operator, numer alarmowy112, CPR

i

Autor: Andrzej Bęben

Na Lubelszczyźnie dzwoniliśmy pod 112 prawie milion razy. Często niepotrzebnie

2023-02-13 16:31

Wszystkich telefonów lubelscy operatorzy i operatorki numeru 112 odebrali prawie milion. Ponad połowa z nich, bo powyżej 60 proc., była fałszywym alarmem. W poniedziałek obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112.

Spośród wszystkich połączeń, które przyjęli lubelscy operatorzy i operatorki, ponad 35 proc. zostało przekazanych do policji, straży pożarnej i ratownictwa medycznego. Pozostałe telefony były bezzasadne, czyli nie wymagały interwencji służb: okazały się głuche albo osoba dzwoniąca rozłączała się, zanim słuchawka została podniesiona.

Na ten moment lubelskie Centrum Powiadamiania Ratunkowego zatrudnia 68 operatorów i operatorek, czterech informatyków i psychologa. Pierwsi z nich obsługują zgłoszenia alarmowe z województwa lubelskiego, ale też – w ramach jednolitego systemu do obsługi zgłoszeń – otrzymują także telefony z innych regionów.

Mamy najkrótszy czas oczekiwania na odbiór tego telefonu w skali całego kraju. Zeszliśmy do poziomu 8,8 sek., co jest wynikiem lepszym niż w 2021 r. – podsumowuje wojewoda Lech Sprawka.

W zeszłym roku siedzibę CPR przeniesiono do na ul. Wojciechowską 1. Wg wojewody pozwoliło to wzbogacić system ratownictwa w województwie, poprawić poczucie bezpieczeństwa mieszkańców i komfort pracy operatorek i operatorów.

Jednym z nich jest Krzysztof, pracujący w lubelskim CPR od 10 lat. Jak przyznaje, ten zawód daje mu satysfakcję. Jako problem w swojej pracy wskazuje niezasadne zgłoszenia, które wynikają z pomyłek, ale również ze złośliwego blokowania telefonu. Robią to najczęściej osoby pijane albo dzieci. Z dziećmi jednak wiąże się jeszcze jedno.

– Żyjemy w takim kręgu kulturowym, że staramy się zawsze chronić dzieci i jeśli słyszę, że po drugiej stronie słuchawki dziecku dzieje się krzywda, uległo wypadkowi, straciło przytomność, to mnie dotyka – mówi w odpowiedzi na pytanie o największe wyzwania swojej pracy.

W Polsce działa 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego, w których zatrudnionych jest 1 tys. 156 operatorów i operatorek numerów alarmowych. W 2022 r. odebrali 21 mln połączeń przychodzących na numer 112, a także 997 i 998. Wpływające zgłoszenia zostały przez nich obsłużone, a następnie przesyłane drogą elektroniczną do dyżurnych lub dyspozytorów i dyspozytorek policji, straży pożarnej i zespołów ratownictwa medycznego, którzy kierują pomoc we wskazane miejsce.

Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE