Lawinowo rośnie przestępczość komputerowa w Polsce

i

Autor: pixabay.com

Oszustwa internetowe

Lawinowo rośnie przestępczość komputerowa. Cyberprzestępcy próbowali oszukać 74 proc. Polaków

2023-04-14 15:16

W Polsce lawinowo rośnie liczba oszustw internetowych. Aż 3 na 4 Polaków co najmniej raz w życiu otrzymało wiadomość z próbą oszustwa – wynika z badania przeprowadzonego przez rankomat.pl. Najczęstszymi były wiadomości o przesyłkach zatrzymanych z powodu niedopłaty oraz o wygranej w loterii czekającej na odbiorcę wiadomości.

W Polsce lawinowo rośnie liczba oszustw komputerowych – w 2022 roku odnotowano ich ponad 35 tys., podczas gdy rok wcześniej niemal 10 tys. mniej. W 2021 roku CERT Polska zarejestrował 29.483 incydenty cyberbezpieczeństwa, co oznacza wzrost o 182 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Samych tylko oszustw komputerowych było 25.472, w tym phishing odnotowano 22.575 razy.

Phishing to rodzaj ataku cybernetycznego, którego celem jest wyłudzenie poufnych informacji, takich jak dane logowania, hasła, dane bankowe czy dane osobowe, poprzez podszycie się pod zaufaną osobę lub instytucję. Do najpopularniejszych metod phishingowych należą: przejęcie konta na Facebooku, fałszywe bramki płatności oraz wyłudzaniu pieniędzy od sprzedających na portalach ogłoszeniowych.

- Aby się przed phishingiem uchronić, należy zachować ostrożność podczas otwierania wiadomości e-mail i SMS, sprawdzać adresy URL, unikać klikania w podejrzane łącza oraz korzystać z silnych haseł i narzędzi zabezpieczających, takich jak dwuetapowe uwierzytelnienie - radzi Wojciech Piesta, ekspert ds. produktów finansowych rankomat.pl.

Z badania przeprowadzonego przez multiporównywarkę rankomat.pl wynika, że 21 proc. Polaków zostało oszukanych w sieci. Jednocześnie, aż 74 proc. responentów co najmniej raz w życiu otrzymało wiadomość z próbą oszustwa. Najczęściej były to wiadomości o przesyłkach zatrzymanych z powodu niedopłaty (42 proc.) oraz o wygranej w loterii czekającej na odbiorcę wiadomości (40 proc).

Aż 25 proc. biorących udział w badaniu osób potwierdziło, że ktoś podejrzany pisał do nich, kiedy sprzedawali coś przez Vinted lub OLX. Oszust chciał kupić przedmiot poza serwisem, a tym samym ukraść pieniądze lub wyłudzić dane. Co czwarta osoba spotkała się też z wiadomością o planowanym odłączeniu energii elektrycznej z powodu zaległości w płatnościach rachunków spotkało. W niektórych przypadkach oszuści podawali się za dostawcę energii, a w innych za firmę windykacyjną, która przejęła długi od dostawcy energii.

Cyberprzestępcy próbowali oszukać 74 proc. Polaków

i

Autor: rankomat.pl

Wśród oszustw, które doszły do skutku, najpopularniejsze jest przejęcie konta w mediach społecznościowych - z badania wynika, że w ten sposób zostało oszukanych 20 proc. osób. Innym popularnym oszustwem było dokonanie fikcyjnej płatności (poprzez fikcyjne bramki płatności do złudzenia przypominające dostawców tego typu usług) - w ten sposób oszukano 17 proc. badanych. Natomiast 14 proc. respondentów dało się nabrać na wysłanie pieniędzy osobom w rzekomo trudnej sytuacji finansowej.

Cyberprzestępcy próbowali oszukać 74 proc. Polaków

i

Autor: rankomat.pl

Przestępcy coraz częściej wysyłają też wiadomości (SMS lub przez WhatsApp) ze złośliwymi linkami. W złośliwe linki kliknęło 23 proc. badanych - 13 proc. po kliknięciu samoistnie zainstalowało się na smartfonie złośliwe oprogramowanie, a 10 proc. straciła pieniądze ze swojego konta bankowego. Przestępstwo to stało się tak powszechne, że CERT Polska uruchomił numer odbiorczy (+48-799-448-084), na który można wysłać otrzymaną wiadomość SMS zawierającą podejrzany link. Pozostałe incydenty związane z cyberbezpieczeństwem można zgłaszać na stronie: incydent.cert.pl.

e-Polska. Debata: Ku cyfrowej przyszłości w bezgotówkowym świecie