Inwestycje

Bytom: Rozpoczął się remont historycznej nastawni kolejowej. Dostanie drugie życie

W piątek, 26 kwietnia rozpoczął się remont zabytkowej nastawni bramowej znajdującej się w pobliżu dworca kolejowego w Bytomiu, który zresztą też przechodzi ogromny remont. Koszt modernizacji nastawni to 1,4 mln zł.

Zabytkowa nastawnia w Bytomiu dostanie drugie życie

Firma PORR SA rozpoczęła w piątek remont zabytkowej nastawni bramowej przy dworcu PKP w Bytomiu. 

W ramach prac wykonawca oczyści i pomaluje konstrukcję, przeprowadzi renowację elewacji i dachu, wymieni drzwi, okna i oświetlenie. Zaplanowana jest też modernizacja wnętrza oraz podświetlenie obiektu - informuje Urząd Miasta w Bytomiu.

Remont nastawni, zgodnie z umową powinien zakończyć się jeszcze w tym roku. Realizująca remont firma ORR SA odpowiada również za remont hali peronowej dworca PKP w Bytomiu i linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie.

Bytomska nastawnia powstała w granicach III Rzeszy

Bytomska nastawnia została zaprojektowana i zbudowana w 1935 roku w czasie, kiedy Bytom był w granicach III Rzeszy. Budynek zaprojektowano w charakterystycznym, modernistycznym kształcie, w stylu streamline, który popularny był w latach 30. XX wieku. biekt posiada formę dwubryłową – niższa, jednokondygnacyjna część mieści dziś pomieszczenia warsztatowo-techniczne, zaś wyższa, nadwieszona nad torami kolejowymi i wsparta na stalowym filarze, przeznaczona jest na pomieszczenie tzw. nastawnicowni. To w niej znajdują się urządzenia suwakowe przeznaczone do kierowania ruchem pociągów, które pozostaną na swoim miejscu i będą nadal ozdobą pochodzącej z 1935 roku nastawni.