kolej kalisz

i

Autor: fot. pixabay

Centralny Port Komunikacyjny

Niewygodna kolej dużych prędkości. Koliduje z planami miasta

2023-03-27 15:03

Tyle opcji i właściwie żadna nie jest odpowiednia. Władze Kalisza mają sporo uwag do wariantów przebiegu kolei dużych prędkości przez miasto. - Ingeruje w tereny osiedli – mówi prezydent Kalisza. Ma całą listę zastrzeżeń.

Krystian Kinastowski w liście do władz spółki Centralnego Portu Komunikacyjnego i BBF pisze, że z proponowanych wariantów przebiegu kolei szybkich prędkości przez Kalisz pod uwagę można brać tylko jeden – a i to po korektach.

- Korekty te dotyczą odsunięcia się od zabudowy mieszkaniowej, przemysłowo-usługowej oraz wprowadzenia rozwiązań technicznych zapewniających właściwe skomunikowanie obszarów miasta przeciętych przebiegiem kolei dużych prędkości –

czytamy w piśmie do CPK i BBF. Chodzi o wariat W9.

Pozostałe kolidują z planami miasta: biegną przez tereny inwestycyjne na Dobrzecu i mieszkaniowe – na Zagorzynku, w Sulisławicach i Piwonicach.

- Wariant W2 przechodzi przez tereny inwestycyjne objęte dwoma planami zagospodarowania przestrzennego tj. dla Strefy Gospodarczej Dobrzec Zachód oraz Kaliskiej Strefy Inwestycyjnej. Blokuje to rozwój największej strefy inwestycyjnej w mieście, a tym samym zablokuje rozwój gospodarczy Kalisza. W wariancie W3 i W4 inwestycja kolei dużych prędkości w dużym stopniu ingeruje w tereny osiedli Zagorzynek, Piwonice, Sulisławice, które stanowią największe rezerwy terenów pod zabudowę mieszkaniową (...). Przyjęte w dokumentach strategicznych miasta ustalenia w zakresie kształtowania południowych obszarów rozwojowych miasta wskazują szereg inwestycji m.in. drogowych, których realizacja będzie niemożliwa przy wdrożeniu wariantu W3 i W4

- czytamy w piśmie. Prezydent dodaje, że wspomniane warianty zakładają także, że w Kaliszu nie będą zatrzymywać się pociągi dalekobieżne, a jedynie regionalne, przez co kaliszanie będą nieco odcięci od kolei dużych prędkości.

Prezydent podkreśla, że dla miasta najkorzystniejsze jest takie rozwiązanie, które nie zaburzy rozwoju miasta i spokoju mieszkańców i wylicza 46 uwag – dotyczą zachowania ciągłości tras samochodowych i rowerowych, które miałaby przecinać kolej, rezygnacja z nasypu między dworcem PKP a rzeką Prosną i uwzględnienie zaplanowanych inwestycji.

To już kolejne pismo władz miasta w tej sprawie. Wcześniej, dzięki postulatom władz miasta, udało się uniknąć rozbiórki domów przy ul. Polnej i Częstochowskiej.