Odwiedziliśmy budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Jak postępują prace?

i

Autor: Anna Gawrońska

Inwestycje

Powstaje Obwodnica Metropolii Trójmiasta. Sprawdziliśmy, jak postępują prace. Zobaczcie nasze zdjęcia!

Mieszkańcy Chwaszczyna, Żukowa, Kolbud i Pruszcza Gdańskiego już za nieco ponad dwa lata będą mogli cieszyć się z nowego rozwiązania komunikacyjnego, jakim będzie Obwodnica Metropolii Trójmiasta. Ma ona usprawnić ruch i odciążyć gdańską obwodnicą. Wybraliśmy się na wizytę studyjną budowy i zobaczyliśmy, jak postępują prace.

Budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej rozpoczęła się w październiku 2022 roku. Obecnie realizowane są dwa zadania równocześnie. Pierwsze zadanie obejmuje węzeł Chwaszczyno-węzeł Żukowo. Tutaj ukończono już 35 proc. ogólnego zakresu prac. Drugie z zadań obejmuje zaś węzeł Żukowo – węzeł Gdańsk Południe (ukończono 15 proc.) Rozwiązanie to ma usprawnić ruch i lepiej skomunikować z Trójmiastem mieszkańców Żukowa, Kolbud i Pruszcza Gdańskiego.

W tej chwili skupiamy się głównie na realizacji robót ziemnych i obiektów inżynierskich. Po kolei kończymy korpus robót ziemnych, potem skupiamy się na wykonywaniu konstrukcji powierzchni. Planujemy jeszcze pod koniec wakacji rozpocząć roboty bitumiczne

- mówi nam Szymon Gwazdacz, inżynier kontraktu na odcinku pierwszym OMT.

Zadanie drugie obejmuje budowę drogi ekspresowej z Żukowa do Straszyna, obwodnicy Żukowa oraz przebudowę węzła Gdańsk Południe.

Otrzymaliśmy decyzję upragnioną z ZRID na największa część budowy, czyli z automatu weszły na odcinek prace związane z wycinką, archeologią. W tej chwili na coraz większym froncie nas widać, więc są nam oddawane działki i tereny po archeologii. Tak też z automatu wchodzimy na roboty ziemne. Z uwagi na decyzję z ZRID nie ukrywam jest opóźnienie, ale w jakim stopniu uda się je nadgonić to jest jeszcze za wcześnie, żeby o tym mówić

- dodaje Artur Węsierski, kierownik budowy na zadaniu drugim OMT.

Jakie utrudnienia czekają mieszkańców? 

W najbliższym czasie, czyli przez okres wakacji układ, jaki w tej chwili został wprowadzony będzie niezmienny. Będą sporadyczne zwężenia do jednego pasa wynikające z technologii budowani obiektów inżynierskich, ewentualnie z poprawek oznakowania bądź napraw starej nawierzchni. Ale nic takiego długotrwałego nie będzie wprowadzane. O każdych utrudnieniach będziemy informować z co najmniej 7-dniowym wyprzedzeniem, jak i o wszelkich zmianach, które będą wynikały z awaryjnych sytuacji

- wyjaśniają drogowcy.

Jak informują wykonawcy, utrudnienia kilkudniowe nie są przewidziane. Utrudnienia mają być kilku i kilkunastogodzinne. Mogą pojawić się także w godzinach szczytu.

Staramy się jak najwięcej pracy wykonywać po południu i w nocy, ale niestety technologia czasami wymaga pory dziennej

- dodają. 

Zobacz, jak obecnie wyglądają prace!

Ile kosztuje Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta?

Jak duża jest to inwestycja pokazują nie tylko odcinki, na których prowadzone są prace, ale także liczy. Jak się okazuje przy budowie całej OMT pracuje ponad 600 osób. W głównej mierze są to pracownicy budowy, ale także kadra kierownicza czy zespoły projektowe. Zatrudnionych jest ponad 150 firm podwykonawców i podusługodawców, a także około 250 pojazdów i innych sprzętów budowlanych.

Nie bez znaczenia są także kwoty, które przeznaczono na tą inwestycję. Budowa pierwszego odcinka OMT kosztować będzie ponad 715 milionów złotych, a na drugiego ponad 820 milionów.

Obwodnicą Metropolitalną mamy pojechać w 2025 roku.

Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: redakcja.trojmiasto@eska.pl

Historia dwóch stadionów. Z kroniki gdańskiego żużlu.