Mevo 2.0 od września na ulicach? Jest pomysł na wadliwe jednoślady

i

Autor: gdansk.pl

Mevo 2.0

Mevo 2.0 od września na ulicach? Jest pomysł na wadliwe jednoślady

2023-05-25 9:30

Na sierpień br. zaplanowano wewnętrzne testy systemu roweru metropolitalnego Mevo 2.0. Nowym dostawcą jednośladów ze wspomaganiem elektrycznym została firma Segway – poinformował w środę Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot. Tysiąc klasycznych rowerów innego producenta pozostanie we flocie. Obydwa modele rowerów pomyślnie przeszły dodatkowe testy wytrzymałościowe.

Wadliwe Mevo i pękające ramy 

Przełom kwietnia i maja nie były dobrym czasem dla projektu systemu roweru publicznego Mevo 2.0. Najpierw wstrzymano testy. Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot (OMGGS) odpowiadający za realizację Mevo 2.0 przystał na prośbę operatora - hiszpańskiej firmy CityBike Global (CBG), która chciała dopracować aplikację i system IT do obsługi wypożyczeń.

Kilka dni później okazało się, że jednoślady ze wspomaganiem elektrycznym w systemie roweru publicznego w Sztokholmie, którym od roku zarządza CBG, nie są bezpieczne. W kilku egzemplarzach złamały się ramy, a ten sam model, od włoskiego producenta Vaimoo, miał być wykorzystywany w Mevo 2.0.

"Od momentu pojawienia się poważnych problemów z rowerem ze wspomaganiem elektrycznym w Sztokholmie wspólnie z operatorem systemu, City Bike Global intensywnie pracowaliśmy, aby Mevo 2.0 nie podzieliło losu szwedzkiego odpowiednika. Odbyliśmy liczne rozmowy biznesowe z Hiszpanami oraz nowym producentem. Rower, który dotarł do nas już 28 kwietnia poddaliśmy testom. Dzisiaj mogę powiedzieć, że podpisaliśmy aneks do umowy, dzięki któremu na ulice Obszaru Metropolitalnego wyjedzie bezpieczny rower i dużo lepszy od poprzedniego"

- powiedział cytowany w komunikacie w poniedziałek (23 maj) prezes zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot Michał Glaser.

Mevo 2.0 z rowerami elektrycznymi Segway

Rozwiązanie problemu przedstawiono dwa tygodnie później, w środę (24 maja) w gdańskiej siedzibie CBG w Młyniskach, w której magazynach przechowywane są czerwone rowery - tysiąc jednośladów klasycznych polskiego producenta GeoVelo, które pozostaną w systemie. Natomiast zaproponowane pierwotnie przez CityBike Global rowery ze wspomaganiem elektrycznym firmy Vaimoo, zastąpią nowe - wyprodukowane przez koncern Segway.

Jak podano, we flocie Mevo ma pozostać tysiąc dotychczas dostarczonych do Gdańska rowerów bez napędu, co do których nie ma żadnych zastrzeżeń.

W komunikacie poinformowano, że 28 kwietnia odbyło się spotkanie z nowym producentem - firmą Segway, która potwierdziła dostępność rowerów i terminy dostaw. "Otrzymaliśmy również, wszelkie niezbędne certyfikaty ISO oraz badanie wytrzymałościowe nowych rowerów. Umożliwiło to zakontraktowanie nowego producenta przez operatora" – dodaje cytowana w informacji kierownik projektu Mevo Dagmara Kleczewska.

W przeciwieństwie do poprzednika od Vaimoo, na kierownicy nie ma pulpitu wielkości tabletu, lecz ekran wielkości telefonu z licznikiem ładowania i prędkości. Pojazd wyposażony jest w uchwyt i indukcyjną ładowarkę do smartfona. Automatyczny system przełożeń w rowerze upraszcza obsługę i niweluje ryzyko ew. uszkodzenia manetki zmiany biegów.

W systemie roweru metropolitalnego bierze udział 16 pomorskich samorządów: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck, Władysławowo, Kolbudy i Kosakowo.

Kiedy ruszy system roweru publicznego Mevo 2.0?

Harmonogram po podpisaniu aneksu do umowy z operatorem, firmą CityBike Global wygląda następująco:

  • Połowa sierpnia 2023 - I etap testów, przez minimalnie 10 dni z udziałem 100 rowerów
  • Wrzesień 2023 - II etap testów z udziałem połowy floty (ok 2 tysiące rowerów), minimalnie przez 21 dni. Będą to testy wykonywane przez mieszkańców, wypożyczanie jednośladów będzie wówczas bezpłatne (udział kosztować będzie 1 gr opłaty manipulacyjnej)
  • Całość floty w najlepszej sytuacji wyjedzie na ulice metropolii we wrześniu, najpóźniej w I połowie listopada 2023.

Dagmara Kleczewska podkreśliła, że system będzie działał pełne sześć lat od momentu uruchomienia 100-proc. floty. Opóźnienia związane z koniecznością wymiany rowerów nie mają tu żadnego znaczenia. Przypomniała również, że koszty wymiany floty ponosi operator.

Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: redakcja.trojmiasto@eska.pl

Policyjny pościg za kierowcą uciekającym kradzionym autem