Elką do Planetarium Śląskiego pojedziemy już za rok! [WIZUALIZACJE]

2022-10-27 20:43

Do nowego parku nauki w Parku Śląskim pojedziemy kolejką linową. W listopadzie ruszą pracę pod budowę nowej linii kultowej „Elki”. Tym razem ławeczki i gondole zawiozą nas do prosto do Planetarium Śląskiego. Odtworzona po latach trasa będzie startować z rozbudowanej stacji przy Wesołym Miasteczku. Zgodnie z umową ma być gotowa za 12 miesięcy.

- Nowy odcinek poprowadzony zostanie śladem dawnej trasy kolejki - od Wesołego Miasteczka do Planetarium Śląskiego. Trasa będzie mierzyła 1840 metrów, a podróż nią zajmie od 15 do 20 minut w jedną stronę. Z góry będzie można obserwować Śląski Ogród Zoologiczny, podróżujący przejadą malowniczą trasą z wybiegami dla zwierząt oraz nad Doliną Dinozaurów. Stacja przesiadkowa zlokalizowana będzie przy alei Planetarium - mówi Paweł Bilangowski, prezes Parku Śląskiego. 

– Inwestujemy w Park Śląski, przywracając mu dawną świetność i sprawiając, by mógł służyć kolejnym pokoleniom. Elka to jedna z wizytówek parku, kultowe miejsce przyciągające w sezonie prawdziwe tłumy. Cieszę się, że będziemy mogli podziwiać z tej perspektywy kolejne fragmenty tego wyjątkowego miejsca – mówi Jakub Chełstowski, marszałek Województwa Śląskiego.

Druga nitka „Elki” podobnie jak pierwsza, zostanie wyposażona w 30 czteroosobowych kanap i 15 zamkniętych gondoli.

– Jest to jedna z najważniejszych i najciekawszych linii, która przebiegać będzie nad Śląskim Ogrodem Zoologicznym. Docelowo mamy nadzieję, że uda nam się w przyszłości ruszyć również z przygotowaniami do budowy kolejnego odcinka Kolei Linowej „Elka” od Planetarium do Stadionu Śląskiego tym samym zamykając przejazd w historyczny trójkąt – dodaje prezes Bilangowski.

Budowa ma potrwać rok. 

Zgodnie z umową na budowę drugiej nitki Kolei Linowej „Elka” wykonawca ma 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia prac. Odwiedzających Park Śląski czeka w tym czasie trochę utrudnień. Np. na czas wykonania nadbudowy stacji przy Stacji Wesołe Miasteczko „Legendia”, kolejka zostanie wyłączona z użytkowania. Dobra wiadomość jest taka, że ten etap pracy został zaplanowany poza sezonem.

Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm, w skład którego wchodzą trzy spółki: lider - Arco System z Oświęcimia; partner - Inrtavi z Bielska Białej oraz Doppelmayr, podwykonawca inwestycji.

Koszt budowy drugiej linii „Elki” to ponad 85 mln zł brutto.