Pomoc seniorom to tylko jedna z wielu aktywności harcerzy w czasach pandemii

i

Autor: ZHR Pomoc seniorom to tylko jedna z wielu aktywności harcerzy w czasach pandemii

Pogotowie Harcerek i Harcerzy ZHR działa i pomaga seniorom w Koszalinie

2020-04-02 16:13

11 marca 2020 zostało powołane Pogotowie Harcerek i Harcerzy ZHR uchwałą Naczelnictwa ZHR. Powstanie tej organizacji jest podyktowane rozprzestrzenianiem się wirusa COVID-19 i związaną z tym potrzebą pomocy, zwłaszcza osobom starszym i z niepełnosprawnościami. Tysiące harcerzy nie tylko na Pomorzu Środkowym, ale i w całej Polsce codziennie pomaga seniorom.

W każdym województwie powstał Sztab Pogotowia, który działa w porozumieniu z regionalnym Sztabem Kryzysowym.

Jakie główne zadania spoczywają na harcerzach?
- przekazywanie potwierdzonych informacji dotyczących profilaktyki, zagrożenia i zaleconych działań
- przygotowanie paczek żywnościowych i przekazywanie ich potrzebującym
- animowanie czasu wolnego - pomoc w nauce, korepetycje internetowe
- rozklejanie plakatów informacyjnych
- opieka nad zwierzętami
- szycie maseczek ochronnych.

W czasie epidemii harcerze szyją maseczki, dostarczają żywność i leki dla potrzebujących

i

Autor: ZHR W czasie epidemii harcerze szyją maseczki, dostarczają żywność i leki dla potrzebujących

- Służbę mogą pełnić ochotnicy, ale wyłącznie osoby pełnoletnie, zgodnie z niedawno wprowadzonymi przepisami - mówi Jakub Buras z koszalińskiego ZHR. - Współpracujemy ściśle ze wszystkimi organizacjami samorządowymi, również z MOPS-em, MOPR-em, Urzędem Miejskim i SANEPID-em, nasza działalność odbywa się pod ich kontrolą. Pomoc głównie opiera się na dostarczaniu żywności, ale też robieniu zakupów spożywczych i dostarczaniu leków z apteki, choć szyjemy również maseczki i drukujemy przyłbice ochronne, bo dysponujemy drukarką 3D.

Ile aktualnie osób przyjmuje pomoc od harcerzy? - Różnie to wygląda - przyznaje Jakub. - Z reguły mamy od kilku do kilkunastu telefonów dziennie. Przy czym część telefonów nie wymaga od nas natychmiastowej interwencji, a są to jedynie telefony informacyjne, mówiące nam na przykład, że za tyle i tyle dni danej osobie skończą się leki czy żywność. Wtedy wiemy już, jak rozplanować pomoc w najbliższych dniach.