Trzeci podręcznik do HiT-u dopuszczony przez ministra Czarnka. Kto jest jego autorem?

i

Autor: PAP/Wojtek Jargiło Trzeci podręcznik do HiT-u dopuszczony przez ministra Czarnka. Kto jest jego autorem?

Trzeci podręcznik do HiT-u dopuszczony przez ministra Czarnka. Kto jest jego autorem?

2022-09-09 18:56

Do użytku szkolnego został dopuszczony trzeci podręcznik do przedmiotu historia i teraźniejszość; to podręcznik SOP Oświatowiec Toruń dla szkół branżowych I stopnia - pojawił się on w piątek w wykazie podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego Ministerstwa Edukacji i Nauki.

Historia i Teraźniejszość. Nowy podręcznik dopuszczony

Mowa o publikacji "Historia i teraźniejszość. Podręcznik dla szkoły branżowej I stopnia", którego autorami są Joanna Niszcz i Stanisław Zając.

Rzeczoznawcami podręcznika byli: dr hab. Aleksander Głogowski, dr hab. Jarosław Pacuła, dr Paweł Milcarek - wynika z opublikowanego w piątek wpisu w wykazie podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego do kształcenia ogólnego. Książka ukaże się nakładem SOP Oświatowiec Toruń sp. z o.o. w postaci papierowej. Wskazano, że przeznaczona jest dla branżowych szkół I stopnia (dla absolwentów ośmioletniej szkoły podstawowej).

Jak podano, decyzja w sprawie podręcznika została wydana 9 września 2022 r. Numer ewidencyjny w wykazie MEiN: 1156/2022.

Podręczniki do przedmiotu Historia i Teraźniejszość

Wcześniej MEiN dopuścił do użytku podręcznik do przedmiotu historia i teraźniejszość autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego "Historia i teraźniejszość. 1945-1979", który ukazał się nakładem wydawnictwa Biały Kruk (dopuszczony został 1 lipca 2022 r.) i podręcznik "Historia i teraźniejszość. Podręczniki. Liceum i technikum. Część 1." autorstwa Izabelli Modzelewskiej-Rysak, Leszka Rysaka, Karola Wilczyńskiego i Adama Ciska, który ukazał się nakładem Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych (dopuszczony został 2 września 2022 r.).

Jak wygląda procedura dopuszczenia podręcznika?

Aby przygotowana przez autora i wydawnictwo książka stała się podręcznikiem, musi ją do użytku szkolnego dopuścić Ministerstwo Edukacji i Nauki. Procedura jest wieloetapowa. Tak zwany prototyp podręcznika jest wysyłany do MEiN, które wyznacza trzech recenzentów: dwóch wydających opinie merytoryczne i jednego – opinię językową. Mogą one być pozytywne, pozytywne warunkowo i negatywne. Pozytywnie zakończona procedura kończy się otrzymaniem numeru dopuszczenia.

Zgodnie z polskim prawem nauczyciel decyduje o tym, jaki podręcznik wybiera do nauczania danego przedmiotu i czy w ogóle chce używać podręcznika w trakcie przekazywania uczniom wiedzy.

Nowy przedmiot Historia i Teraźniejszość

Historia i teraźniejszość to nowy przedmiot szkolny, który będzie obowiązkowy dla wszystkich uczniów szkół ponadpodstawowych. Od 1 września 2022 r. jest wprowadzany w klasie I liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkoły I stopnia. Wprowadzony został w miejsce przedmiotu wiedza o społeczeństwie, nauczanego w zakresie podstawowym, obejmuje zagadnienia z zakresu wiedzy o społeczeństwie oraz zagadnienia z historii najnowszej od 1945 r. do 2015 r.

Historia i teraźniejszość będzie wprowadzana w szkołach ponadpodstawowych sukcesywnie, obejmując kolejne roczniki. Docelowo nauczana będzie w liceum ogólnokształcącym w klasie I i II, w technikum w klasie I, II i III, a w branżowej szkole I stopnia w klasie I.

Skakał po Lamborghini za 3,5 mln zł. Szuka go policja