Badanie ruchu Wrocław

i

Autor: Patrycja Nawrocka

Wrocławianie wybierają tramwaj. Mimo wykolejeń

2020-03-04 17:17

Czy tramwaj to najpopularniejszy środek transportu we Wrocławiu? Dla mieszkańców osiedla Gądów - Popowice owszem - tak wykazały badania zlecone przez urząd miejski. Najwięcej podróży po mieście rozpoczyna się między godziną 6.00 a 7.00 rano i 15.00 a 16.00 po południu.

Pilotażowy projekt „Wrocław Bada Ruch” przeprowadzono jesienią 2019 na osiedlu Gądów – Popowice Południowe. Mieszkańcy osiedla ankietowani byli na dwa sposoby: online oraz stacjonarnie, w punktach wytypowanych we współpracy z Radą Osiedla. Celem ankiety było poznanie potrzeb i doświadczeń mieszkańców osiedla w zakresie poruszania się po mieście.

Komunikację miejską wybiera większość, czyli 42% badanych, na kolejnych miejscach znalazły się samochód i rower.

- W przypadku rowerów, mieszkańcy zaznaczali, że chcieliby aby było więcej ścieżek rowerowych w kontekście ich ciągłości - mówi Piotr Sędzik ze Smart Citizen. W wycieczkach pieszych przeszkadzają nam chodniki zastawione samochodami, kierowcy natomiast narzekają na korki, a autobusy, według mieszkańców, nie są punktualne.

Najwięcej podróży po mieście rozpoczyna się między godziną 6.00 a 7.00 rano i 15.00 a 16.00 po południu. Średni czas podróżowania pieszo to 15 minut, hulajnogą - 20, a samochodem - 26 minut. Najczęściej respondenci przemieszczają się na trasie dom-praca, a środkiem transportu, z którego codziennie korzysta najwięcej badanych jest... tramwaj. W tej kwestii nic się nie zmienia, mimo serii wykolejeń w ostatnim roku. Własne samochody posiada więcej osób niż rowery. Stan zdrowia 14% badanych wpływa na ich decyzje komunikacyjne. 28% osób ma kogoś pod opieką, a 21% przemieszcza się ze zwierzętami. 41% pieszych przeszkadzają samochody zastawiające chodniki, 64% respondentów narzeka na brak uregulowań prawnych dla hulajnóg elektrycznych, a ok 80% osób przemieszczających się samochodem dokucza zbyt duże natężenie ruchu.

- Dzięki wiedzy o tym, gdzie i jakie obecnie występują trendy komunikacyjne, można proponować coraz lepsze rozwiązania oraz przewidywać ich wpływ na podróże po mieście w kolejnych latach. To między innymi wnioski z analizy takich danych są podstawą do wprowadzania rozwiązań bardziej przyjaznym mieszkańcom, w duchu zrównoważonej mobilności - mówi Monika Kozłowska-Święconek, Dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności.