Gęsta mgła, niskie ciśnienie i smog. Na Śląsku nie da sie oddychać!

i

Autor: pexels Zdjęcie poglądowe

Gęsta mgła, niskie ciśnienie i smog. Na Śląsku nie da sie oddychać!

2021-11-17 7:43

Od kilku dni w miastach województwa śląskiego jakość powietrza jest dosłownie fatalna. Początek sezonu grzewczego od razu przypomniał nam o smogu. Mieszkańcy zaczęli palić byle czym. Do tego dochodzi gęsta mgła, niska temperatura i ciśnienie. Katastrofa gotowa.

Fatalnie prezentuje się jakość powietrza w województwie śląskim w ostatnich dniach. Normy dla pyłów PM 10, PM 2,5 oraz benzopirenu w powietrzy są przekroczone kilkukrotnie. W sumie smog widać gołym okiem. Czai się on również w gęstej mgle, która przywitała mieszkańców śląskich miast w środę, 17 listopada.

Dlaczego powietrze jest aż tak złe? Kilka dni temu temperatury wyraźnie spadły, sezon grzewczy zaczął się na dobrze, a ludzie palą byle czym, bo węgiel jest coraz droższy, a też nie wszystkie stare kopciuchy zostały wymienione na nowe piece. Do tego dochodzi niskie ciśnienie i katastrofa gotowa.

Jak przekonują eksperci zanieczyszczenie powietrza zalicza się dzisiaj do największych zagrożeń cywilizacyjnych i wyzwań dla zdrowia publicznego. Pogarszają nie tylko ogólną jakość życia w mieście, lecz również negatywnie wpływają na jakość życia każdego mieszkańca, powodując szereg chorób układu oddechowego.

Zgodnie z raportem Najwyższej Izby Kontroli, wskutek chorób spowodowanych zanieczyszczeniem powietrza w Polsce co roku umiera przedwcześnie około 40 tys. osób. Dwukrotnie więcej, bo 80 tys. osób, zabija w naszym kraju dym papierosowy, przy czym aż 14 mln narażonych jest na bierne wdychanie takiego dymu, gdy np. sąsiad pali papierosy na balkonie. Smog co roku zabija 10-krotnie więcej Polek i Polaków, niż ginie ich w wypadkach samochodowych. Same spaliny samochodowe znacząco przyczyniają się też do pogorszenia jakości powietrza w polskich miastach. Tym bardziej, że Polacy jeżdżą jednymi z najstarszych aut w Unii Europejskiej: wiek co trzeciego auta przekracza 20 lat. Kontrola NIK wykazała, że co czwarte auto przekracza limit emisji pyłów PM, a co drugie – limit emisji tlenku węgla.