RYNEK KURIERSKI

Rewolucyjne rozwiązanie! Poznań pierwszym miastem w Polsce z miejskim mikrohubem przeładunkowym. Kurierzy paczki rozwiozą specjalnymi rowerami [ZDJĘCIA]

2023-10-18 9:36

Przełomowy projekt, który ma zrewolucjonizować transport ostatniej mili w zatłoczonych metropoliach. Poznań, jako pierwsze miasto w Polsce, wprowadza mikrohub przeładunkowy. To pomysł realizowany przez Łukasiewicz - Poznański Instytut Technologiczny, Urząd Miasta Poznania i wspierany przez firmę GLS Poland.

Miejski mikrohub przeładunkowy w Poznaniu. Na czym polega to rozwiązanie?

Idea mikrohubów przeładunkowych polega na stworzeniu takiego miejsca przeładunkowego w centrum miasta, z którego na rowerach kurierskich przesyłki byłyby rozwożone do odbiorców. Pierwszy w Polsce mikrohub swoim zasięgiem obejmie centrum Poznania, czyli rejon z największą koncentracją zabudowy i ruchem samochodowym. – Cel tego projektu jest bardzo prosty. Chcemy stworzyć ekologiczne i efektywne rozwiązanie, które sprawi, że liczba samochodów dostawczych w centrum Poznania będzie spadać, a zwiększać się będzie ilość rowerów cargo, bez uszczerbku dla jakości dostaw przesyłek – mówi Marta Cudziło z Łukasiewicz - Poznański Instytut Technologiczny.

Jak dodaje, powstanie mikrohubu jest możliwe dzięki unijnemu projektowi GRETA, którego istotnym elementem są pilotażowe wdrożenia innowacyjnych rozwiązań wspierających ścieżkę transformacji europejskich miast w kierunku zastosowania efektywnego i ekologicznego transportu ostatniej mili. Oprócz Poznania udział w programie biorą takie miasta jak Reggio Emilia, Maribor, Verona i Budapeszt.

Pierwszy w Polsce miejski mikrohub przeładunkowy. Jak działa mikrohub przeładunkowy?

Mikrohub to nieduży punkt do przeładunku paczek zlokalizowany w centrum miasta, do którego kurierzy podjeżdżają samochodami dostawczymi i rozładowują przesyłki. Następnie paczki trafiają na rowery kurierskie i są rozwożone do odbiorców w centrum miasta. Mikrohub z definicji jest niewielkich rozmiarów, porównywalnych do garażu czy kontenera. W dalszej perspektywie jest również możliwe rozwinięcie jego funkcjonalności i stworzenie w nim także punktu PUDO, z którego będzie można osobiście nadawać lub odbierać przesyłki.

Każde działanie, które wspiera zeroemisyjność w transporcie, jest nam bliskie. Dlatego udział w tym projekcie jest naturalną konsekwencją naszych ambicji do zmniejszenia emisji CO2 i całkowitej zeroemisyjności do 2045 roku. Pilotaże, jak ten w Poznaniu, zyskują na znaczeniu zwłaszcza teraz, gdy Unia Europejska podejmuje legislacyjne kroki, by do 2030 roku doprowadzić do redukcji CO2 o 55 proc. w stosunku do poziomu z roku 1990 – mówi Andrzej Wasielewski, dyrektor operacji krajowych i infrastruktury z GLS.

Kurierzy na rowerach w Poznaniu. Pilotaż pierwszego mikrohubu przeładunkowego w Polsce 

Firma ma już doświadczenie w przewożeniu paczek rowerami cargo na terenie stolicy Wielkopolski. Od roku po Jeżycach i w rejonie Starego Miasta jeżdżą trzy rowery kurierskie z logiem GLS, które transportują paczki po najbardziej zatłoczonych ulicach miasta. – Transportowi rowerowemu w Poznaniu sprzyja rozwinięta sieć ścieżek rowerowych, a także mentalność mieszkańców, którzy chcą żyć ekologicznie i nie generować hałasu ani spalin – podkreśla Andrzej Wasielewski.

W ramach pilotażu GLS będzie wspierać Łukasiewicz - Poznański Instytut Technologiczny na etapie koncepcji, a także obsługi logistycznej całego projektu. To właśnie kurierzy rowerowi GLS będą na rowerach cargo rozwozić po centrum Poznania paczki pobrane z mikrohubu. – Obecnie wspólnie z miastem i GLS będziemy definiować wymagania dla hubu i rowerów, wybierać odpowiednią lokalizację, dalej wdrażać system w praktyce i na końcu analizować wszystkie wskaźniki, by ocenić efektywność tej formy dostaw – podsumowuje Marta Cudziło.

Pilotaż pierwszego mikrohubu przeładunkowego w Polsce zakończy się w marcu 2026 roku.

Quiz. Jak postąpiłby poznaniak? Jeżeli masz dystans do siebie to rozwiąż nasz test

Pytanie 1 z 7
Właśnie dostałeś niespodziewaną premię od szefa. Co robisz dalej?