Matura z polskiego w III Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Sowińskiego

i

Autor: TOMASZ RADZIK / SUPER EXPRESS

Matura 2023

Matura 2023 z języka polskiego. Polonistka wskazuje trudne zadania

W czwartek 4 maja maturzyści rozpoczęli swój maraton z egzaminem dojrzałości. Tym samym poprosiliśmy jedną z polonistek by wskazała trudniejsze zadania, a także podała przykłady lektur do wypracowań. Sprawdźcie co mogło sprawić trudność tegorocznym maturzystom.

Matura 2023 z języka polskiego. Trudne zadania z rozwiązaniami

Jak każdego roku na początek maturzyści musieli zmierzyć się z dwoma tekstami i wykazać się znajomością czytania ze zrozumieniem. Co wśród tych zadań był trudniejsze? Z pewnością zadanie czwarte - prawda/ fałsz: uczniowie musieli dobrze znać pojęcie "słownictwo wartościujące", by zaznaczyć prawidłową odpowiedź.

Kolejne zadanie również należy do trudniejszych, ponieważ maturzyści musieli dobrze znać pojęcie ironii, by wychwycić je kontekstowo z tekstu i prawidłowo wyjaśnić znaczenie na podstawie fragmentu.

Następne zadanie szóste, także było dość trudne, przyczyną tego była notatka syntetyzująca o skutkach masowej turystki. Uczniowie musieli w umiejętny sposób połączyć dwa teksty, na podstawie wniosków z dwóch fragmentów. Dodatkowo oceniana tu była interpunkcja oraz ortografia, tak więc trzeba było podwójnie uważać.

W zadaniu siódmym wyzwaniem mogła okazać się znajomość frazeologizmu „koń trojański” oraz treść mitu o wojnie trojańskiej. Co więcej, wymagające mogło okazać się zadanie trzynaste, w którym maturzyści musieli dobrać cytaty do właściwych epok. W arkuszu podane zostały cechy wybranych przełomów historycznych, natomiast fragmenty tekstów zapisano bez podawania autorów. Ostatnie zadanie miało odmienną formę, wymagało szczegółowej znajomości treści „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego – na podstawie wyboru jednego z dwóch tytułów.

Matura 2023 z języka polskiego. Przykłady lektur do rozprawki

Człowiek istota pełna sprzeczności:

  • Lektura obowiązkowa: Juliusz Słowacki „Kordian”,
  • Inny utwór literacki: Bolesław Prus „Lalka” – Stanisław Wokulski
  • Wybrane konteksty: historycznoliteracki: wszelkie utwory i wiersze wojenne np. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, kontekst egzystencjalny: wewnętrzna walka człowieka z samym sobą (dobro-zło), kontekst biblijny: zakazany owoc zjedzony przez Ewę – pomimo zakazu

Co sprawia, że człowiek staje się dla drugiego człowieka bohaterem?

  • Lektura obowiązkowa: Albert Camus „Dżuma”
  • Inny utwór literacki: Aleksander Kamiński „Kamienie na szaniec”
  • Wybrane konteksty: biograficzny: wszelkie reportaże Hanny Krall, która opisywała bohaterskie zachowania ludzi podczas II wojny światowej, kontekst biblijny: przypowieść o synu marnotrawnym – w kontekście bohaterska postawa ojca, który przyjął syna lub też historia Hioba – bezwarunkowe poświęcenie i zaufanie – prawdziwe bohaterstwo.

Przed uczniami jeszcze część językowa (5 maja) z kolei w poniedziałek (8 maja) czas na matematykę. Trzymamy kciuki!