Spis treści
- Sonety krymskie - Mickiewicz: najważniejsze informacje
- Sonety krymskie - Mickiewicz: streszenie wybranych sonetów
- Sonety krymskie - Mickiewicz: opracowanie
- I na koniec kilka słów dla ambitnych
Na „Sonety krymskie” składa się osiemnaście sonetów Adama Mickiewicza. Są opisem jego dwukrotnej wyprawy na Półwysep Krymski w roku tysiąc osiemset dwudziestym piątym. Zbiór ukazał się rok później, tworząc całość z „Sonetami odeskimi” oraz przekładem z języka perskiego sonetu „Widok gór ze stepów Kozłowa”. Wszystkie sonety Mickiewicza oparte są na zamyśle sonetu włoskiego. Cechuje je niezwykle kunsztowna kompozycja i uporządkowana budowa. Każdy utwór składa się z czternastu wersów, które zgrupowane są w czterech strofach. Początkowe czterowersowe mają charakter opisowy, a kolejne trzywersowe stanowią opis przeżyć bohatera, ujawniają jego refleksje. W pierwszej strofie znajduje się temat utworu, w drugiej opisana jest sytuacja podmiotu lirycznego. Refleksje nie są podzielone na sekcje – pojawia się dowolność podejścia. W strofach typu tetrastych, czyli opisowych, układ rymów jest okalający, z kolei tercyny, czyli części refleksyjne, cechuje podwójny układ rymów. Przez to niemożliwe jest zamienienie trzywersowych fragmentów na strofy z czterema i dwoma wersami.
Posłuchaj tego nagrania do końca, aby dowiedzieć się, jakie motywy literackie występują w „Sonetach krymskich” oraz gdzie można odnaleźć ich kontynuacje.
Sonety krymskie - Mickiewicz: najważniejsze informacje
W „Sonetach krymskich” opisane jest wewnętrzne rozdarcie Pielgrzyma między zachwytem nad Półwyspem Krymskim a tęsknotą za opuszczoną ojczyzną. Stanowi to główny motyw wszystkich utworów. Opisywane są w nich te same krajobrazy, ale z różnej odległości i o różnych porach, a także te same uczucia, ale z odmiennej perspektywy. Podmiot liryczny jest jedynie obserwatorem wydarzeń, ukryto go poza światem przedstawionym. Nie sposób odnaleźć w tekście jego bezpośrednich wypowiedzi. Jest osobą obojętną na przebieg wypadków, można nawet odnieść wrażenie, że nic go nie obchodzi. Jego reakcje mogą wskazywać na samotność, brak bliskich oraz nadziei na lepsze jutro. Uważa swoje życie za bezwartościowe i bezsensowne.
Zapamiętaj, że cykl sonetów krymskich cechuje się bajronizmem – pojawia się samotny bohater buntownik, ukazane jest cierpienie wewnętrzne oraz dwuznaczność moralna. W utworach odnaleźć można liczne nawiązania do mitologii perskiej oraz islamu – nie martw się, wkrótce wszystkie niejasne kwestie ci wyjaśnimy. Nawiązania do orientu były bardzo modne w romantyzmie, czyli epoce, w której tworzył Mickiewicz. Oprócz zamiłowania do orientu poeci romantyczni skupiali się na naturze, która miała być odzwierciedleniem psychiki głównego bohatera. Najważniejsze dla nich były zawiedziona miłość, tęsknota i inne niezbyt przyjemne uczucia. Zwróć uwagę na to, że ważnym motywem były wątki narodowe – w sonetach bardzo często pojawia się tęsknota za ojczyzną.
Sonety krymskie - Mickiewicz: streszenie wybranych sonetów
W tej części nagrania skupimy się na analizie i interpretacji tych sonetów, które należą do najczęściej omawianych na lekcjach języka polskiego. W dalszej części będziesz mógł odnaleźć pozostałe sonety, których znajomość nie zawsze jest wymagana przez nauczycieli, jednak wiedza o nich może stanowić świetną pomoc przy pisaniu wypracowań lub próbie podwyższenia oceny.
Pierwszym sonetem krymskim, na którym się skupimy, są „Stepy Akermańskie”. Sonet ten otwiera cykl oraz wprowadza postać bohatera, czyli Pielgrzyma. Jest zapisem wycieczki autora po krymskich stepach, które porównuje do oceanu, a podróż wozem w jego wizji jest utożsamiana z płynięciem łodzią. „Suchy ocean” może stanowić także odzwierciedlenie pustki, która doskwierała autorowi. Warto zaznaczyć, że poeta jest bardzo wrażliwy na kształty i kolory, które widzi podczas podróży. Dzięki bogactwu środków stylistycznych czytelnicy także mogą poczuć wspaniałość i bezkres stepów. Ich ogrom może być przytłaczający dla zwykłego człowieka. Pierwsze dwie zwrotki wskazują na zachwyt nad krajobrazem. Jednak wprowadzony jest w nich nastrój zagrożenia i niepewności. Jego odzwierciedlenie można znaleźć między innymi w jednoczesności występowania mroku i światła: „Już mrok zapada [...] tam jutrzenka wschodzi”. Może stanowić to także nawiązanie do biblijnego powstawania świata. Kolejne dwie zwrotki mają całkiem inny charakter – autorowi zaczyna doskwierać smutek bezkresny jak step smutek. Opisuje go nie poprzez krajobraz, a za pomocą dźwięków. Z reguły są to odgłosy niesłyszalne dla człowieka, jednak romantyczna natura autora każe skupiać mu się na odgłosach lecących żurawi oraz motyli w trawie. Aby wysłuchać dźwięków przyrody, autor się zatrzymuje. Warto zwrócić uwagę na węża, który pojawia się w ostatniej zwrotce. W wielu wierzeniach stanowi on symbol tajemniczego świata lub wieczności, dla chrześcijan jest także symbolem utraconego raju. Właśnie w tej ostatniej interpretacji można szukać podpowiedzi odnośnie do dalszej analizy utworu. Dla podmiotu lirycznego rajem, z którego został wygnany, była Litwa – jego ojczyzna. Tęsknota za tym krajem jest bardzo częstym motywem w „Sonetach krymskich”. Poeta mógł usłyszeć niezwykłe ciche dźwięki przyrody, jednak odgłosy jego kraju były niemożliwe do wyłapania – znajdował się bowiem z dala od ojczyzny. Piękna przyroda, zachwyt nad jej doskonałością i urokiem nie są w stanie zagłuszyć smutku.
Zwróć uwagę na zróżnicowanie czasów użyte w „Stepach akermańskich”. Wskazywać mogą na opisywanie na gorąco wydarzeń i myśli, które kłębiły się w głowie autora podczas podróży.
Drugim omawianym przez nas sonetem będzie „Burza”, czyli piąty utwór cyklu. Inspiracją do jego napisania było autentyczne przeżycie przez Mickiewicza burzy morskiej, która dopadła go w drodze na Krym. Co ciekawe, wiersz nawiązuje do wcześniejszych sonetów z cyklu – pierwsza zwrotka jest niesamodzielna. „Burza”, podobnie jak „Stepy akermańskie”, rozpoczyna się od porównania. W tym wypadku przyrównano okręt rzucany falami do twierdzy, która jest szturmowana przez wroga. Dla podmiotu lirycznego przyroda jest niszczącym żywiołem, a dzięki takim porównaniom możemy zauważyć, że traktowana jest jak agresor, jak wróg, którego trzeba pokonać. Nastrój grozy i niepokoju zbudowany został dzięki bardzo realistycznym opisom burzy morskiej, licznym onomatopejom (czyli wyrazom, które naśladują dźwięki) oraz krótkim zdaniom – właśnie dzięki nim możemy poczuć atmosferę chaosu panującą na podtopionym statku. Z czasem opis sztormu staje się bardziej poetycki, zastosowane są liczne porównania, niebezpieczeństwo nazwane jest „geniuszem śmierci”. Mimo na pozór sielankowego charakteru, opis burzy wciąż wzbudza niepokój i strach. Bardzo barwnie przedstawiona została reakcja ludzi na zagrożenie, które niesie ze sobą sztorm. Nierzadko są oni spanikowani, modlą się lub naprędce żegnają z rodziną. Niektórzy są sparaliżowani przez strach. Jednak na pokładzie znajduje się osoba, która zachowuje się inaczej niż wszyscy. Jest to Pielgrzym, który jest cichym, bardzo spokojnym obserwatorem. Wydaje się, że cieszy się błogością i niczym nie przejmuje, ale w czwartej strofie odnaleźć można gorzką refleksję. Pielgrzym jest nieszczęśliwy, ponieważ jest niezdolny do strachu, smutku czy nawet obawy przed utratą życia. Nie potrafi utożsamić się z grupą, współprzeżywać z nią jej lęków. Poruszony został tutaj motyw samotności wśród tłumu – podmiot liryczny, mimo że przebywa wśród wielu ludzi, czuje się osamotniony. Pozorny spokój jest cichym krzykiem o zainteresowanie i troskę. Podmiot liryczny nie jest utożsamiany z autorem. Pamiętaj, że ten sonet odbiega od klasycznej formy. Na opis wydarzeń poświęcono zdecydowanie więcej miejsca, niż na opis uczuć i emocji, które pojawiają się dopiero w dwóch ostatnich linijkach utworu.
Ważnym dla wielu nauczycieli sonetem jest „Widok gór ze stepów Kozłowa”. Charakteryzuje go ciekawa forma, ponieważ jest dialogiem między Pielgrzymem a jego przewodnikiem Mirzą. Bohaterowie stoją u stóp Czatyrdahu, czyli najwyższego szczytu w paśmie Gór Krymskich. Różnią się między sobą zacznie. Pielgrzym jest zagubiony wśród krymskich krajobrazów, a Mirza jako tubylec wie o nich wszystko. Pielgrzym, który rozpoczyna dialog poprzez ciąg pytań retorycznych, zachwyca się widokiem, który się przed nim rozpościera. Zastawia się, czy jest to dzieło Allaha, czy może złośliwych geniuszów rodem z perskiej mitologii. Dla autora obejrzenie z bliska szczytu było bardzo mistycznym wydarzeniem. Przez to podmiot liryczny uważa, że mogąc obserwować górę, znajduje się na pograniczu świata ludzkiego i boskiego. Tego typu porównania opierające się na obcowaniu ze wzniosłością natury, utożsamiane jako obcowanie z bóstwami i Absolutem, były lubianym przez romantyków motywem. Była to także popularna w tamtych czasach refleksja filozoficzna. Wzniosłości dodają krajobrazowi liczne porównania. Formy gramatyczne użyte w utworze wskazują na to, że pytania nasuwające się podmiotowi lirycznemu zapisywane były na bieżąco. W bardzo bogatej, ekspresyjnej wypowiedzi Pielgrzyma można odnaleźć wpływy orientu, którym inspirował się Mickiewicz. Nie potrafi jednak zachować swojego zachodniego spokoju i w obliczu wspaniałości przyrody daje się ponieść. Cechuje go także dziecięca ciekawość świata. W utworze zastosowano wiele hiperboli, by oddać szczytowi jego doskonałość. Krymska przyroda wzbudza w autorze bardzo zróżnicowane uczucia – podziwu, ale i strachu. Za znak tego można uznać pojawiającą się na początku drugiej strofy łunę. Ogień od wieków kojarzony jest zarówno z nową, pozytywną energią, jak i niszczącą siłą. Można jednocześnie podziwiać jego siłę i obawiać się go. W utworze odnaleźć można także zwroty związane z tematyką morską. Być może Mickiewicz uważał, że natura jest dzika i nieokiełznana jak morze znane z jego wcześniejszych sonetów. W opozycji do podniosłego tonu Pielgrzyma stoi spokojna i wyważona, biorąc pod uwagę jego pochodzenie, wypowiedź Mirzy. Odpowiada na pytania i zachwyty Pielgrzyma. Był na szczycie Czatyrdahu i choć była to wyprawa jednorazowa, wywarła na nim ogromne wrażenie. Jego słowa wzbudzają zaufanie. Źródło pojawiające się w wypowiedzi Mirzy można odczytać jako przenośnię mówiącą o dwoistości natury i doskonałości, która jest boskim przymiotem. On, podobnie jak Pielgrzym, upatruje w górze boskiego pierwiastka, a obcowanie z nią jest jego zdaniem zbliżaniem się do bóstw. Szczyt góry jest miejscem niezwykłym, przez wielu odbieranym jako koniec świata. To właśnie tam można znaleźć się poza czasem i przestrzenią. Obcując z naturą, można poczuć, że jest tylko tu i teraz. Bardzo trudno opisać słowami, co odczuwa się, stojąc u stóp, a także na szczycie góry. Kiedy Mirzy brakuje słów, by opisać doskonałość, pozostają słowa: „To Czatyrdah!”. W odpowiedzi na jego opowieść zdziwiony Pielgrzym wydaje z siebie jedynie krótki krzyk. W tych dwóch literach zawarte są zarówno pozytywne uczucia, takie jak zachwyt, jak i negatywne, jak lęk. Zawarto w nich także pokorę. Co ciekawe, sam Mickiewicz odniósł się do zakończenia sonetu. Miało ono wyrażać zaskoczenie rzeczami, które Mirza zobaczył na górze, a także nad jego śmiałością.
Kolejnym istotnym sonetem krymskim jest „Bakczysaraj”. Powstał po zwiedzaniu przez autora ruin pałacu chanów krymskich, które są dla poety symbolem dawnej potęgi niszczonej przez roślinność. Obraz ten był zaczątkiem rozmyślań nad walką natury z cywilizacją. W tym utworze odnaleźć można także nawiązania do Biblii i historii króla, który został ukarany za zbyt dużą wiarę w swoją potęgę. Zastosowano analogię do biblijnego upadku królestwa Dawida i orientalnego królestwa chanów. Do opisania upadającego Bakczysaraju, czyli ich dawnej stolicy, użyto wielu kontrastujących ze sobą epitetów oraz dynamicznych metafor, a także personifikacji. Pozwala to na lepsze zwizualizowanie sobie wyglądu pałacu. Warta podkreślenia jest refleksja Pielgrzyma, który utrzymuje, że natura jest czymś niepokonanym, co będzie istnieć zawsze, w przeciwieństwie do ludzkich wytworów. W tym sonecie znaleźć można bardzo ważną w twórczości Mickiewicza problematykę przemijania rzeczy i cywilizacji stworzonych przez człowieka, ich popadania w ruinę i upadku. Na upływ czasu i tęsknotę za tym, co dawne, wskazują perłowe łzy fontanny. Natura wciąż będzie trwała, a jej poznanie jest dane tylko wybranym osobom – romantycznym poetom, którzy są wybrańcami i poznali tajemny szyfr.
Biorąc pod uwagę kontekst wszystkich sonetów oraz fakt, że traktują one o Litwie, można uznać, że autor wyraża swój smutek i niezadowolenie spowodowane przez upadek rodzimego kraju, wobec którego podmiot liryczny był całkowicie bezradny.
W trzynastym sonecie pod tytułem „Czatyrdah” podmiotem lirycznym jest Mirza, czyli znany już ci przewodnik naszego Pielgrzyma. Wiersz stanowi tekst modlitwy, którą Mirza wznosił do góry Czatyrdah. Jest ona wychwalana poprzez zastosowanie licznych porównań, między innymi do masztu wieży oraz do władcy. Zastosowano także hiperbolizację, by jeszcze lepiej podkreślić majestatyczność góry. W tym sonecie zaakcentowano również boskość przyrody i jej moc. Mimo iż bywa nieprzyjemna i wroga dla człowieka i wyrządza mu różne złośliwości, nie należy żywić do niej niechęci czy złości, a z pokorą przyjmować działanie jej praw. Jest to uważane za naturalną kolej rzeczy na świecie. Barokowa stylizacja w dwóch pierwszych zwrotkach sonetu świetnie oddaje charakter, z jakim wypowiadają się mieszkańcy wschodu – bardzo obrazowo i ekspresyjnie. Region ten cechuje także pogląd na łączenie świata bóstw i ludzi poprzez naturę. Mimo iż Mirza jest muzułmaninem, co można wywnioskować z pierwszego wersu sonetu, w utworze nie pojawia się słowo „Allah”. Użyto jednak porównania do biblijnego archanioła. Najpewniej celem Mickiewicza nie było ukazanie prawdziwego życia na Krymie, a jedynie czerpanie z niego i opisywanie go w swoim stylu. Istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że tego typu modlitwa nie została nigdy przez nikogo zmówiona i jest jedynie fikcją literacką.
Kolejny sonet pod tytułem „Pielgrzym” nie odbiega od swoich poprzedników. Ukazana jest w nim tęsknota za utraconą ojczyzną, którą podmiot liryczny odczuwa nawet w „krainie dostatków i krasy”. Mimo pozornego panowania nad krajobrazami, które może objąć wzrokiem, podmiot liryczny zaczyna rozmyślać nad przyczynami swojego niezadowolenia z obecnej sytuacji. Krajobrazy widziane na Krymie w zestawieniu z tymi pozostawionymi na Litwie są bardzo podobne, dlatego jego serce rozdziera jeszcze większa tęsknota i nostalgia. Nie wzgardza jednak obecnym miejscem – jest ono dla Pielgrzyma niezwykle bajeczne i magiczne. Myśl o ojczyźnie sprawia, że zaczyna wspominać swoją dawną dziewczynę. Zastawna się, czy kobieta jeszcze o nim pamięta, czy za nim tęskni, czy o nim myśli. Można uznać, że pamięć jest dla niego jedyną formą przetrwania, skupia się na niej nie tylko w tym sonecie. Jak najlepsze zapamiętanie dziewczyny to dla niego symbol niezapomnienia o Litwie, o ojczyźnie, dlatego nie można mówić w tym wypadku o rozdrapywaniu starych ran. Motyw pamięci przewija się bardzo często w sonetach, jednak w „Pielgrzymie” ukazany jest wyjątkowo dosadnie – z jednej strony są to nieprzyjemne skojarzenia i myśli, które pojawiają się w najmniej odpowiednim momencie, z drugiej warunkuje istnienie – bez pamięci o ludziach i miejscach nic nam nie zostaje.
Ostatnim z analizowanych w tej części nagrania sonetów jest także ostatni z całego zbioru wiersz zatytułowany „Ajudah”. Tytuł nawiązuje do krymskiej góry oraz przylądka. W utworze wędrowiec jest już pogodzony ze swoim losem, krymska rzeczywistość nie jest dla niego obca i nieprzyjemna jak na początku. Obserwowany krajobraz nie kojarzy się już poecie z utraconą Litwą, a z przeżyciami wewnętrznymi. Uważa, że pobyt na Krymie pozwolił mu stać się silniejszym, poznać swoje mocne strony i przekuć bolesne wspomnienia w coś dobrego, ponieważ stały się dla niego inspiracją do twórczej pracy. Jest to sonet autotematyczny. Barwnie i plastycznie opisane fale morskie można porównać do przeżywanych w przeszłości niepokojów i porywów serca. Bardon pojawiający się w trzeciej strofie jest instrumentem strunowym uważanym za symbol poezji. Dzięki swoim doświadczeniom podmiot liryczny jest w stanie go okiełznać, a sztuka da mu nieśmiertelność. Odnaleźć można tutaj także typowo romantyczne rozumienie poezji, która wynika z duchowości, a nie poznania i pracy.
„Ajudah” to sonet całkiem odmienny od pozostałych. Cechuje go spokój i swoboda. Natura nie stanowi już zagrożenia, nie jest też źródłem przykrych wspomnień. Można zauważyć przeciwwagę do opisywanych wcześniej niszczycielskich sił przyrody. Siły te mogą teraz budować i dawać dobro takie jak sztuka czy natchnienie.
Sonety krymskie - Mickiewicz: opracowanie
„Sonety krymskie” są cyklem osiemnastu utworów, które wydano w roku tysiąc osiemset dwudziestym szóstym. Inspiracją do ich powstania był pobyt Adama Mickiewicza na Krymie. Poeta został tam zesłany po procesie filomatów. Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że widział na własne oczy miejsca opisane w utworach. Sonety nie stanowią opisu podróży po Krymie, nie są przewodnikiem turystycznym. To zapis wrażeń i emocji, które podróż ta wywołała. Tematyka sonetów jest bardzo zróżnicowana. Niemniej wiersze tworzą uporządkowaną całość, opowiadająca o kolejnych etapach podróży poety po Krymie oraz po własnym umyśle. Stanowią odbicie jego poczucia wyobcowania i samotności, ale i godzenia się z losem. Silnie ukazana została tęsknota za ojczyzną, którą poeta musiał opuścić. Sonety cechuje bardzo rozbudowana część refleksyjna. Odnaleźć można w niej przemyślenia autora na tematy ludzkiej egzystencji, historii, religii, procesu dziejowego i samego poety. Sonety krymskie powstały w czasie romantyzmu, są więc wiernym odzwierciedleniem trendów, które wówczas się rodziły. Modne było przedstawianie bohaterów smutnych, wyobcowanych, tęskniących za czymś nieosiągalnym. Bardzo wyraźnie opisano także rozdarcie między pięknem przyrody a obawą przed jej niszczycielską siłą. Duży nacisk położono na opisy przyrody i obyczajów. Pamiętaj też, że cały cykl jest przesiąknięty orientalizmem.
We wszystkich osiemnastu sonetach krymskich znaleźć można nawiązania do natury. Jest ona jednym z ważniejszych aspektów poruszanych w utworach. Poeta skupił się nie tylko na jej opisie, ale też na roli, jaką odgrywa w życiu człowieka i jej wpływie na kultury i cywilizacje. Natura została przedstawiona jako inspiracja do zadumy i refleksji. Zwłaszcza w ostatnim sonecie widać, że przyroda może również stanowić odbicie samopoczucia i myśli człowieka. Ponadto ważnym aspektem przedstawionym w „Sonetach krymskich” jest kultura. Zastosowano tutaj porównanie kultury Wschodu i Zachodu, które w cyklu zostały ze sobą zderzone. Poznać można nieznane w naszej kulturze wschodnie budynki, język, obyczaje. W „Sonetach krymskich” odnaleźć można także motyw przemiany, która na kartach zbioru dokonała się w głównym bohaterze. Zaczął on inaczej patrzeć na świat, na siebie samego i na swoje miejsce na ziemi. Pielgrzymka stanowiła dla bohatera przemianę duchową. Ważne są też motywy samotności i wędrówki, a także pułapka pamięci, w którą wpadają ludzie. Pamięć o miejscach, zdarzeniach czy osobach może wywierać ogromny wpływ na nasze życie.
I na koniec kilka słów dla ambitnych
Zakończyliśmy już omawianie najważniejszych sonetów. Zaznaczyliśmy także, jakie środki stylistyczne oraz motywy literackie w nich występują. Teraz chcielibyśmy przedstawić ci pokrótce treść pozostałych, nieomawianych wcześniej sonetów. Mimo iż nie są one wymagane przez nauczycieli, warto je znać. Mogą stanowić pewne koło ratunkowe, gdy zabraknie ci pomysłu podczas pisania wypracowania.
Sonet „Cisza morska” stanowi refleksję na temat wspomnień o opuszczonym kraju. Punktem wyjścia do tych rozważań było zaobserwowanie meduzy, która podczas sztormu śpi na dnie morza, a budzi się do życia w ciszy. Dla podmiotu lirycznego stanowi personifikację jego własnych wspomnień, na które może pozwolić sobie w samotności.
Z kolei sonet pod tytułem „Żegluga” można uznać za przełomowy. Pogrążony w samotności i zamknięty w swojej skorupie podmiot liryczny zaczyna współodczuwać z innymi pasażerami statku. Dochodzi do tego na skutek rozpoczynającego się sztormu.
Natomiast wiersz „Bakczysaraj w nocy” to sonet opisowy, w którym główną rolę gra miasto. Na podstawie jego charakterystyki autor dochodzi do wniosku, że nie ma jednej prawdziwej dla wszystkich rzeczywistości, a punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.
W sonecie „Grób Potockiej” prym znów wiedzie samotność i tęsknota za ojczyzną. Podmiot liryczny zdaje sobie sprawę, że nigdy już nie wróci do rodzinnego kraju. Wiersz jest bardzo smutny, przepełniony melancholią. Dzięki sonetowi „Mogiły Haremu” zaś możliwe jest poznanie egzotycznej kultury. Z kolei w utworze „Bajdary” podmiot liryczny poszukuje sposobu na ukojenie swojego bólu i nieszczęścia. Wykorzystuje do tego wszelkie aktywności, jednak wraz z nadejściem zmroku i brakiem zajęć wracają bolesne wspomnienia o ojczyźnie.
Piętnasty ze zbioru sonet „Droga nad przepaścią w Czufut-kale” jest opowieścią o granicznym wydarzeniu, które przeżył podmiot liryczny wraz ze swoim przewodnikiem. Nie jest jednak w stanie żadnymi słowami wyrazić, co tak naprawdę wtedy się zdarzyło i co on sam w związku z tym czuje. Sonet ten stanowi dialog Pielgrzyma z Mirzą.
Ostatni z nieomówionych wcześniej sonetów, a przedostatni w oryginalnym zbiorze, to „Ruiny zamku w Bałakławie”. Jest to refleksja o przemijaniu, do której zainspirowała autora wycieczka do dawnej twierdzy. Nie odnaleziono w niej blasku dawnej chwały, a jedynie czarne ptaki, które można porównać do żałobnego kiru.
Kontynuacje i nawiązania do „Sonetów krymskich” odnaleźć można nie tylko w literaturze, ale i muzyce czy sztuce. Motyw sonetów pojawia się u Adama Asnyka w poetyckim traktacie „Nad głębiami”, u Jana Kasprowicza w zbiorze sonetów „Z chałupy” i cyklu „Krzak dzikiej róży”, u Cypriana Kamila Norwida w utworze „Burza” i u Leopolda Staffa w „Kowalu” i „Kartoflisku”. Z kolei Bolesław Leśmian i Karol Wojtyła zainspirowali się tytułem zbioru, nazywając swoje dzieła. Nawiązania do sonetów w malarstwie można zaobserwować między innymi na obrazach: Zatonięcie statku „Nadzieja”, Parowiec w burzy śnieżnej oraz Tratwa „Meduzy”. W muzyce sztandarowym twórcą, który nawiązywał do sonetów Adama Mickiewicza, jest Stanisław Moniuszko. Pamiętaj zwłaszcza o jego kantacie pod tytułem „Sonety krymskie”.