Utrudnienia

Wiadukt Trasy Łazienkowskiej idzie do rozbiórki. Kierowców czekają utrudnienia

2023-07-04 11:22

Trwają prace nad modernizacją dwóch wiaduktów Trasy Łazienkowskiej nad ulicami Bajońską i Paryską. W najbliższy weekend, 8 lipca wyłączony zostanie pierwszy z nich, północny. Kierowcy mogą spodziewać się sporych utrudnień.

Zmiany w postaci całkowitej modernizacji Trasy Łazienkowskiej na Saskiej Kępie oznaczają budowę dwóch nowych wiaduktów nad ulicami Bajońską i Paryską. Efektem inwestycji będzie lepsze zabezpieczenie mieszkańców przez hałasem, którego źródłem jest ruch drogowy w al. Stanów Zjednoczonych — na odcinku od ulicy Bajońskiej do Międzynarodowej wybudowane zostaną ekrany akustyczne, a na jezdni pojawi się cicha nawierzchnia. 

Wiadukt północny przechodzi do rozbiórki - utrudnienia w mieście

Prace w terenie już trwają. Umacnianie nasypu w rejonie ul. Bajońskiej, likwidacja wysp na przejściach dla pieszych przez ul. Paryską oraz montaż progów spowalniających poprzedzają rozpoczęcie zasadniczego etapu inwestycji, czyli rozbiórki, a następnie odbudowy wiaduktów. Jako pierwszy modernizowany będzie wiadukt znajdujący się po stronie północnej.  

Rozbiórka wiaduktu północnego będzie prowadzona etapowo i zakończy się jesienią. Do prac wykorzystane zostaną m.in. koparki gąsienicowe wyposażone w odpowiedni osprzęt wyburzeniowy. W pierwszej kolejności zdemontowana zostanie nawierzchnia i wyposażenie wiaduktu, a następnie rozebrane elementy żelbetowe.

Zachowana będzie możliwość przejazdu pod wiaduktami ulicą Paryską. Zamknięty zostanie natomiast przejazd pod Trasą Łazienkowską ulicami Wąchocką i Bajońską. Na obu tych ulicach obowiązywał będzie ruch dwukierunkowy. W związku ze zmianami w organizacji ruchu nie będzie można na nich parkować.

Utrudnienia dla kierowców - zmiany w organizacji ruchu od soboty 8 lipca

Przystąpienie do rozbiórki wiaduktu wymaga wprowadzenia zmian w organizacji ruchu. Te zaczną obowiązywać w sobotę, 8 lipca. Zamknięta zostanie wówczas północna jezdnia al. Stanów Zjednoczonych prowadząca obecnie w kierunku centrum. Kierowcy jadący w tej relacji zjadą na jezdnię południową za Kanałem Wystawowym. Na stronę północną wrócą w rejonie węzła z Wałem Miedzeszyńskim.

Na jezdni prowadzącej obecnie w stronę Grochowa będą trzy pasy ruchu – jeden do centrum i dwa w przeciwnym kierunku, z czego jeden przeznaczony dla autobusów Warszawskiego Transportu Publicznego, taksówek, pojazdów MTON i motocykli. Czynne będą także pasy do skrętu w ulicę Saską w kierunku Gocławia oraz w ulicę Urugwajską.

  • Ulica Międzynarodowa i Saska: Połączenie ul. Międzynarodowej z Trasą Łazienkowską zostanie utrzymane przez cały czas realizacji inwestycji. Tak jak dotychczas, będą mogli w nią skręcić kierowcy jadący al. Stanów Zjednoczonych w stronę centrum. Możliwy będzie także wyjazd z ul. Międzynarodowej w prawo. Połączenie z Trasą Łazienkowską straci natomiast północny odcinek ulicy Saskiej — nie będzie możliwości skrętu z al. Stanów Zjednoczonych w stronę ul. Zwycięzców ani wyjazdu z ul. Saskiej na Trasę Łazienkowską.
  • Wał Miedzeszyński: Od 8 lipca nieczynny będzie zjazd od strony Saskiej Kępy na Wał Miedzeszyński. Jadący w kierunku Pragi-Północ lub Wawra powinni kierować się wcześniej do al. Waszyngtona lub ul. Fieldorfa „Nila”. Aby ułatwić kierowcom zjeżdżającym z Trasy Siekierkowskiej włączanie się do ruchu, powstał dodatkowy pas włączenia wzdłuż jezdni Wału Miedzeszyńskiego za prawoskrętem w stronę centrum. Z kolei kierowcom zjeżdżającym z mostu Łazienkowskiego na Wał Miedzeszyński w kierunku Trasy Siekierkowskiej zostanie zapewniony własny pas ruchu na przedłużeniu łącznicy – do tej pory musieli oni ustąpić pierwszeństwa pojazdom jadącym od strony Wybrzeża Szczecińskiego. Objazdy będą prowadziły także ulicą Fieldorfa „Nila” oraz aleją Waszyngtona. 

Utrudnienia dla pieszych i rowerzystów

Ruch pieszy będzie zachowany pod Trasą Łazienkowską na ul. Paryskiej. Piesi nie przejdą natomiast pod wiaduktami ulicami Wąchocką i Bajońską oraz przejściem na wysokości ulic Rapperswilskiej i Wandy. Nie będzie także ruchu pieszego po północnej stronie wiaduktu – pomiędzy ulicami Wandy i Wąchocką.

Z kolei cykliści nie będą mogli korzystać z drogi dla rowerów po północnej stronie al. Stanów Zjednoczonych na odcinku od zjazdu z kładki pod mostem Łazienkowskim do ulicy Wandy. Zamknięty będzie także przejazd pod wiaduktem przy ulicy Wandy. Tablice informacyjne będą kierowały rowerzystów na objazd drogą po drugiej stronie trasy i dalej ulicami Ostrobramską i Grenadierów.

Ile kosztuje cała inwestycja?

Stan techniczny liczących blisko pół wieku obiektów wymusza ich przebudowę. Inwestycję realizuje Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta. Generalnym Wykonawcą robót budowlanych, których koszt wynosi 88,7 mln zł, jest firma WARBUD. Funkcję Inżyniera kontraktu pełni firma Brico Group Sp. z o.o. Inwestycja zakończy się w połowie 2025 r.

Inwestycja uzyskała dofinansowanie z budżetu państwa w kwocie 101 159 257,40 zł w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Przewidywana całkowita wartość prac to 106 483 428,84 zł.

Zobacz poniżej zdjęcia z konferencji na temat projektu Nowej Skry:

Gwiazdor MMA zatrzymany po walce. Prawdziwy kocioł! Grozi mu nawet 12 lat więzienia