Miejski patrol ds. hulajnóg w Krakowie? Operatorzy będą zmuszeni do opłat

i

Autor: Radio ESKA

Wiadomości

Miejski patrol ds. hulajnóg w Krakowie? Operatorzy będą zmuszeni do opłat

2023-05-16 8:47

Kraków chce ostatecznie uporać się z problemem hulajnóg elektrycznych, które niejednokrotnie barykadują chodniki w mieście. Miasto ma dość podobnych sytuacji, a efektem tego będą opłaty, jakie mają ponosić operatorzy za korzystanie z terenów gminy. Dodatkowo, urząd planuje wprowadzenie miejskiego patrolu, który porządkowałby źle zaparkowane elektryki.

Hulajnogi elektryczne w Krakowie. Koniec z samowolką?

Urząd miasta poinformował o zmianach, jakie czekają operatorów hulajnóg elektrycznych w Krakowie. W poniedziałek, 15 maja odbyło się kolejne spotkanie przedstawicieli miasta z operatorami hulajnóg w sprawie niewłaściwie zaparkowanych pojazdów. W stolicy Małopolski niejednokrotnie dochodziło do sytuacji, kiedy elektryki wręcz barykadowały chodniki, uniemożliwiając korzystanie ze wspólnej przestrzeni. Miasto chce raz na zawsze zakończyć problem, efektem czego będzie m.in. koniec okresu bezpłatnego korzystania z przestrzeni miejskiej.

Poinformowaliśmy przedstawicieli trzech firm o zakończeniu okresu bezpłatnego korzystania z miejskiej przestrzeni. Zaproponowaliśmy również wprowadzenie miejskiego patrolu, który byłby finansowany przez operatorów z kar za nieprawidłowo zaparkowane hulajnogi, jak i z opłat za korzystanie z terenów należących do gminy. Porządkowanie miałoby być oparte o katalog zdjęć nieprawidłowo pozostawionych hulajnóg – powiedział po spotkaniu zastępca prezydenta Krakowa Andrzej Kulig.

Pewne kroki poczynili także sami operatorzy, którzy zdecydowali się na wprowadzenie autoregulacji. Już od 12 maja w punktach mobilności w obrębie drugiej obwodnicy wprowadzony został limit maksymalnej liczby zaparkowanych hulajnóg. Ustalono, że w każdym ze 103 punktów w centrum Krakowa może być zaparkowanych jedynie 30 hulajnóg, czyli po 10 z danej firmy.

Jednocześnie operatorzy wystąpili z wnioskiem o wyznaczenie nowych punktów mobilności, a także o możliwość wprowadzenia drugiego rodzaju takich miejsc, np. z wykorzystaniem istniejących stojaków rowerowych. W tych punktach użytkownicy mogliby zakończyć i rozpocząć wypożyczenie, ale w odróżnieniu od obecnych punktów mobilności, nie byłyby tam rozkładane hulajnogi przez samych operatorów, a także limit maksymalnej liczby hulajnóg byłby znacząco niższy – dodaje magistrat.

Jeszcze do czwartku, 18 maja firmy mają przesłać do Zarządu Transportu Publicznego propozycje nowych lokalizacji punktów mobilności wraz z zaznaczeniem, które parkingi w centrum Krakowa są ich zdaniem najważniejsze i w ich opinii wymagają powiększenia pojemności.

Rozmowy są kontynuowane, o kolejnych ustaleniach będę Państwa informował  - zapowiada Andrzej Kulig.

Najdłuższy park w Polsce jest w Krakowie. Poznajcie Młynówkę Królewską!

Artur Szpilka przed walką z Pudzianowskim | Andrzej Kostyra