Młodzi Polacy liczą każdy grosz. Wolne środki przeznaczają głównie na ubrania i wyjścia do restauracji [RAPORT]

Raport o finansach młodych Polek i Polaków pokazuje, że pokolenie Z nie żyje beztrosko. Większość zarobków pochłaniają koszty utrzymania, a na drogie hobby zwyczajnie brakuje pieniędzy. Jeśli młodzi pozwalają sobie na coś więcej, są to raczej nowe ubrania, wspólny posiłek poza domem czy krótki wyjazd niż sprzęt sportowy czy bilety na koncerty.

Na co młodzi wydają pieniądze? [RAPORT]

i

Autor: Freepic.com

Zakupy spożywcze i chemia domowa, rachunki za mieszkanie oraz transport – to trzy największe kategorie wydatków młodych dorosłych w Polsce. Według raportu Autopay "Finanse Młodych Polek i Polaków" Aż 62 proc. badanych wskazuje, że najwięcej środków przeznacza właśnie na jedzenie i podstawowe produkty do domu, 57 proc. na utrzymanie mieszkania, a co trzecia osoba na transport. Nic dziwnego, że wielu młodych na początku kariery zawodowej nie stać na większe przyjemności.

Ponad 40 proc. respondentów deklaruje, że musi godzić się z wyrzeczeniami, aby związać koniec z końcem. Dotyczy to zwłaszcza kobiet, spośród których aż dwie trzecie przeznacza większość pieniędzy na bieżące potrzeby. Stereotyp beztroskiej młodzieży rozrzucającej pieniądze na "głupoty" okazuje się więc mitem.

Mieszkanie z rodzicami czy na kredyt

Z badania wynika, że 45 proc. osób w wieku 18–34 lata nadal mieszka z rodzicami. Co istotne, połowa z nich dokłada się do rachunków. Co czwarty respondent posiada własne mieszkanie, jednak przeważnie wiąże się to z obciążeniem kredytem hipotecznym. Łącznie aż 63 proc. młodych Polaków ponosi regularne koszty związane z wynajmem, spłatą rat lub opłatami za lokum.

W co młodzi inwestują wolne środki?

Gdy uda się odłożyć coś poza wydatkami na życie, młodzi najczęściej wybierają drobne przyjemności związane z codzienną konsumpcją. Na czele listy są ubrania i kosmetyki (40 proc.), tuż za nimi jedzenie poza domem (39 proc.), a dalej podróże (32 proc.).

Na hobby, sport czy wydarzenia kulturalne przeznacza pieniądze wyraźnie mniejsza grupa – około jednej piątej badanych. Choć rozrywka online zyskuje na popularności, nadal nie stanowi znaczącej części budżetu.

Kobiety i mężczyźni wydają inaczej

Widać wyraźne różnice między płciami. Młode kobiety zdecydowanie częściej kupują ubrania (57 proc. wobec 22 proc. mężczyzn), wychodzą do restauracji (46 proc. wobec 31 proc.) czy korzystają z rozrywek poza domem. Z kolei mężczyźni chętniej inwestują w elektronikę (20 proc. wobec 8 proc. kobiet) i w rozrywki online.

Konsumpcja zamiast hobby

Wnioski z raportu są jasne: młodzi Polacy dopiero wchodzący w dorosłość nie przeznaczają wolnych pieniędzy na rozwijanie pasji. Zamiast drogiego sprzętu sportowego czy warsztatów artystycznych wybierają spotkania ze znajomymi, modne ubrania czy weekendowe wypady. To sygnał dla firm i marek – oferta skierowana do pokolenia Z powinna uwzględniać raczej codzienne potrzeby i styl życia niż ekskluzywne hobby.

Badanie "Finanse Młodych Polek i Polaków w 2025" zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w kwietniu 2025 r. na reprezentatywnej grupie 912 osób metodą CAWI.

To też może cię zainteresować: Pokolenie Z na bakier z komputerem? To Millenialsi dają im korepetycje z technologii [RAPORT]

CZEGO POKOLENIE Z NAUCZY BOOMERÓW? O ZMIERZCHU. LIFE COACHING TO ZŁO! | Marta Niedźwiecka - Mellina