Awaria ŚKUP spowodowana cyberatakiem. Kasowniki jak z XX wieku

i

Autor: Archiwum/Facebook Awaria ŚKUP spowodowana cyberatakiem. Kasowniki jak z XX wieku

Awaria systemu ŚKUP na Śląsku spowodowana cyberatakiem. Kasowniki jak z XX wieku

Jak podał dzisiaj Zarząd Transportu Metropolitalnego, wielka awaria systemu ŚKUP jest spowodowana cyberatakiem. Jak podkreśla organizator transportu na Górnym Śląsku, nic nie wskazuje na to, aby dane pasażerów były zagrożone.

Awaria ŚKUP wywołana cyberatakiem. Dane pasażerów podobno nie wyciekły

Trwa ogromne zamieszanie spowodowane awarią systemu ŚKUP na Śląsku. Jak poinformował w komunikacje Zarząd Transportu Metropolitalnego, awarię spowodował cyberatak. - W nocy z 7 na 8 lutego nastąpiła awaria systemu centralnego ŚKUP. Jej przyczyną była zewnętrzna, celowa ingerencja osób trzecich. O cyberataku powiadomione zostały odpowiednie służby - czytamy w komunikacie wydanym w czwartek, 9 lutego.

Według ZTM nic nie wskazuje na to, aby dane pasażerów zostały w jakikolwiek sposób naruszone lub zagrożone. 

System, który uległ atakowi, nie przechowuje tego typu zasobów informacji. Bezpieczne są również pieniądze zgromadzone w elektronicznej portmonetce kart ŚKUP – po przywróceniu systemu, będą dostępne dla pasażerów - informuje ZTM.

ZTM zapewnia, że priorytetem jest teraz przywrócenie systemu z tworzonych codziennie kopii zapasowych. Odtworzenie systemu wymaga jednak czasochłonnych prac nad utworzeniem nowej, bezpiecznej infrastruktury informatycznej. Z tego względu awaria na pewno potrwa kilka dni. - Atak został zgłoszony policji. Powiadomiliśmy również służby związane z bezpieczeństwem Internetu oraz ochroną danych osobowych - NASK oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych - wyjaśnia ZTM dodając, że nad przywróceniem współpracują z twórcą systemu - firmą Asseco.

Awaria ŚKUP: Powrót do czasów KZK GOP i kasowników-dziurkaczy

Awaria spowodowała brak możliwości odbicia karty ŚKUP w elektronicznym kasowniku. Jak czytamy w kolejnym komunikacje GZM, wszyscy posiadacze ważnej karty ŚKUP będą musieli... ponownie kupować sobie bilety czy to jednorazowe, czy wieloprzejazdowe. Jak poinformowano:

  • Pasażerowie, którzy posiadają na swojej karcie ŚKUP bilety wieloprzejazdowe, a w wyniku awarii muszę kupować drożej wychodzące bilety jednorazowe, będą mogli ubiegać się o zwrot różnicy w kosztach.

W pojazdach komunikacji miejskiej pojawiły się natomiast kasowniki, które królowały zwłaszcza w XX wieku jeszcze za czasów KZK GOP - klasyczne, metalowe dziurkacze, do których wkłada się bilet i przyciska, aby go skasować. Oczywiście są one przeznaczone tylko dla tych, którzy korzystają z biletów papierowych. 

Tymczasowe zasady obowiązujące w komunikacji miejskiej na Śląsku

Podano również tymczasowe zasady obowiązujące w komunikacji miejskiej na Górnym Śląsku. I tak bilety jednorazowe najlepiej kupować w aplikacjach SkyCash, mPay, moBilet, zBiletem.pl i JakDojade. Bilety papierowe - które można skasować w dziurkaczach, dostępne są w kioskach oznaczonych logiem ŚKUP, Punktach Obsługi Pasażera, u kierowców oraz w 12 automatach solarnych, których lista znajduje się na stronie internetowej ZTM.

Kasować bilety papierowe należy w tradycyjnych kasownikach znajdujących się w pojazdach. W sytuacji, kiedy – z jakichkolwiek powodów – nie jest to możliwe, należy udać się do kierowcy, który skasuje bilet poprzez jego stosowne oznaczenie. Dodatkowo na czas awarii dopuszczono jeszcze jedną możliwość: pasażerowie, którzy korzystają z tramwaju, mogą skasować bilet w awaryjnie zamontowanych kasownikach dziurkujących - czytamy w komunikacie.

Jest jeszcze jedna alternatywa - datę oraz godzinę "skasowania" biletu można samemu długopisem napisać na swoim bilecie. 

Poniżej dalsza część komunikatu dotyczącego funkcjonowania transportu w czasie awarii ŚKUP

Bilety średniookresowe

  • Zakup oraz skasowanie biletów „24h + Kolej” oraz „Dziennego” jest możliwe poprzez zewnętrzne aplikacje mobilne (SkyCash, mPay, moBilet, zBiletem.pl i JakDojade).

Bilety długookresowe

  • Zakupione wcześniej (przed awarią) bilety długookresowe są ważne do czasu, na jaki pasażer je zakupił. Osoby, które posiadają na swoich kartach ŚKUP zakodowane ważne bilety długookresowe, będą mogły podróżować na ich podstawie za okazaniem karty ŚKUP.

Pasażerowie mogą kupić nowe bilety miesięczne:

  • w wersjach papierowych w Punktach Obsługi Pasażerów (płatność tylko gotówką)
  • przelewając środki na konto 45 1090 1186 0000 0001 3708 1372 za dany bilet wpisując w tytule przelewu kolejno: numer karty ŚKUP, rodzaj biletu, informację czy kupujemy bilety ulgowy (U) czy normalny ?, czas jego obowiązywania oraz ewentualnie miasto (bądź miasta), w którym ma być ważny oraz ewentualnie imię i nazwisko (tylko w przypadku, kiedy osobą korzystającą z biletu nie będzie nadawca przelewu).

Przykładowe tytuły przelewów:

  • 1234123412341234, Miasto 30, N, 15.02-16.03, Katowice, Jan Kowalski
  • 1234123412341234, Sieć 90, U, 10.02-10.05
  • 1234123412341234, 2 miasta 30, N, 12.02-13.03, Katowice, Tychy

Potwierdzenie przelewu w czasie podróży należy mieć ze sobą.

Pasażerowie, którzy chcą zakupić Metrobilet mają możliwość zakupu jego zamiennika w kasach Kolei Śląskich. Bilet ten u tego kolejowego przewoźnika nazywa się „Superbilet” oraz również uprawnia do korzystania zarówno z pociągów Kolei Śląskich, jak i połączeń ZTM.

Tymczasowo zawieszone bilety

  • Na czas awarii systemu ŚKUP zawieszeniu ulega możliwość zakupu wszystkich biletów kodowanych oraz kupowanych za pomocą kart ŚKUP. W praktyce oznacza to, że tymczasowo nie można kupować i nie można korzystać z biletów z taryfy odległościowej, z biletów kupowanych za pomocą karty płatniczej w czytnikach ŚKUP, biletów wieloprzejazdowych oraz biletów jednorazowych kodowanych na kartach ŚKUP.
  • Bilety znajdujące się na karcie ŚKUP, np. wieloprzejazdowe i jednorazowe, których nie można w dobie awarii skasować, nie mogą być tymczasowo wykorzystywane. W związku z tym podróżni muszą korzystać z innych rodzajów biletów.
  • Pasażerowie, którzy posiadają na swojej karcie ŚKUP bilety wieloprzejazdowe, a w wyniku awarii muszę kupować drożej wychodzące bilety jednorazowe, będą mogli ubiegać się o zwrot różnicy w kosztach.
  • W celu zminimalizowania utrudnień kierowcy przewoźników będą sprzedawać wszystkie 3 rodzaje biletów jednorazowych: 20-, 40- oraz 90 minutowe.
  • W przypadku jakichkolwiek pytań pasażerowie mogą zwracać się do pracowników ZTM w Punktach Obsługi Pasażerów, czy też dzwoniąc na infolinię. Pomocy i wskazówek udzielają również kontrolerzy biletów.

Za wszelkie utrudnienia, na które narażeni są pasażerowie, przepraszamy i jednocześnie prosimy o wyrozumiałość.