W 2022 roku decydowaliśmy się na podróż autobusem czy tramwajem nawet 220 tysięcy razy dziennie. W zeszłym roku kupiliśmy także o 12 tysięcy samochodów więcej niż rok wcześniej. Skąd to wynika?
Sporo samochodów wciąż przywozimy z zagranicy. Także myślę, że łatwość i dostępność w kupieniu samochodów ma tutaj znaczenie, to po pierwsze. Po drugie, mamy tutaj obywateli Ukrainy, którzy przyjechali z powodu wojny. Oni też mają swoje samochody, pracują i kupują nowe lub przerejestrowują - mówi Dariusz Nowak z Urzędu Miasta Krakowa.
Statystycznie już prawie co drugi mieszkaniec posiada samochód osobowy. To wynika między innymi z powrotu do normalności po pandemii - komentują aktywiści.
Też trzeba pamiętać, że w Krakowie funkcjonują firmy, które zajmują się leasingiem, ale także firmy wynajmujące auta na minuty. Także trzeba brać pod uwagę, że w tym raporcie uwzględnione są przedsiębiorstwa - ocenia Krzysztof Kwarciak, radny dzielnicy Zwierzyniec i prezes stowarzyszenia "Ulepszamy Kraków".
Urzędnicy odpowiadają, że na zmniejszenie liczby samochodów w Krakowie wpłynie Strefa Czystego Transportu. Wstępnie ma zacząć obowiązywać już za rok i ma objąć całe miasto.