Supermarket

i

Autor: pixabay.com Supermarket

W Święta 2021 ZACISKAMY PASA - Polacy planują ograniczyć wydatki na zakupy spożywcze

2021-12-21 8:42

Przez pandemię i inflację 45 proc. Polaków ograniczy swoje tegoroczne wydatki na spożywcze zakupy świąteczne - wynika z badania sondażowego przeprowadzonego przez UCE Research i Grupę Blix. 40 proc. respondentów nie ma zamiaru z niczego rezygnować, 7 proc. konsumentów jeszcze nie wie co zrobi.

Miliony Polaków ograniczy wydatki

Z badania przekazanego PAP wynika, że 45 proc. respondentów zamierza ograniczyć swoje tegoroczne wydatki na spożywcze zakupy świąteczne ze względu na sytuację pandemiczną oraz wysoką inflację w kraju. W tej grupie, 30 proc. pytanych "raczej" tak zrobi, 15 proc. jest na to zdecydowanych. Według Marcina Lenkiewicza z Grupy Blix, powodem tego, że prawie połowa badanych deklaruje ograniczenie wydatków na świąteczne zakupy spożywcze, może być gorsza sytuacja ekonomiczna. "Wpływają na nią oczywiście podwyżki cen, ponadto w nadchodzące święta ludzie będą spotykali się w mniejszych grupach niż przed pandemią, co również może mieć wpływ na oszczędzanie" - wskazał.

Pobił rekord świata w układaniu Kostki Rubika

Wiele osób nie chce niczego zmieniać

Z badania wynika, że 40 proc. nie ma zamiaru ograniczać wydatków na potrawy wigilijne i świąteczne. Wśród nich 36 proc. raczej nie będzie na niczym oszczędzało, a 4 proc. absolutnie z niczego nie zrezygnuje. Ponadto dla 8 proc. ankietowanych powyższa kwestia nie ma żadnego znaczenia. Natomiast 7 proc. badanych jeszcze nie wie, co ostatecznie zrobi.

Jak zaznaczył Lenkiewicz, widać wyraźnie, że grupa która nie planuje ciąć tegorocznych wydatków, jest niewiele mniejsza od odsetka oszczędzających Polaków. W jego ocenie może to wynikać z tego, że przy oszczędzaniu na co dzień, w Boże Narodzenie "potrzebują wytchnienia" od trudnej rzeczywistości. "To oczywiście nie oznacza, że zupełnie nie będą zwracać uwagi na ceny w sklepach" – zaznaczył współautor badania.

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI (wywiad internetowy) przez UCE Research i Grupę BLIX, na próbie 1120 dorosłych Polaków odpowiedzialnych za codzienne zakupy w swoich gospodarstwach domowych.

Źródło: PAP