Studenci architektury z Politechniki Lubelskiej wcielą się w rolę osób z niepełnosprawnościami

i

Autor: Politechnika Lubelska

EDUKACJA

Studenci architektury z Politechniki Lubelskiej wcielą się w role osób z niepełnosprawnościami. Żeby lepiej zrozumieć ich potrzeby

2023-10-18 13:04

Studenci architektury na Politechnice Lubelskiej będą mieć okazję, by na własnej skórze przekonać się, z jakimi barierami architektonicznymi na co dzień zmagają się osoby z niepełnosprawnościami. Przyszli architekci w ramach zajęć wcielą się w ich rolę, a wszystko po to, by później znaleźć rozwiązania, które mogłyby wyeliminować te trudności.

To będzie nietypowy dzień dla studentów architektury na Politechnice Lubelskiej. W czwartek żacy wcielą się rolę osób niepełnosprawnych ruchowo, niewidzących i niedowidzących, a także ludzi w podeszłym wieku. Wszystko po to, by na własnej skórze przekonać się o tym, na jakie bariery architektoniczne w życiu codziennym napotykają osoby z niepełnosprawnościami.

„Siądą na wózki inwalidzkie, będą poruszać się o kulach, z balkonikami i ze specjalnymi goglami na oczach. Dzięki temu zrozumieją, jakie wyzwania napotykają osoby z niepełnosprawnościami i będą się starać znaleźć rozwiązania, które pozwolą na eliminację barier architektonicznych” – przekazała w komunikacie Iwona Czajkowska-Deneka, rzeczniczka uczelni.

Od sztucznej inteligencji po naukę resyscytacji, czyli Piknik Naukowy w Lublinie

„Studenci doświadczą przestrzeni z nowej perspektywy. Poczują ograniczenia, z jakimi spotykają się osoby z niepełnosprawnościami w codziennym życiu i przekonają się, że są bariery, których nie mogą pokonać, np. nie mogą się dostać do pewnych miejsc” – podkreślił mgr inż. arch. Damian Hołownia z Katedry Architektury Współczesnej.

Zadaniem studentów będzie analiza barier architektonicznych występujących w budynku Wydziału Budownictwa i Architektury oraz na kampusie Politechniki Lubelskiej.

„Jako przyszli architekci muszą posiadać wiedzę z zakresu uwarunkowań percepcyjnych i ruchowych różnych grup użytkowników przestrzeni, zgodnie z nurtem projektowania bez barier. Poznają również koncepcje, rodzaje i najlepsze zastosowania rozwiązań opartych na siedmiu zasadach projektowania uniwersalnego” – opisał wykładowca.

Projektowanie uniwersalne po raz pierwszy zdefiniowane zostało w latach 70. przez poruszającego się na wózku amerykańskiego architekta Rona Mace’a. Zakłada takie tworzenie produktów, usług czy elementów otoczenia, aby zapewnić dostępność dla wszystkich, z uwzględnieniem ich szczególnych potrzeb.

Zobacz także: Tak kiedyś wyglądały lubelskie szkoły! Zobacz zdjęcia z archiwum