Zakupy spożywcze i chemia domowa, rachunki za mieszkanie oraz transport – to trzy największe kategorie wydatków młodych dorosłych w Polsce. Według raportu Autopay "Finanse Młodych Polek i Polaków" Aż 62 proc. badanych wskazuje, że najwięcej środków przeznacza właśnie na jedzenie i podstawowe produkty do domu, 57 proc. na utrzymanie mieszkania, a co trzecia osoba na transport. Nic dziwnego, że wielu młodych na początku kariery zawodowej nie stać na większe przyjemności.
Ponad 40 proc. respondentów deklaruje, że musi godzić się z wyrzeczeniami, aby związać koniec z końcem. Dotyczy to zwłaszcza kobiet, spośród których aż dwie trzecie przeznacza większość pieniędzy na bieżące potrzeby. Stereotyp beztroskiej młodzieży rozrzucającej pieniądze na "głupoty" okazuje się więc mitem.
Mieszkanie z rodzicami czy na kredyt
Z badania wynika, że 45 proc. osób w wieku 18–34 lata nadal mieszka z rodzicami. Co istotne, połowa z nich dokłada się do rachunków. Co czwarty respondent posiada własne mieszkanie, jednak przeważnie wiąże się to z obciążeniem kredytem hipotecznym. Łącznie aż 63 proc. młodych Polaków ponosi regularne koszty związane z wynajmem, spłatą rat lub opłatami za lokum.
W co młodzi inwestują wolne środki?
Gdy uda się odłożyć coś poza wydatkami na życie, młodzi najczęściej wybierają drobne przyjemności związane z codzienną konsumpcją. Na czele listy są ubrania i kosmetyki (40 proc.), tuż za nimi jedzenie poza domem (39 proc.), a dalej podróże (32 proc.).
Na hobby, sport czy wydarzenia kulturalne przeznacza pieniądze wyraźnie mniejsza grupa – około jednej piątej badanych. Choć rozrywka online zyskuje na popularności, nadal nie stanowi znaczącej części budżetu.
Kobiety i mężczyźni wydają inaczej
Widać wyraźne różnice między płciami. Młode kobiety zdecydowanie częściej kupują ubrania (57 proc. wobec 22 proc. mężczyzn), wychodzą do restauracji (46 proc. wobec 31 proc.) czy korzystają z rozrywek poza domem. Z kolei mężczyźni chętniej inwestują w elektronikę (20 proc. wobec 8 proc. kobiet) i w rozrywki online.
Konsumpcja zamiast hobby
Wnioski z raportu są jasne: młodzi Polacy dopiero wchodzący w dorosłość nie przeznaczają wolnych pieniędzy na rozwijanie pasji. Zamiast drogiego sprzętu sportowego czy warsztatów artystycznych wybierają spotkania ze znajomymi, modne ubrania czy weekendowe wypady. To sygnał dla firm i marek – oferta skierowana do pokolenia Z powinna uwzględniać raczej codzienne potrzeby i styl życia niż ekskluzywne hobby.
Badanie "Finanse Młodych Polek i Polaków w 2025" zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w kwietniu 2025 r. na reprezentatywnej grupie 912 osób metodą CAWI.