Torowa rewolucja w Szczecinie. Zaglądamy na plac budowy przy al. Wyzwolenia [ZDJĘCIA]

2022-12-09 11:37

Jedną z największych inwestycji w ostatnim czasie w Szczecinie jest niewątpliwie słynna „torowa rewolucja”. Sprawdzamy, co dzieje się na budowie w centrum miasta.

Remont torowiska przy alei Wyzwolenia w Szczecinie

Prace na Alei Wyzwolenia są elementem większej całości związanej z przebudową torowisk pomiędzy Dworcem Niebuszewo, a placem Rodła. Stopień zaawansowania prac jest zależny od odcinka, sama aleja Wyzwolenia także ostała etapowana. Można zatem zauważyć cały przekrój prac, od demontaży i frezowania, po roboty wykończeniowe i ustawianie wiat przystankowych.

Co zrobiono?

  • Prace brukarskie – Plac Witosa.
  • Prace elektro-energetyczne – plac Kilińskiego.
  • Frezowanie istniejącej nawierzchni – plac Witosa.
  • Zagospodarowanie terenów zielonych – peron przy ul. Rayskiego.
  • Wykonanie stabilizacji drogowej – al. Wyzwolenia.
  • Montaż schodów prefabrykowanych – al. Wyzwolenia.
  • Betonowanie zabudowy międzyszynowej – al. Wyzwolenia.
  • Prace asfaltowe – plac Witosa.
  • Prace brukarskie – al. Wyzwolenia.
  • Wykonanie podbudowy pod chodnik – al. Wyzwolenia.
  • Prace bitumiczne – al. Wyzwolenia.
  • Spawanie szyn – al. Wyzwolenia.

Co zostało zaplanowane w najbliższym czasie?

  • Prace bitumiczne – plac Witosa, l. Wyzwolenia przy CH Fala, torowisko na odc. ul. Felczaka – rondo Giedroycia;
  • Prace brukarskie – wykonanie chodników na odc. rondo Giedroycia - plac Kilińskiego – Felczaka, Ofiar Oświęcimia;
  • Prace brukarskie – wykonanie chodnika wzdłuż muru oporowego przy ul. Ofiar Oświęcimia;
  • Prace brukarskie – ustawianie krawężników przy pl. Witosa oraz przy rondzie Giedroycia;
  • Wykonanie podbudowy pod torowisko i prawą jezdnię oraz chodniki – odc. rondo Giedroycia – ul. Odzieżowa;
  • Wykonanie dolnej podbudowy z betonu pod szyny – al. Wyzwolenia przy ul. Lubomirskiego, przy rondzie Giedroycia;
  • Wykonanie zabudowy międzyszynowej z betonu – plac Witosa;
  • Montaż wiat przystankowych – peron przy rondzie Giedroycia, peron przy Hanza Tower;
  • Regulacja oraz naprawa istniejących studni teletechnicznych – al. Wyzwolenia;
  • Wykonanie kanalizacji kablowej na odc. plac Kilińskiego – ul. Felczaka oraz na peronie przy rondzie Giedroycia;
  • Wykonanie kanałów odwodnienia liniowego w torowisku oraz podłączeń – al. Wyzwolenia;
  • Wykonanie przyłączy wodociągowych w al. Wyzwolenia;
  • Regulacja istniejących elementów uzbrojenia wod-kan w al. Wyzwolenia.

Torowa rewolucja w Szczecinie: kiedy koniec i o inwestycji

To jedna z największych i najbardziej skomplikowanych logistycznie inwestycji w Szczecinie. Projekt przebudowy torowiska obejmuje ulice al. Niepodległości 3 pl. Żołnierza Polskiego — Matejki — al. Wyzwolenia — pl. Rodła — rondo Giedroycia — Dworzec Niebuszewo,

Zakres robót:

  • przebudowę torowiska w al. Niepodległości oraz al. Wyzwolenia do ronda Giedroycia,
  • przebudowę torowiska w ciągu ul. Kołłątaja, ul. Asnyka,
  • przebudowę pętli Dworzec Niebuszewo,
  • przebudowę torowiska w ciągu pl. Żołnierza Polskiego, ul. Matejki i ul. Piłsudskiego,
  • przebudowę placu Rodła i placu Żołnierza Polskiego,
  • przebudowę torowiska wraz z siecią trakcyjną w pasie rozdziału na odcinkach wydzielonych oraz przebudowę całej ulicy na odcinkach torowiska wbudowanego w jezdnię (łącznie ok. 8034 mtp),
  • nadanie priorytetu dla komunikacji miejskiej na całym odcinku poprzez wykonanie pasów autobusowo-tramwajowych,
  • budowę przystanków „wiedeńskich” tramwajowych/przebudowę peronów przystankowych,
  • integrację przestanków autobusowych i tramwajowych,
  • ułatwienie przesiadek, poprawa komfortu obsługi pasażerów,
  • budowę wydzielonych miejsc postojowych,
  • budowę pasów rowerowych,
  • przebudowę chodników oraz zjazdów,
  • przebudowę sieci trakcyjnej,
  • przebudowę oświetlenia ulicznego,
  • przebudowę sygnalizacji świetlnej wraz ze zmianą organizacji ruchu.

Wartość umowy - 174 429 663,24 zł. Prace mają zostać zakończone na początku marca w 2023 roku.