągi - w ciągu ponad ośmiu miesięcy - pokonały łącznie ok. 5,5 tys. kilometrów.

Wąskotorówka cieszy się niesłabnącą popularnością

Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych postanowiło podsumować ubiegły rok. Przedstawiciele SGKW zapowiedzieli także plany na najbliższe miesiące.  

- Rok 2022 był wyjątkowy dla Górnośląskich Kolei Wąskotorowych – po blisko czterdziestu latach na wąskich torach ponownie pojawił się parowóz – symbol dawnej kolei, zabytek techniki i wielka atrakcja turystyczna - czytamy w komunikacie udostępnionym w mediach społecznościowych przez Stowarzyszenie. 

Chodzi oczywiście o parowóz „Ryś”, który prowadził pociągi pomiędzy Bytomiem, Tarnowskimi Górami a Miasteczkiem Śląskim. Przywrócenie go do ruchu było możliwe, dzięki finansowemu zaangażowaniu m.in. władz Bytomia czy przeszło dwustu indywidualnych darczyńców, którzy wsparli to przedsięwzięcie za pośrednictwem internetowej zbiórki. 

W ubiegłym roku pociągi Górnośląskich Kolei Wąskotorowych kursowały od końca stycznia do drugiej połowy października. Wąskotorówka przez te ponad osiem miesięcy przewiozła dokładnie 21 017 podróżnych (wzrost o 8 proc. w porównaniu do 2021). Pociągi pokonały łącznie ok. 5,5 tys. kilometrów.

Na ten moment - pociągi nie kursują, gdyż trwają remonty torów oraz budowany jest tunel pieszo-rowerowy na ul. Częstochowskiej w Tarnowskich Górach.

Co zaplanowano na 2023? Będą kolejne inwestycje

Na ten rok zapowiedziano dwie ważne inwestycje. Pierwsza z nich to budowa nowego peronu w Tarnowskich Górach, która będzie możliwa dzięki zaangażowaniu władz miasta. 

Druga z kolei to przebudowa stacji Miasteczko Śląskie Wąskotorowe. To interesująca inwestycja, gdyż stacja kolei wąskotorowej stanie się częścią nowopowstającego centrum przesiadkowego w mieście. Będzie to jedyne w naszym kraju miejsce, w którym podróżni będą mogli się przesiąść z wąskotorówki do pociągu kolei normalnotorowej czy autobusu miejskiego. 

Przypomnijmy, że Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to najstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa na świecie. Powstała w 1853 roku i przez ponad 140 lat służyła śląskiemu przemysłowi. Od 2002 służy już tylko przewozowi turystów. Utrzymują ją samorządy wraz z pasjonatami skupionymi we wspomnianym już Stowarzyszeniu Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.