Modernizacja trasy kolejowej Ełk - Korsze. Umowa została podpisana!

2021-12-08 16:20
Bardziej atrakcyjna kolej na Warmii i Mazurach. Pierwszy etap elektryfikacji linii Ełk – Korsze
Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Bardziej atrakcyjna kolej na Warmii i Mazurach. Pierwszy etap elektryfikacji linii Ełk – Korsze

Szybsze i wygodniejsze podróże pociągiem z prędkością do 160 km/h. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę za około 650 ml zł na przebudowę i elektryfikację odcinka Ełk – Giżycko. Modernizacja mazurskiej trasy usprawni podróże w województwie warmińsko-mazurskim oraz na sieci kolejowej.

Kolejna inwestycja w województwie warmińsko-mazurskim poprawi mieszkańcom regionu dostępność do ekologicznego środka transportu jakim jest kolej. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają modernizację trasy Ełk – Korsze (nr 38). Podpisana została umowa z wykonawcą robót.

– Linia kolejowa z Korsz do Ełku prowadzi przez cenne przyrodniczo tereny Mazur. Realizacja inwestycji przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności i dostępności kolei w codziennych przejazdach. Nowa infrastruktura zachęci także do podróżowania pociągiem na wypoczynek nad mazurskimi jeziorami – powiedział Artur Chojecki, wojewoda warmińsko-mazurski.

– Konsekwentnie zwiększamy na Warmii i Mazurach możliwości kolei. Elektryfikacja linii Ełk – Korsze pozwoli na atrakcyjne i szybkie przejazdy między Olsztynem a Ełkiem w czasie ok. 2 godzin i skrócenie podroży na innych kierunkach sieci kolejowej. Elektryfikacja linii pozytywnie wpłynie na ochronę środowiska i wzmocni atuty kolei jako ekologicznego transportu – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Realizacja projektu „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją” będzie się odbywała etapami. Pierwszy rozpocznie się od robót na odcinku od Ełku do Giżycka. Prace zostały zaplanowane na lata 2021-24. Kolejne etapy projektu będą realizowane w ramach przyszłej perspektywy finansowej w latach 2021-2027. Projekt ubiega się o dofinansowanie z Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość dofinansowania to 499 mln zł.

Sedno Sprawy - Tomasz Latos

Podróżni zyskają wygodniejsze warunki podróży dzięki nowym peronom wyposażonym w ławki, wiaty, informację pasażerską. Jasno oświetlone obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Perony będą wyższe, dzięki czemu wsiadanie i wysiadanie z pociągów będzie wygodniejsze. Korzystnie zmieni się poziom obsługi podróżnych na 3 stacjach (Stare Juchy, Wydminy, Giżycko) i 2 przystankach (Woszczele, Siedliska).

Pierwszy etap zakłada modernizację 49 kilometrów torów z liczącej ok. 100 kilometrów trasy Ełk – Korsze, która zostanie przystosowana do jazdy pociągów z dwukrotnie większą niż dzisiaj prędkością – z 80 km/h do 160 km/h. Pozwoli to skrócić podróż z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko o ok. 50 minut. Czas przejazdu po pracach wyniesie poniżej 2 godz.

Szybszą i sprawniejszą podróż zapewni elektryfikacja całej trasy. Nie będzie konieczności zmiany lokomotywy z elektrycznej na spalinową, co również przełoży się na szybszy czas przejazdu koleją. Wzrośnie przepustowość trasy, co oznacza, że po torze będzie mogło jeździć więcej pociągów w tym samym czasie. W efekcie Mazury zyskają dostęp do lepszej oferty kolejowej.

W ramach inwestycji wymienione będą również tory oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Wzrost poziomu bezpieczeństwa będzie po budowie dwóch skrzyżowań bezkolizyjnych w Giżycku i Wydminach oraz po przebudowie przejazdów kolejowo-drogowych i 59 obiektów inżynieryjnych jak mostów, wiaduktów i przepustów. Wzrost bezpieczeństwa pieszym zapewni tunel pod torami na ul. Unii Europejskiej, które zastąpi dotychczasowe przejście łączące centrum Giżycka z miejską plażą.

Wartość podpisanej umowy na roboty to 649 mln zł netto. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o., Aldesa Construcciones S.A., COALVI S.A. oraz China Civil Engineering Construction Corporation.

Źródło: Informacja prasowa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE