Spis treści
- Liczba wypadków z udziałem osób na hulajnogach
- Rowerzyści nadal licznie poszkodowani, ale trend spadkowy
- Najczęstsze przyczyny wypadków: wymijanie i nieustąpienie pierwszeństwa
- Warszawa: mniejsza liczba zdarzeń, ale problem nadal obecny
- Śmiertelne wypadku z udziałem dzieci i zderzenie radiowozu z hulajnogą w Warszawie
- Obowiązkowe kaski dla dzieci na rowerach i hulajnogach
- Zasady korzystania z hulajnóg elektrycznych - aktualne przepisy
- Gdzie można jeździć hulajnogą elektryczną?
- Kto może jeździć hulajnogą elektryczną?
- Czego nie wolno na hulajnodze elektrycznej?
Wszystko zaczęło się jesienią 2018 roku, gdy we Wrocławiu pojawiły się pierwsze elektryczne hulajnogi do wynajęcia na minuty. Wkrótce potem dołączyły kolejne miasta. Dziś hulajnogi elektryczne są powszechnie dostępne – można je kupić nawet w sklepach ze sprzętem AGD i RTV i stosunkowo tanie (ceny zaczynają się od ok. 1000 zł). To popularny prezent urodzinowy czy komunijny. Hulajnogi stały się kolejnym środkiem komunikacji. Na ulicach dużych miast jest ich pełno, co niestety znajduje odzwierciedlenie w statystykach wypadków.
Liczba wypadków z udziałem osób na hulajnogach
W pierwszym półroczu 2025 roku w całej Polsce odnotowano wyraźny wzrost liczby wypadków z udziałem kierujących hulajnogami elektrycznymi. Jak wynika z danych Komendy Głównej Policji doszło do 557 takich zdarzeń, w których zginęły 4 osoby, a 512 zostało rannych. To znaczący wzrost w porównaniu z analogicznym okresem roku 2024, kiedy to miały miejsce 299 wypadki, 3 osoby zginęły, a 257 zostało rannych.
Użytkownicy hulajnóg elektrycznych w pierwszym półroczu 2025 roku przyczynili się do 333 wypadków, podczas gdy rok wcześniej odpowiadali za 145.
Rowerzyści nadal licznie poszkodowani, ale trend spadkowy
Dla porównania, liczba wypadków z udziałem rowerzystów w skali ogólnopolskiej nieznacznie spadła. W pierwszym półroczu 2025 roku rowerzyści uczestniczyli w 1617 wypadkach (65 ofiar śmiertelnych i 1471 rannych), a w tym samym okresie roku 2024 – w 1740 wypadkach (80 zabitych, 1582 rannych). Zmalała także liczba wypadków zawinionych przez rowerzystów: 568 w 2025 r. wobec 639 w 2024 r.
Najczęstsze przyczyny wypadków: wymijanie i nieustąpienie pierwszeństwa
Do najczęstszych przyczyn wypadków zarówno wśród rowerzystów, jak i kierujących hulajnogami elektrycznymi należą:
- nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu,
- nieprawidłowe wymijanie,
- niedostosowanie prędkości do warunków ruchu,
- błędne manewry skrętu,
- nieprawidłowe zachowania wobec pieszych.
Warszawa: mniejsza liczba zdarzeń, ale problem nadal obecny
Dane z Komendy Stołecznej Policji pokazują, że w Warszawie liczba zdarzeń drogowych z udziałem hulajnóg i rowerów jest zdecydowanie niższa niż w skali kraju – choć wciąż istotna.
W pierwszym półroczu 2025 roku odnotowano:
- 31 wypadków z udziałem hulajnóg (16 rannych, 0 zabitych),
- 81 kolizji z ich udziałem.
W całym 2024 roku tych zdarzeń było więcej:
- 57 wypadków, 43 rannych, 174 kolizje.
Dla porównania, rowerzyści w Warszawie w pierwszym półroczu 2025 roku uczestniczyli w:
- 86 wypadkach (71 rannych, 0 zabitych),
- 348 kolizjach.
W całym 2024 roku było to:
- 183 wypadki, 156 rannych, 1 ofiara śmiertelna, 962 kolizje.
Śmiertelne wypadku z udziałem dzieci i zderzenie radiowozu z hulajnogą w Warszawie
Nie ma dnia, by w mediach nie pojawiały się informacje o kolizjach czy wypadkach z udziałem elektrycznych jednośladów.
21 lipca w miejscowości Szara wzdłuż drogi obok S1 znaleziono nieprzytomnego 12-latka. Obok dziecka leżała hulajnoga elektryczna. Pomimo podjętej reanimacji, życia nastolatka nie udało się uratować. Trwa wyjaśnienie przyczyn tej tragedii.
Z kolei 14 lipca w szpitalu zmarł 15-latek ranny po wypadku na hulajnodze elektrycznej w Świeciu.
2 lipca w Warszawie na skrzyżowaniu ul. Tadeusza Boya- Żeleńskiego z ul. Waryńskiego doszło do zdarzenia drogowego z udziałem policyjnego radiowozu oraz hulajnogi elektrycznej. - W chwili obecnej (połowa lipca) Sekcja Wykroczeń Ruchu Wydziału Drogowego Komendy Stołecznej Policji prowadzi czynności wyjaśniające dotyczące przedmiotowego zdarzenia, które są w toku - poinformował mł. asp. Jakub Gontarek z Wydziału Komunikacji Społecznej KSP.
Obowiązkowe kaski dla dzieci na rowerach i hulajnogach
W reakcji na wypadki śmiertelne z udziałem dzieci minister infrastruktury Dariusz Klimczak zapowiedział zmiany w prawie. Po posiedzeniu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego minister poinformował o jednogłośnym przyjęciu przez KRBRD uchwały ws. rekomendacji obowiązku stosowania kasków podczas jazdy m.in. na hulajnodze elektrycznej, rowerze, czy urządzeniach transportu osobistego (UTO) osób do 16. roku życia. Przepis nakazujący noszenie kasków ma zostać wprowadzony do procedowanej już nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. W ciągu kilku tygodni projektowana nowelizacja może trafić na Stały Komitet Rady Ministrów.
W latach 60. wprowadzono w Polsce obowiązek stosowania kasku dla motocyklistów, a od lat 90. taki obowiązek mają również motorowerzyści. - W roku 2025 wprowadzimy obowiązek stosowania kasków dla dzieci do 16. roku życia, poruszających się rowerami, hulajnogami elektrycznymi, urządzeniami transportu osobistego. Tych urządzeń naprawdę jest bardzo dużo, różnego rodzaju deskorolki elektryczne, Segway'e, za chwilę pojawią się inne, nowe. Nam chodzi o to, żeby wszyscy, którzy się nimi poruszają, byli bezpieczni - zapowiedział Klimczak.
Zasady korzystania z hulajnóg elektrycznych - aktualne przepisy
Korzystanie z hulajnóg elektrycznych na drogach publicznych wiąże się z określonymi obowiązkami i ograniczeniami. Przypominamy najważniejsze zasady wynikające z obowiązujących przepisów.
Gdzie można jeździć hulajnogą elektryczną?
Kierujący hulajnogą elektryczną jest zobowiązany do poruszania się:
- po drodze dla rowerów lub pasie ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone w kierunku jazdy lub skrętu – z maksymalną prędkością 20 km/h;
- po jezdni, gdy brak wydzielonej infrastruktury rowerowej, ale tylko wtedy, gdy dopuszczalna prędkość na tej jezdni nie przekracza 30 km/h – również z maksymalną prędkością 20 km/h;
- po chodniku lub drodze dla pieszych – wyjątkowo, gdy:
- brak jest drogi dla rowerów i pasa ruchu dla rowerów,
- chodnik przebiega wzdłuż jezdni, na której dopuszczalna prędkość przekracza 30 km/h.
W przypadku jazdy po chodniku należy:
- poruszać się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego,
- zachować szczególną ostrożność,
- ustępować pierwszeństwa pieszym i nie utrudniać im ruchu.
Kto może jeździć hulajnogą elektryczną?
- Dzieci i młodzież w wieku 10–18 lat muszą posiadać kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 albo T.
- Osoby powyżej 18. roku życia mogą jeździć hulajnogą elektryczną bez dodatkowych uprawnień.
Dzieci poniżej 10. roku życia nie mogą poruszać się hulajnogą elektryczną po drogach publicznych, nawet pod opieką dorosłych.Wyjątek stanowi strefa zamieszkania, gdzie dziecko może jeździć hulajnogą pod nadzorem osoby dorosłej.
Czego nie wolno na hulajnodze elektrycznej?
Przepisy zabraniają:
- jazdy w stanie nietrzeźwości lub po użyciu alkoholu albo środków działających podobnie;
- przewożenia innych osób, zwierząt lub przedmiotów;
- ciągnięcia i holowania innych pojazdów.
Policyjne kontrole jednośladów z napędem elektrycznym w Warszawie (kwiecień 2025), zdjęcia: