Karta ŚKUP

i

Autor: metropoliaztm.pl

Pieniądze

ZTM Katowice oddaje pieniądze pasażerom za KZK GOP. Wystarczy prosty wniosek

ZTM oddaje pasażerom pieniądze za bezprawne kary za brak biletu. Pasażerowie autobusów i tramwajów, którzy zostali złapani przez kontrolerów i ukarani tzw. opłatą dodatkową, otrzymają zwrot zapłaconej kary finansowej. Wystarczy prosty wniosek do ZTM w Katowicach. Pieniądze zostaną przelane niezwłocznie na konto pasażera.

Zarząd Transportu Metropolitalnego w Katowicach musi zwrócić pasażerom wszystkie pieniądze, jakie wpłynęły w ramach tzw. opłaty dodatkowej za przejazd bez ważnego biletu. To decyzja Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zarzucił organizatorowi transportu zbiorowego działania sprzeczne z dobrymi obyczajami i godzące w zbiorowe interesy konsumentów. 

Kary za jazdę bez biletu do zwrotu

Sprawa dotyczy po pierwsze KZK GOP, lecz prawnym spadkobiercą jest ZTM. Po drugie dotyczy karty ŚKUP, która kończy swoją historię we wrześniu. Po trzecie dotyczy okresu od 1 listopada 2015 r. do 31 grudnia 2017 r. To wtedy obowiązywał fatalny zapis w regulaminie przejazdu mówiący o tym, że pasażerowie posiadający Kartę ŚKUP z zakodowanymi:

  • aktywnymi biletami okresowymi bez limitu przejazdów (korzystający z publicznego transportu zbiorowego zgodnie z zakresem uprawnień wynikających z biletu) lub
  • aktywnymi uprawnieniami do przejazdów bezpłatnych

którzy nie zarejestrowali wejścia do pojazdu w kasowniku (poprzez przyłożenie Karty do kasownika z logo ŚKUP po rozpoczęciu podróży), podróżują bez ważnego biletu. A więc kontrolerzy karali ich dodatkowymi opłatami.

Praktyki takie spotkały się z niezadowoleniem wśród pasażerów i to właśnie za ich sprawą UOKiK przyjrzał się sprawie.

Okazało się, że jedynym uzasadnieniem odbijania karty ŚKUP było zbieranie przez KZK GOP danych statystycznych o przejazdach. Według UOKiK, sankcje miały charakter zbyt represyjny jak za niewykonanie zwykłej czynności technicznej. Dodatkowo nie miało to żadnego związku z kasowaniem biletów za przejazd.

Jak odzyskać pieniądze z ZTM?

ZTM wykonując decyzję UOKiK uruchomił specjalną infolinia: 800 16 30 30 (wew. 5), gdzie można uzyskać szczegółowe informacje na temat zasad odzyskania niesłusznie zapłaconych kar finansowych.

ZTM informuje, że pasażerowie mogą złożyć odwołanie od nałożonej w latach od 1 listopada 2015 roku do 31 grudnia 2017 roku opłaty dodatkowej, która została uznana przez UOKIK za naruszenie, w wersji papierowej, do siedziby ZTM lub elektronicznie na adres mailowy: [email protected].  

ZTM prosi, by wniosek z odwołaniem zawierała wszelkie ważne informacje:

  • imię i nazwisko
  • PESEL
  • numer karty ŚKUP, która była aktywna w momencie nałożenia opłaty dodatkowej
  • numer opłaty kredytowej
  • lub skan opłaty gotówkowej.

I tutaj niestety pojawia się problem, ponieważ po ponad pięciu latach od zapłaty wielu pasażerom trudno będzie znaleźć dowód zapłaty kary dodatkowej. 

Decyzja UOKiK w sprawie karty ŚKUP

Zgodnie z decyzją UOKiK komunikat ten znajdować ma się na tych stronach przez 3 miesiące. Równie długo ma być on publikowany na ekranach monitorów wszystkich Stacjonarnych Automatów Doładowania Kart. Ma być też wyświetlany na ekranach monitorów znajdujących się w pojazdach komunikacji miejskiej.

Pasażerowie, którzy zostali poszkodowani na skutek stosowania zakwestionowanej praktyki, mogą do 19 grudnia 2023 r. zgłaszać się do ZTM-u w celu „uzyskania zwrotu lub anulowania opłat dodatkowych i właściwych należności za przejazd albo w celu zwrotu opłat manipulacyjnych uiszczonych w związku z anulowaniem lub zwrotem opłat dodatkowych.”

Wiadomości ze Śląska

i

Autor: Marcin Twaróg