Otwarcie przebudowanej DK-46 w Częstochowie

i

Autor: Fot. Łukasz Kolewiński / UM Częstochowa

Inwestycje

DK-46 i DK-91 gotowe. To koniec dwóch największych inwestycji drogowych w Częstochowie

We wtorek 2 stycznia oficjalnie oddano do użytku mieszkańcom nową DK-46 na zachodzie Częstochowy. Z kolei DK-91, nazywana potocznie "gierkówką", przeszła pomyślnie odbiory techniczne. Wykonawca potrzebuje jeszcze kilku tygodni, by dokończyć roboty budowlane.

DK-46 oddana mieszkańcom Częstochowy do użytku

Zadanie pt. "Rozbudowa DK-46 – ul. Głównej i ul. Przejazdowej wraz z budową obejścia ul. św. Barbary do ul. Pułaskiego w Częstochowie" było realizowane w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Celem inwestycji było odciążenie zachodniej części centrum miasta, którą teraz ominie ruch tranzytowy.

Przebudowa DK-46 to jedna z dwóch największych inwestycji drogowych we współczesnej historii Częstochowy. Jej koszt podstawowy opiewał na ok. 98 mln zł, z czego część pokryło unijne dofinansowanie.

W trakcie pracy przebudowano istniejący ślad DK-46 w ciągu ulic Głównej i Przejazdowej oraz wybudowano nowy, nazywany potocznie obejściem ul. św. Barbary. To daje łącznie ok. 7,5 km.

Na wspomnianym odcinku powstały drogi rowerowe, chodniki, oznakowane przejścia dla pieszych, ronda i skrzyżowania poprzeczne. Wzdłuż drogi zamontowano oświetlenie, zastosowano też elementy Inteligentnego Systemu Transportowego. Łącznie przebudowano ok. 7,5 km.

Tak wygląda nowa DK-46 w Częstochowie: 

"Gierkówka" niemal na finiszu. Częstochowa uniknęła utraty dofinansowania

Z kolei nowa al. Wojska Polskiego (DK-91) przeszła już pomyślnie odbiory techniczne i uzyskała pozwolenie na użytkowanie. Droga wkrótce zostanie oddana do użytku mieszkańcom. Aktualnie trwają procedury administracyjne oraz końcowe roboty budowalne. By udrożnić drogę na osi północ-południe, wykonawca potrzebuje jeszcze kilku tygodni.

Budowa nowej DK-91 to druga z największych inwestycji drogowych w Częstochowie. Niestety, zaliczyła spore opóźnienie. W kwietniu 2022 roku Miejski Zarząd Dróg w Częstochowie odstąpił od umowy z wykonawcą ze względu na niedostateczny stan zaawansowania prac. Pierwotnie przebudową zajmowało się konsorcjum firm Drog-Bud, Firesta-Fiszer i Nowak Mosty.

Miasto zorganizowało kolejny przetarg, który wygrało konsorcjum spółek z Grupy NDI. Nowa umowa została odpisana we wrześniu 2022 roku, a prace miały się zakończyć w listopadzie 2023 roku. Choć nie udało się skończyć budowy na czas, na szczęście nie przekroczono terminów granicznych dla dotacji. Dzięki temu unijne dofinansowanie udało się utrzymać.