Pedro Almodóvar, Carlos Saura i inni. Hiszpańskie arcydzieła dostępne bez opłat na ARTE.tv

2025-09-01 16:06

Miłośnicy kina europejskiego mają nowy powód, by zajrzeć na bezpłatną platformę ARTE.tv. Na wrzesień serwis przygotował cykl kina hiszpańskiego – znajdą się wśród nich pełne emocji, namiętności i surowej prawdy o ludzkiej naturze filmy nagradzane na międzynarodowych festiwalach. Selekcja obejmuje zarówno klasykę mistrzów, jak i mniej oczywiste perły hiszpańskiego kina ostatnich dekad.

Pedro Almodóvar, Carlos Saura i inni. Hiszpańskie arcydzieła dostępne bez opłat na ARTE.tv

i

Autor: fot. MART PRODUCTION/ Pexels.com

Tych pięć interesujących i wartych obejrzenia tytułów – od odważnych eksperymentów Almodóvara, przez mistrzowskie kino Saury, po współczesne, pełne napięcia i emocji dramaty – można obejrzeć za darmo na platformie ARTE.tv od września. Bez konieczności rejestracji i bez reklam, widzowie mogą zanurzyć się w różnorodnym świecie hiszpańskiego kina, odkrywając jego niezwykłą energię, pasję i kulturową głębię. ARTE.tv to miejsce, gdzie kino europejskie zyskuje nowe życie, a widzowie otrzymują możliwość poznania filmów, które ukształtowały hiszpańską kinematografię i wpłynęły na kolejne pokolenia twórców.

Aktorzy, którzy wyglądali identycznie jak mordercy. Niesamowite role! | To Się Kręci

Flamenco, które porusza duszę: „Krwawe gody” Carlosa Saury

Wśród udostępnionych filmów znalazł się jeden z najbardziej uznanych tytułów Carlosa Saury – „Krwawe gody” (Bodas de sangre, 1981), będący częścią słynnej trylogii flamenco. Saura, we współpracy z wybitnym choreografem Antonio Gadesem, stworzył film-balet, który zrywa z tradycyjną narracją. Kamera podąża za zespołem baletowym od prób po premierowe przedstawienie, a historia tragicznej miłości rozgrywa się równolegle na dwóch poziomach. Film był prezentowany na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes i otrzymał nagrodę specjalną Jury na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Karlowych Warach. Do dziś uznawany jest za jedno z najoryginalniejszych dzieł w historii hiszpańskiego kina, łączące tradycyjne rytmy flamenco z nowoczesną formą filmową. Jego estetyka, oszczędność środków i sugestywny ładunek emocjonalny wyznaczyły nowy kierunek dla wykorzystania tańca w kinie.

„Matador” – film, który zdefiniował bunt i niepokój młodego Almodóvara

Wczesne lata kariery Pedro Almodóvara to czas eksperymentów i przekraczania granic. „Matador” (1986), jeden z najbardziej prowokacyjnych filmów reżysera, zapisał się na stałe w kanonie kina hiszpańskiego jako manifest twórczej wolności lat 80. i artystycznego buntu po upadku dyktatury Franco, a on sam przyznał, że to jeden z jego najdziwniejszych obrazów. Na ekranie zobaczymy Assumpta Serna oraz nieznanego wtedy szerszej publiczności Antonio Banderasa, który za tę kreację otrzymał nominację w kategorii najlepsza rola drugoplanowa na Goya Awards. Ten film stanowił początek przeszło 40-letniej współpracy aktora i reżysera, która zaowocowała takimi znanymi na całym świecie tytułami jak: „Kobiety na skraju załamania”, „Zwiąż mnie”, „Skóra, w której żyję”, „Przelotni kochankowie”, czy „Ból i blask”. „Matador” stanowi mieszankę czarnej komedii z elementami thrillera oraz groteski, gdzie Eros i Tanatos stapiają się w jedną opowieść o obsesjach i pragnieniach. W 1987 roku otrzymał nagrodę Teddy za najlepszy film na MFF w Karlowych Warach.

Czarna komedia w najlepszym wydaniu: „Kamienica w Madrycie”

„Kamienica w Madrycie” (La comunidad, 2000) Alexa de la Iglesii to wybuchowa mieszanka groteski, czarnej komedii i thrillera. Główna bohaterka, Julia (Carmen Maura), agentka nieruchomości, odkrywa w jednym z madryckich mieszkań 300 milionów peset. Gdy próbuje zatrzymać skarb, napotyka brutalny opór lokatorów gotowych na wszystko, by odzyskać pieniądze. Obraz stanowi satyrę na społeczeństwo owładnięte żądzą zysku i nieufnością wobec innych. Film otrzymał 3 nagrody Goya: za najlepszą reżyserię, scenografię i montaż. Alex de la Iglesia, mistrz stylu i absurdu, udowadnia, że hiszpańskie kino potrafi być jednocześnie błyskotliwe, przerażające i zabawne.

„Intacto” – współczesna perełka hiszpańskiego kina

„Intacto” (2001) w reżyserii Juana Carlosa Fresnadillo opowiada historię ludzi, którzy rywalizują w niebezpiecznych rozgrywkach, aby zdobyć szczęście innych – przewrotna opowieśź o znaczeniu Fortuny w życiu każdego za nas. Ten thriller z elementami realizmu magicznego, który przedstawia świat, w którym szczęście jest walutą zdobył aż dwie nagrody Goya: dla najlepszego debiutującego reżysera (Juan Carlos Fresnadillo) oraz za najlepszy debiut aktorski (Leonardo Sbaraglia).

Sonda
Który z tych filmów platformy ARTE.tv najbardziej Cię interesuje?