Tarnów: Wożą pasażerów i namierzają utrudnienia. Nowe możliwości w autobusach MPK [AUDIO]

2020-10-15 16:00 Tomek Piszczek
kierowca autobusu
Autor: Urząd Miasta Tarnowa Kierowca widząc utrudnienie może je zgłosić za pomocą specjalnej aplikacji

Już nie tylko wożą pasażerów, ale także przekazują informacje o utrudnieniach na tarnowskich ulicach. Mowa o kierowcach Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Ci mogą teraz w czasie jazdy alarmować o wszelkich przeszkodach, które napotkają na trasie swojego przejazdu. Sprawdź na ESKA Tarnów jak działa nowy system.

POSŁUCHAJ: jak działa system tłumaczy Jerzy Wiatr, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Tarnowie

- System informuje o utrudnieniach na trasach przejazdu autobusów komunikacji miejskiej - tłumaczy Jerzy Wiatr, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Tarnowie. Dzięki temu na bieżąco monitorowane są wszystkie istotne drogi w mieście. Kierowca autobusu, widząc jakiekolwiek utrudnienia na trasie swojego przejazdu, wybiera z wygodnego menu swojego autokomputera jedno ze zdarzeń: wypadek, nieprawidłowe parkowanie, nisko wiszące konary, nisko wiszące przewody, podtopienie drogi, uszkodzony przystanek. Po odnotowaniu takiego zdarzenia przez kierowcę informacja jest w czasie rzeczywistym przesyłana do Centrum Nadzoru Ruchu ZDiK i dyspozytora MPK. 

W Siedlcach testują elektryczne autobusy

Rozwijamy nasz serwis dzięki wyświetlaniu reklam.

Blokując reklamy, nie pozwalasz nam tworzyć wartościowych treści.

Wyłącz AdBlock i odśwież stronę.

Po co powstał ten system?

Na początku system miał służyć tylko miejskiej spółce przewozowej. Szybko jednak okazało się, że informacje gromadzone przez kierowców autobusów mogą być przydatne w zarządzaniu ruchem na tarnowskich ulicach. Dzięki aplikacji Centrum Zarządzania Ruchem działające przy ulicy Nadbrzeżnej Dolnej otrzymuje na bieżąco informacje o utrudnieniach w ruchu na wszystkich ważnych drogach w mieście. Mając tą wiedzę może podjąć bezpośrednie działania lub przekazać informacje np. do miejskich strażników czy Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych, które załata namierzoną w ten sposób dziurę.

Jak działa system?

Wymyślony przez prezesa MPK system polega na wykorzystaniu urządzeń lokalizacyjnych w autobusach miejskich, połączonych z Centrum Nadzoru Ruchu Zarządu Dróg i Komunikacji. Stosuje się je do lokalizacji pojazdów i sprawdzania czasu dojazdu autobusów do konkretnych przystanków. Te informacje wyświetlane są na elektronicznych tablicach przystankowych, w aplikacji MyBus, czy w Google Maps. Wskazany przez kierowcę alert „zapala” na ekranie dyspozytora specjalne powiadomienie z opisanym rodzajem zdarzenia, danymi pojazdu oraz link do wygodnej mapy z zaznaczonym zdarzeniem. W razie wątpliwości dyspozytor MPK może uzupełnić dane po radiowej rozmowie z kierowcą.

System działa w każdym autobusie komunikacji miejskiej. Jego opracowanie kosztowało spółkę 30 tysięcy złotych.