Dziki przechodzą przez autostradę

i

Autor: GDDKiA

Zwierzęta przechodzą przez autostrady. Kierowcy samochodów nawet ich nie widzą

Przejścia dla zwierząt przez autostrady i drogi szybkiego ruchu są niepotrzebne? Przeciwnie. Dzikie zwierzęta tłumnie przechodzą przez ruchliwe trasy w całej Polsce. GDDKiA pokazała dowód na migrację dzików, jeleni, saren, łosi, a nawet wilków.

Dzikie zwierzęta masowo przechodzą i przebiegają przez autostrady mimo, że z samochodu ich nie widać. Jak to możliwe? Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pokazała dowód w postaci wielu zdjęć wykonanych przez fotopułapki rozstawione przy przejściach dla zwierząt w całej Polsce.

Tylko w ubiegłym roku na udostępnionych do ruchu drogach powstało 309 nowych przepustów dla płazów i małych zwierząt, 176 przejść dolnych i 26 górnych. W tym roku w realizacji GDDKiA ma 335 przepustów, 246 przejść dolnych i 40 górnych, a kolejne będą powstawać wraz z realizacją nowych inwestycji.

Zwierzęta przechodzą przez autostrady

Zobacz zdjęcia z fotopułapek

Gdzie powstają przejścia dla zwierząt?

Zwierzęta przyzwyczajone przez pokolenia do pokonywania zwyczajowych tras migracji coraz częściej natrafiać mogą na przeszkody, bo w Polsce buduje się kolejne autostrady. Aby ułatwić im korzystanie z dobrze znanych obszarów, GDDKiA buduje przejścia dla zwierząt.

Niezwykle pomocne są informacje od Lasów Państwowych, kół łowieckich oraz regionalnych dyrekcji ochrony środowiska. Na ich podstawie specjaliści z zakresu przyrody wskazują miejsca, w których planowana droga przecina szlaki migracji zwierząt. Właśnie w takich miejscach konieczna jest budowa przejść dla zwierząt. Na etapie wydawania decyzji środowiskowej przeprowadzane są konsultacje społeczne, w których mogą również brać udział organizacje przyrodnicze i ekologiczne.

Z analizy dostępny danych wynika, że średni koszt górnego przejścia dla zwierząt, czyli przebiegającego ponad autostradą, to ok. 11 mln zł.

Niektóre z takich obiektów są jeszcze droższe, a koszt zależy od rozmiarów. W ubiegłym roku GDDKiA oddała do ruchu odcinek drogi ekspresowej S5 na północ od Bydgoszczy. W okolicy Borówna powstało górne przejście dla zwierząt o długości ok. 120 m i szerokości 50 m, nad dwoma jezdniami trasy głównej, dwoma jezdniami rozprowadzającymi i dwoma dwukierunkowymi drogami lokalnymi. Z kolei na S19, pomiędzy Janowem Lubelskim i Sanem, górne przejście w okolicy Zdziar zbudowano nad dwoma jezdniami drogi ekspresowej, wąskimi drogami technicznymi i drogą wojewódzką. Ma blisko 117 m długości i 55 m szerokości.