Zakupy

i

Autor: Canva

raport

Inflacja a nawyki zakupowe. Są najnowsze analizy ekspertów

2023-08-04 14:07

Ceny usług i towarów wciąż się zmieniają. Niestety, w ostatnim czasie mamy głównie do czynienia z wzrostem kosztów. Inflacja wpływa również na nasze nawyki zakupowe. Opublikowano właśnie najnowsze analizy ekspertów z platformy Allegro. Co wynika z raportu? Szczegóły poniżej.

Inflacja w Polsce w czerwcu osiągnęła 11,5 procent

W ciągu ostatnich lat wciąż doświadczamy wzrostu cen. Mimo, że niektóry produkty obecnie są tańsze, niż jeszcze kilka miesięcy temu, cały czas nie jest to powrót do najniższej ceny. Duży wpływ na inflację miała pandemia, a następnie rosyjska inwazja na Ukrainę.

Jak poinformował Główny Urząd Statystyczny, że w czerwcu 2023 roku inflacja CPI w Polsce wyniosła 11,5 proc. To znacznie niższy wynik niż w maju, gdy inflacja była na poziomie 13 proc.

Ekonomiści prognozują także, że wskaźnik inflacji powinien spaść do jednocyfrowego poziomu już pod koniec roku!

Jak Polaków zmieniła inflacja? Najnowszy raport Allegro o zakupach

Pomimo ostatnich spadków cen, każdy może przyznać, że w Polsce wciąż jest drogo. Idąc na zakupy do supermarketu zazwyczaj za zaledwie kilka produktów, możemy zapłacić nawet powyżej stu złotych.

Allegro postanowiło sprawdzić, na co konsumenci zwracają szczególną uwagę podczas zakupów online. Z raportu przygotowanego przez platformę we współpracy z SW Research wynika, że dostępność zakupów online sprawia, że przeciętny Polak spędza na nich około 7,5 godziny w miesiącu! Jeśli dodamy do tego zakupy stacjonarne, oznacza to znaczący wzrost czasu przeznaczonego na zakupy.

Najwięcej osób robi zakupy raz w miesiącu (37%) i raz w tygodniu (34%). Przeanalizowano również kwoty, które wydajemy w sklepach internetowych. Co czwarty badany wydaje nie więcej niż 300 zł miesięcznie, a co piąty przeznacza ponad 1000 zł.

W ciągu ostatniego roku zmieniły się czynniki, które kupujący biorą pod uwagę przy dokonywaniu zakupów online. Obecnie najważniejszymi aspektami jest: cena produktu (45 proc.), jakość produktu (30 proc.) oraz koszty dostawy (26 proc.). Na znaczeniu straciły natomiast takie cechy jak wygląd czy marka produktów.

Niecodzienny pościg w Krakowie. Pierzasta uciekinierka nie chciała stracić wolności

ZOO Borysew świętuje 15. urodziny! Zapowiada się niezapomniana impreza