Nadużywanie kontroli trzeźwości w pracy. Związkowcy mają obawy

i

Autor: pexels.com

Prawo pracy

Kiedy pracodawca może skontrolować trzeźwość pracowników? Główny Inspektor Pracy wyjaśnia

2023-04-13 12:29

Kiedy pracodawca może sprawdzić trzeźwość pracowników samodzielnie, a kiedy musi zwrócić się o pomoc do policji? Przepisy umożliwiające pracodawcom prowadzenie kontroli pracowników na obecność w ich organizmach alkoholu zaczęły obowiązywać 21 lutego. Kontrole takie są jednak obwarowane ściśle określonymi warunkami.

21 lutego zaczęły obowiązywać przepisy Kodeksu pracy, które umożliwiają pracodawcom prowadzenie kontroli pracowników na obecność w ich organizmach alkoholu lub środków działających podobnie do alkoholu. Zgodnie z nowymi przepisami, kontrolowanie trzeźwości jest możliwe tylko wtedy, gdy pracodawca w przepisach wewnątrzzakładowych ustali określoną grupę pracowników, którzy będą podlegali kontroli trzeźwości.

- To nie jest jednostronne wskazanie wszystkich pracowników - podkreśliła w Programie Pierwszym Polskiego Radia Katarzyna Łażewska-Hrycko, Główny Inspektor Pracy. - Nie jest tak, że każdy pracownik, który wchodzi na zakład pracy jest objęty kontrolą trzeźwości. Pracodawca ustala te grupy pracowników w porozumieniu ze związkami zawodowymi, a tam, gdzie ich nie ma, w regulacjach wewnątrzzakładowych.

Katarzyna Łażewska-Hrycko zaznaczyła, że pracodawca może wprowadzić kontrolę trzeźwości pracowników, jeżeli będzie to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia lub ochrony mienia. Jej zdaniem chodzi m.in. o osoby „wykonujące pracę w budownictwie czy na taśmie produkcyjnej”, bądż też pracujące przy skomplikowanych procesach produkcyjnych. Jak mówiła, wciśnięcie przez takiego pracownika będącego pod wpływem alkoholu „nie tego guzika co trzeba” mogłoby narazić pracodawcę na utratę całego wypracowanego w danym momencie produktu.

- Chciałabym podkreślić jedną rzecz: wykonywanie pracy pod wpływem alkoholu, czy stawienie się do pracy pod wpływem alkoholu, nawet jeśli pracodawca nie obejmie nas kontrolą profilaktyczną trzeźwości jest po prostu naruszeniem podstawowych obowiązków pracowniczych - powiedziała Łażewska-Hrycko.

W takim przypadku – gdy pracownik nie podlega kontroli profilaktycznej - pracodawca nie może sam zbadać go alkomatem, ale może wezwać odpowiednie służby.

- Najczęściej będą to funkcjonariusze policji, którzy w takiej sytuacji będą mieli prawo zbadać trzeźwość takiej osoby, która nie podlega kontroli profilaktycznej - wyjaśnia Główny Inspektor Pracy.

Krzysztof Krawczyk dostał swój mural w Warszawie