Pokolenie Z nie będzie harować, jak ich starzy. Badania pokazują to dobitnie

i

Autor: Unsplash Pokolenie Z nie będzie harować, jak ich starzy. Badania pokazują to dobitnie

Koniec kultu pracy?

Pokolenie Z nie będzie harować, jak ich starzy. Badania pokazują to dobitnie

Osoby urodzone po 1997 roku mówią wprost - nie będziemy harować jak do śmierci jak poprzednie pokolenia. Tak wynika z badania "Pokolenie Z na rynku pracy" przeprowadzonego przez Zespół Instytutu Nauk o Zarządzaniu i Jakości Wyższej Szkoły Humanitas.

Szczęście, rodzina i realizowanie pasji to najczęstsze wartości wyznawane przez Pokolenie Z, czyli osoby urodzone po 1997 roku. Tak wynika z badania "Pokolenie Z na rynku pracy", które dobitnie pokazuje, że coraz to młodsze pokolenia chcą pracować, ale nie za cenę swojego życia, pasji i zdrowia. Autorzy badania jasno podkreślają, że osoby urodzone po 1997 roku ponad karierę i osiąganie sukcesów zawodowych stawiają swoje życie prywatne, w tym realizacje swoich pasji. Praca i kariera stanowią dla nich tylko środek do urzeczywistnienia wyznaczonych celów w życiu prywatnym. 

Rozwój osobisty i bezpieczeństwo finansowe? To Pokolenia Z nie interesuje

Pokolenie, które właśnie weszło na ścieżkę zawodową (lub nie), nie ma ochoty osiągać celów zawodowych za wszelką cenę. Jak wynika z badania, dla nich ważniejsze są takie wartości, jak szczęście (62 proc.), rodzina (60 proc.), możliwość realizowania pasji (56 proc.), ekologia (51 proc.), niezależność/wolność (51 proc.), zdrowie (44 proc.) i miłość (37 proc.). 

Rozwój kariery zawodowej czy też bezpieczeństwo finansowe jako wartość najwyżej ceniona w życiu została w skazana tylko przez - odpowiednio, 11 i 16 proc. osób ankietowanych.

Z raportu wprost wynika, że Pokolenie Z wykazuje silną potrzebę godzenia pracy zawodowej z życiem prywatnym, czyli tak zwane work-life-balance, które dla nich jest sprawą priorytetową. To zresztą najważniejsza cecha, jaka jest przez nich poszukiwana u pracodawcy (wskazało ją aż 75 proc. ankietowanych). Co ciekawe, taka odpowiedź była wskazywana częściej, niż atrakcyjne zarobki (67 proc.). 

Na kolejnych miejscach znalazły się:

  • Elastyczność godzin pracy (65 proc.)
  • Możliwość pracy twórczej i innowacyjnej (57 proc.)
  • Dobra atmosfera (51 proc.)
  • Możliwość wyjazdów służbowych/podróżowania (44 proc.)

Mniejsze znaczenie dla Pokolenia Z mają natomiast takie cechy poszukiwane przez pracodawców, jak: 

  • Możliwość rozwoju i zdobycia doświadczenia zawodowego (38 proc.)
  • Otrzymanie profesjonalnych narzędzi pracy (18 proc.)
  • Możliwość realizacji kariery / awansu (11 proc.)
  • Stabilność zatrudnienia (6 proc.)

Pokolenie Z weryfikuje, jakim jesteś pracodawcą

W przypadku generacji Z wielkie znaczenie w kontekście poszukiwanej pracy jest to, czy misja firmy zgadza się z jego osobistymi wartościami, jak wskazało 63 proc. ankietowanych. Zniechęcić ich do pracy może również "niejasny profil stanowiska" (71 proc.), duża konkurencja (43 proc.), brak w ogłoszeniu informacji o warunkach pracy (40 proc.) i negatywne opinie o organizacji (33 proc.). 

  • U pracodawcy cenione są natomiast takie cechy, jak: 
  • Okazywanie szacunku (66 proc.)
  • Indywidualne traktowanie (55 proc.)
  • Życzliwość (54 proc.)
  • Tolerancyjność (49 proc.)
  • Gotowość do pomocy (45 proc.)
  • Otwartość (42 proc.)
  • Partnerskie traktowanie (39 proc.)

Dobra, a w jakich branżach Pokolenie Z widziałoby się najchętniej? Tu nie ma zaskoczeń. Raczej pracą ich marzeń nie jest na pewno górnictwo, służby miejskie, praca w restauracji czy na kasie w dyskontach. Raczej najchętniej chcieliby podjąć pracę w takich branżach, jak:

  • Nowe technologie (29 proc.)
  • Muzyczna (25 proc.)
  • Gry wideo (25 proc.)
  • Moda(22 proc.)
  • Sport (22 proc.)
  • Informatyka(21 proc.)
  • Media (20 proc.)
Źródło: Pokolenie Z nie będzie harować, jak ich starzy. Badania pokazują to dobitnie
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE