Nowoczesna szkoła, czyli jaka? Kongres Kompetencji Przyszłości

2022-04-07 9:30
III Kongres Kompetencji Przyszłości
Autor: Justyna Świderska Specjaliści rozmawiali w Tarnowie o edukacji dla przyszłości

Specjaliści w dziedzinie kompetencji cyfrowych spotkali się w Tarnowie na III Kongresie Kompetencji Przyszłości, który zorganizowało Stowarzyszenie Miasta w Internecie. Zastanawiali się między innymi nad rozwiązaniami, które pozwolą przyspieszyć transformację cyfrową polskich szkół.

Interaktywne tablice, tablety, smartfony czy oprogramowanie. To ważny element cyfryzacji szkoły, jednak nie najważniejszy. Między innymi o tym przekonywano podczas III Kongresu Kompetencji Przyszłości, który odbywał się w Tarnowie. Okazuje się bowiem, że w nowoczesnej szkole bardziej liczą się relacje oraz współpraca. Podobnie jak stawianie nacisku na samodzielną pracę uczniów, która przynosi efekty. Pokazała to pandemia koronawirusa. Z badań wynika bowiem, że ze zdalnym nauczaniem lepiej poradziły sobie placówki, które już wcześniej były dobrze zorganizowane pod tym względem.

- Sprzęt jest ważny, ale chodzi o ludzi. Dzisiaj jesteśmy w sytuacji komfortowej, tych nowoczesnych narzędzi mamy mnóstwo. Trzeba tylko pamiętać, że mają być one pewnego rodzaju podbudową do tego wszystkiego, co wiąże się z relacjami, współpracą, z wartościami, które szkoła powinna przekazywać. Chodzi o rolę nauczyciela, w jaki sposób on będzie wzmacniał pracę uczniów i prowokował tak zwane sytuacje edukacyjne, a także o to, ile kreacji w budowaniu zajęć będzie po stronie dzieci – tłumaczy Artur Krawczyk z Projektu Zmiana, współorganizator Kongresu.

POSŁUCHAJ: Projekt Zmiana - Oktawia Gorzeńska i Artur Krawczyk

Podczas spotkania eksperci zwracali uwagę na rolę nowoczesnego podejścia do realizacji programu nauczania. To wszelkie metody, które angażują młodych ludzi do wspólnego poszukiwania odpowiedzi, rozwiązywania problemów, a także nauka interdyscyplinarna, tak zwany STEAM. To edukacja, która wykorzystuje jednocześnie naukę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę. Jej prekursorem, już w latach 60. i 70. ubiegłego wieku, był w Polsce Adam Słodowy. Ten popularyzator majsterkowania w programie telewizyjnym „Zrób to sam” przekazywał widzom wiedzę, zachęcając do zabawy i samodzielnego tworzenia. W ówczesnych czasach było to rewolucyjne podejście do nauki.

Michał Szpak o swoim nowym alterego, czyli Jowiszji

- Wielu nauczycieli wykorzystuje już STEAM nawet nie wiedząc, że to robią. To może wydawać się trudne, ale tak nie jest. Na przykład na moich lekcjach języka polskiego uczniowie budowali makiety, a potem nagrywali filmiki. Warto małymi krokami zmieniać codzienne praktyki pracy z uczniami. To metody angażujące, edukacja relacyjna, nastawiona na to, że uczymy się od siebie, w relacji z drugim człowiekiem. Proste metody, takie jak praca w parach czy grupach, przestrzeń do samodzielnego myślenia i działania dla uczniów – wylicza Oktawia Gorzeńska z Akademii Przywództwa Edukacyjnego i Projektu Zmiana.

Zdaniem uczestników Kongresu Kompetencji Przyszłości, ministerstwo edukacji powinno tworzyć szkołom i nauczycielom możliwości działania i wprowadzania zmian, usuwać blokery i pokazywać kierunek działań. Presja egzaminów, według nich, nie sprzyja rozwojowi. Konieczna jest zmiana myślenia o edukacji, bo system podawczy, który znamy, przestaje się sprawdzać. Wyzwaniem jest przekonanie, nie tylko nauczycieli, ale między innymi rodziców, że nauka przez doświadczenie i zabawę przynosi oczekiwane efekty, często lepsze, niż pamięciowe uczenie się, tylko po to, żeby zaliczyć kolejny sprawdzian czy egzamin. A więcej o nowoczesnej szkole w naszej rozmowie z uczestnikami Kongresu – posłuchaj.

Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: online@grupazpr.pl

QUIZ. Czwartkowy test z geografii. Rozpoznasz to miejsce wyłącznie po fragmencie na zdjęciu? Tylko prawdziwi podróżnicy to odgadną

Pytanie 1 z 12
Chronił przed najazdami ludów z Wielkiego Stepu, ale miał także duże znaczenie dla ochrony Jedwabnego szlaku
QUIZ. Czwartkowy test z geografii. Rozpoznasz to miejsce wyłącznie po fragmencie na zdjęciu? Tylko prawdziwi podróżnicy to odgadną.
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE