Konsumenci zero na zakupach. Co ich cechuje?

i

Autor: pixabay.com/jarmoluk

SPOŁECZEŃSTWO

"Konsumenci zero" na zakupach. Jeszcze nigdy nie byliśmy tak wybredni i nielojalni

2023-11-16 12:59

Badacze zachowań konsumenckich zauważyli, że klienci sklepów nabywali produkty i usługi według nowych wzorów. Przybywa "konsumentów zero". To oznacza, że handel powinien przygotować się na poważne zmiany. Kim są "konsumenci zero" i co ich cechuje?

Kim są "konsumenci zero"? Badanie "McKinsey Consumer Pulse Survey"

Zmieniają się nawyki konsumenckie. Takie wnioski płyną z najnowszego badania "McKinsey Consumer Pulse Survey". Na zakupy wyruszyli "konsumenci zero", których regularnie przybywa. Kim są?

To konsumenci, którzy korzystają z wielu różnych kanałów sprzedaży dóbr i usług, również w dziedzinie codziennych zakupów żywności i produktów pierwszej potrzeby. Kupując coś, kierują się też specyficznymi kryteriami. Co istotne, są bardzo mało lojalni. Firmy muszą coraz bardziej zabiegać o to, by na stałe wkupić się w ich łaski. "Konsumenci zero" nie przywiązują bowiem wagi do konkretnej marki.

"Konsumenci zero". Co cechuje "konsumentów zero"?

"Konsumentów zero" od dotychczasowych konsumentów wyróżniają zasadniczo 4 główne cechy:

  1. konsumenci zero chcą, aby oferta w sklepach i oferta online sprzedawców detalicznych była spójna i płynna - wiąże się to z tym, że jeszcze nigdy dotychczas nie robiliśmy zakupów, także spożywczych, tak dużą liczbą kanałów;
  2. konsument zero skąpi w niektórych kategoriach i szaleje w innych - to oznacza, że cierpią marki ze średniej półki cenowej. Nowi konsumenci nabywają bowiem produkty i usługi z najniższej i najwyższej półki cenowej. "Konsumenci zero" szukają najlepszych okazji cenowych, jednak nie boją się wydać też zdecydowanie większych kwot na sprawy, który ich zdaniem są tego warte - np. wyjście do dobrej restauracji, wakacje czy dbanie o własne zdrowie;
  3. zerowa lojalność - "konsumenci zero" nie przywiązują się do konkretnej marki. Badacze sugerują, że to efekt pandemii COVID-19, podczas której część produktów nie była dostępna. W tym czasie konsumenci kupowali inne dobra.
  4. konsumenci zero bardziej troszczą się o wartości - klienci ci w szczególności chcą dbać o zdrowie, zrównoważony rozwój, pochodzenie oraz przejrzystość produkcji. Coraz chętniej sięgają po niedrogie produkty, które jednocześnie są zrównoważone.

"Konsumenci zero" to zatem klienci wielokanałowi, oszczędzający i wydający krocie jednocześnie, mało lojalni wobec marek oraz dbający o zdrowie i zrównoważony rozwój. To podpowiedź dla firm, które muszą zacząć zwracać na to uwagę.