Polacy kochają dawać prezenty!

2025-12-17 18:09 Materiał sponsorowany

Z roku na rok zmienia się to, co uznajemy za naprawdę wartościowy upominek. Najnowsze badania przeprowadzone przez Wyjątkowy Prezent, dotyczące zwyczajów zakupowych pokazują, że wiele osób odchodzi od „masowych”, materialnych podarunków. Słodycze, alkohol czy klasyczne gadżety kupujemy wyraźnie rzadziej, a jednocześnie coraz chętniej rozglądamy się za czymś oryginalnym, co pozwala poczuć emocje i wspólnie spędzić czas. Trend jest subtelny, ale wyraźny, co świetnie pokazuje, jak zmienia się nasz styl życia i sposób myślenia o obdarowywaniu.

Polacy kochają dawać prezenty!

i

Autor: Wyjątkowy prezent / Materiały prasowe

Polacy rezygnują z „bezpiecznych” prezentów

Z raportu wynika, że w porównaniu z 2023 rokiem mocno spadły zakupy prezentów typowo materialnych. Słodycze, które kiedyś stanowiły pewnik, kupujemy o 17 p.p. rzadziej. Podobny spadek dotyczy alkoholu, gadżetów do domu czy nawet książek. To sygnał, że zmienia się sposób, w jaki myślimy o obdarowywaniu: bardziej liczy się przeżycie i intencja niż „kolejna rzecz do postawienia na półce”. Jednocześnie nie oznacza to, że Polacy rzucili się masowo na atrakcje. Wielu z nas odkłada decyzję o zakupie prezentu niematerialnego do ostatniej chwili, szukając jednocześnie innych rozwiązań, co pokazuje, że trend związany z obdarowywaniem emocjami rośnie, ale racjonalność zakupowa wciąż ma znaczenie.

Emocje w prezencie? Wciąż na tak… choć z odrobiną ostrożności

Jak pokazuje raport, którego współautorem jest Wyjątkowy Prezent, aż 78% badanych chciałoby dostać prezent w formie przeżycia. Jest to wynik stabilnie wysoki. Co więcej, ponad połowa Polaków kupiła w ostatnich 12 miesiącach voucher na atrakcję, a w Warszawie zrobiło to aż 64%. Najpopularniejsze są kategorie związane z relaksem i urodą, a tuż za nimi ekstremalne przeżycia oraz kultura.

Co ciekawe, w życzeniach świątecznych Polaków przeżycia pojawiają się znacznie częściej niż… w realnych planach zakupowych! To jasny sygnał: chcemy dostać emocje, choć nadal z przyzwyczajenia kupujemy klasyczne kosmetyki czy książki. Eksperci Wyjątkowego Prezentu zwracają uwagę, że ta „różnica pragnień” to znak dużego, niewykorzystanego potencjału rynku.

A jak wygląda wizerunek marek prezentowych?

Badanie pokazuje też ciekawą rzecz: choć spontaniczna znajomość marek jest wciąż rozproszona, to osoby, które miały styczność z prezentami w formie przeżyć, bardzo wysoko oceniają swoje doświadczenia. W przypadku Wyjątkowego Prezentu widać wyjątkowo silny NPS (Net Promoter Score - w uproszczeniu wskaźnik zadowolenia klientów): +54 w Polsce i +64 w Warszawie, czyli przewagi osób polecających nad krytykującymi. To wyjątkowo dobry wynik na tle innych marek, a ten efekt marka zawdzięcza m.in. łatwej dostępności oferty oraz bardzo pozytywnym skojarzeniom związanym z samą marką.

Co istotne, według badanych Wyjątkowy Prezent jest marką godną polecenia i emocjonalnie „pozytywną”.To cenny insight, który pokazuje, że Polacy chcą przeżyć coś wyjątkowego!

Wyjątkowy prezent

i

Autor: Wyjątkowy prezent/ Materiały prasowe

Zakupy online rządzą, a marketplace’y wzmacniają swoją pozycję

Kolejna ważna obserwacja dotyczy sposobu kupowania prezentów. Aż 60% Polaków deklaruje, że świąteczne upominki kupi przez Internet, a marketplace’y są drugim najczęściej wybieranym kanałem. To pokazuje, że prezenty wybieramy dziś tam, gdzie najłatwiej je porównać, ocenić i szybko kupić, szczególnie jeśli szukamy ich tuż przed okazją. W dużych miastach, zwłaszcza w Warszawie, rośnie także znaczenie miejsc, w których dokonujemy zakupy poprzez impuls, takich jak księgarnie czy kiermasze.

Prezent, który się przeżywa

Zmieniające się zwyczaje zakupowe mówią jedno: Polacy coraz częściej chcą, by prezent był doświadczeniem, a nie przedmiotem. Choć wciąż kupujemy klasyczne kategorie, to nasze marzenia idą w kierunku przeżyć: relaksu, podróży i adrenaliny, czyli ogólnie czegoś, co zapamiętuje się na długo. I to właśnie emocje będą kształtować przyszłość rynku prezentów.

Wyjątkowy Prezent, jako jedna z najlepiej ocenianych marek w kategorii, obserwuje te zmiany z bliska i potwierdza: dziś nie liczy się ilość, ale moment, który zostaje z nami na długo.

O badaniu:

Artykuł powstał na podstawie wyników badania przeprowadzonego w październiku 2025 r. przez Exp Institute na zlecenie marki Wyjątkowy Prezent. Respondenci zostali przebadani metodą ankiety internetowej (CAWI), n=1098.

Materiał sponsorowany