Na Mazurach powstanie ANTYSMOGOWY ASFALT. To będzie pierwsze miejsce z taką nawierzchnią w Polsce

i

Autor: pixabay.com - zdjęcie ilustracyjne

ZDW w Katowicach i Orlen Asfalt testują „cichy asfalt”. Ekrany akustyczne znikną?

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach wraz z Orlenem Asfalt zbadają możliwość ograniczenia hałasu komunikacyjnego przy wykorzystaniu „cichego asfaltu”, czyli nawierzchni z asfaltem wysokomodyfikowanym HiMA.

Drogi w Polsce mogą być nawet o połowę cichsze. Wszystko dzięki testowanemu asfaltowi. ZDW w Katowicach planuje przeprowadzić testy na wybranych nawierzchniach.

Rozwiązanie problemu nadmiernego hałasu komunikacyjnego dzięki zastosowaniu cichych nawierzchni z asfaltem wysokomodyfikowanym HiMA to wspólny projekt badawczy Orlen Asfalt i ZDW w Katowicach. Celem projektu jest obniżenie hałaśliwości nawierzchni o około 3 decybele, czyli mniej więcej o połowę – podaje w komunikacie spółka Grupy Orlen.

Badania dróg w województwie

Wstępne badania prowadzone przez Orlen Asfalt i ZDW w Katowicach mają sprawdzić jakie mieszanki asfaltowe oraz jakie ich umiejscowienie w układzie drogowym najlepiej będzie tłumić hałas.

W latach 2013 – 2022 w zarządzanej przez ZDW w Katowicach sieci drogowej wybudowano, przebudowano i wyremontowano ponad 140 km tras przy wykorzystaniu asfaltów wysokomodyfikowanym HiMa.

Ekrany akustyczne znikną?

Niewykluczone, że w przyszłości, kiedy uda się osiągnąć odpowiedni rodzaj asfaltu wszechobecne ekrany akustyczne znikną z przydrożnego krajobrazu. Jednak zanim to się stanie, wszystko poprzedzą testy i badania, które potrwają lata.

Wdrażanie takich rozwiązań to chociażby możliwość uniknięcia budowania ekranów akustycznych w miejscowościach położonych przy ruchliwych drogach – mówi Paweł Karlik, członek zarządu Orlen Asfalt.