Black Friday 2021: Nie daj się oszukać! Praktyczne porady

i

Autor: un-perfekt

Black Friday 2021: Nie daj się oszukać! Praktyczne porady

2021-11-19 13:48

Black Friday 2021 już niebawem! Za tydzień, 26 listopada gorączka zakupów sięgnie zenitu. Jak w takiej sytuacji nie stracić? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przekazał kilka praktycznych porad na temat dnia wyprzedaży i tego, jak nie stracić pieniędzy podczas Black Friday. Co roku do UOKiK wpływają skargi dotyczących promocji, wyprzedaży i specjalnych okazji.

Black Friday 2021 przypada na 26 listopada. Co roku w sklepach roi się od osób, które chcą zrobić zakupy w niższych cenach. Przynajmniej takie maja założenie, udając się do sklepów w Black Friday. Rzeczywistość jest jednak bardziej bolesna niż nam się wydaje. Podczas zakupowej białej gorączki często wydajemy pieniądze bezmyślnie. Dlatego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował kilka praktycznych porad, aby nie rozczarować się po dniu wyprzedaży. - W tym okresie wyprzedaży i promocji przypominamy osobom polującym na okazje o tym, jakie mają prawa. Podpowiadamy też na co szczególnie warto zwrócić uwagę podczas zakupów. Konsumentom zalecamy ostrożność, zaś przedsiębiorców zachęcamy do rzetelności i uczciwości względem klientów – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

CZYTAJ TAKŻE: Andrzejki 2021. NAJPOPULARNIEJSZE wróżby i zabawy na Andrzejki!

Black Friday 2021: Nie daj się oszukać! Praktyczne porady

Reklamacje

Zarówno sprzedawcy jak i konsumenci muszą mieć świadomość, że bez względu na to, czy towary są po obniżonej, czy po pełnej cenie – podlegają reklamacji, jeśli okażą się wadliwe. Wówczas taką reklamację składamy w ramach rękojmi u sprzedawcy, jak podpowiada UOKiK: najlepiej na piśmie. Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, wtedy możemy zgłosić reklamację gwarantowi (najczęściej jest to producent lub dystrybutor towaru).

– Warto pamiętać, że jeśli powodem obniżenia ceny jest wada towaru, o której wiedzieliśmy podczas zakupu, nie możemy jej reklamować u sprzedawcy. Niezależnie od tego, czy kupujemy towar w cenie promocyjnej czy regularnej, obowiązują jednolite prawa konsumenckie – tłumaczy Prezes Urzędu Tomasz Chróstny.

Najkorzystniejsze oferty

UOKiK radzi, żeby przed podjęciem decyzji o kupnie danego przedmiotu sprawdzić, czy rzeczywiście jest ona dla nas najkorzystniejsza. Ten sam towar w innym sklepie może kosztować mniej. Jeżeli kupujemy stacjonarnie to musimy pamiętać o tym, że zwrot pełnowartościowego towaru zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Dlatego warto dobrze przemyśleć zakup i nie działać pod wpływem chwilowego impulsu wywołanego obniżką ceny.

- Przed transakcją zapytajmy sprzedawcę, jaka jest polityka sklepu w tym zakresie – czy zwroty są możliwe, a jeśli tak, to w jakim terminie i na jakich zasadach. Natomiast przy zakupach przez internet mamy ustawowe prawo do namysłu – w ciągu 14 dni od otrzymania produktu możemy odstąpić od umowy bez podawania powodów. Po odesłaniu zakupów otrzymamy zwrot pieniędzy, niezależnie od tego, czy zrobiliśmy je po promocyjnej cenie czy po regularnej.

Zakupy w sieci

Robiąc zakupy w sieci warto wiedzieć o kilku podstawowych zasadach. Korzystając z e-sklepów pamiętajmy o sprawdzeniu wiarygodności sprzedawcy. - Swoją przygodę z nieznaną nam witryną warto rozpocząć od znalezienia na stronie sklepu danych rejestracyjnych przedsiębiorcy, adresu oraz danych do kontaktu. Sprzedawca ma obowiązek je udostępniać. Wątpliwości wśród kupujących powinny wzbudzić literówki, błędy gramatyczne czy nieestetyczny wygląd strony. Namawiamy do sprawdzania, czy sklep posiada certyfikat SSL - radzi UOKiK. Jak inaczej możemy sobie poradzić, gdy nie czujemy się bezpiecznie? Zwróćmy uwagę na symbol zamkniętej kłódki znajdującej się przed adresem strony internetowej, a także na prefiks https://.

- Pamiętajmy o zdrowym rozsądku podczas wybierania metod płatności. Sugerujemy unikanie przelewów ekspresowych oraz przelewania pieniędzy na prywatne konta bankowe sprzedającego – podkreśla urząd.

Robiąc zakupy poza granicami kraju, musimy wiedzieć, że każdy sklep prowadzący działalność na terenie Unii Europejskiej powinien informować o prawach konsumenta: prawie do reklamacji i odstąpienia od umowy. W razie wątpliwości sprawdź e-sklep w internetowej bazie przedsiębiorców. W Polsce możesz skorzystać z CEIDG lub KRS. Inne kraje UE również udostępniają internetowe bazy - ich zestawienie przygotowało Europejskie Centrum Konsumenckie.

Energylandia stroi się na święta. 26 listopada odbędzie się huczne odpalenie wielkiej choinki