W sobotę, 8 maja na Śląsku ruszają pierwsze linie metropolitalne. Co się zmieni?

i

Autor: mat.prasowe Zdjęcie poglądowe

W sobotę, 8 maja na Śląsku ruszają pierwsze linie metropolitalne. Co się zmieni?

2021-05-07 14:55

Od soboty 8 maja organizator komunikacji miejskiej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii uruchomi pierwszych sześć nowych szybkich linii autobusowych łączących tamtejsze główne ośrodki. Uruchomieniu linii metropolitalnych będą towarzyszyły zmiany w dotychczasowych połączeniach.

Już od soboty 8 maja czeka nas rewolucja w komunikacji miejskiej na Śląsku i w Zagłębiu. Docelowo do końca tego roku linii metropolitalnych, oznaczonych literą M oraz liczbą, ma być 31. W piątek rzecznik Zarządu Transportu Metropolitalnego Michał Wawrzaszek podał, że ich uruchamianie podzielono na trzy etapy, a każdy z nich będzie oznaczał reorganizację większej liczby połączeń.

W przypadku uruchomienia pierwszych sześciu metrolinii (M1, M2, M3, M4, M18 oraz M24) zmiany obejmują funkcjonowanie dotychczasowych linii o numerach: 6, 7, 7N, 19, 33, 41, 75, 82, 197, 268, 623N, 801, 808, 811, 815, 820, 830, 830N, 840, 831, 870, 908N oraz E-2.

Szczegóły znajdują się m.in. na stronie internetowej https://rj.metropoliaztm.pl/news/i/2076/; ponadto w pojazdach pojawiły się plakaty z informacjami, a na wybranych przystankach informatorzy wręczają pasażerom ulotki. Można również dzwonić na bezpłatną i czynną całą dobę infolinię: 800 16 30 30.

- Zachęcamy, aby z informacjami dotyczącymi metrolinii zapoznać się przed wyjściem na przystanek. Powinny z nimi przede wszystkim zapoznać się osoby podróżujące po obszarze 13 gmin. Chodzi o: Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską, Zabrze, Gliwice, Sosnowiec, Dąbrowę Górniczą, Bytom, Tarnowskie Góry, Gierałtowice, Mikołów i Tychy. Te miasta bowiem jako pierwsze zostaną połączone metroliniami – wyjaśnił Wawrzaszek.

Raport z anteny 07.05, godz.10

Uruchomienie metrolinii wiąże się m.in. ze zwiększeniem liczby połączeń. "Projekt zakłada wdrożenie ponad 30 metrolinii, które w sumie będą pokonywać prawie 20 mln km rocznie. W ciągu roku w dni robocze zostanie zrealizowane ponad 500 tys. połączeń, a w soboty oraz w niedziele i święta po ok. 80 tys. kursów" – powiedziała cytowana przez Wawrzaszka dyrektor ZTM Małgorzata Gutowska.

Organizacja transportu publicznego to zadanie własne miast i gmin, w obrębie GZM przekazane przez samorządy członkowskie zrzeszającej je Metropolii. Utrzymywane jest ze składki zmiennej opłacanej co roku przez gminy oraz z biletów. Finansowane bezpośrednio przez GZM linie metropolitalne mają być jedną z pierwszych zmian układu komunikacji publicznej w Metropolii.

W kontekście systemu linii metropolitalnych przedstawiciele GZM i ZTM przypominają, że głównym ich celem jest utworzenie Kolei Metropolitalnej, która ma stanowić trzon transportu publicznego w regionie. Dlatego metrolinie traktowane są nie jako konkurencja, ale jako dopełnienie połączeń kolejowych - do czasu osiągnięcia w połączeniach kolejowych równych i częstych taktów.

Przewidziano uruchamianie metrolinii w trzech fazach: pierwsze z nich mają przede wszystkim obsługiwać duże miasta, a co za tym idzie duże potoki pasażerskie. Dlatego jako pierwsze do uruchomienia od 8 maja zaplanowano linie: M1 (Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze, Gliwice), M2 (Katowice, Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza), M4 (Sosnowiec, Katowice), M18 (Gliwice, Gierałtowice, Mikołów, Tychy), M24 (Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze) i zmodyfikowaną linię lotniskową AP (Katowice, Ożarowice - Port Lotniczy).

W kolejnym etapie na ulice mają wyjechać autobusy linii, których główną rolą będzie integracja obszarów Metropolii. Na końcu uruchamiane mają być linie, których celem będzie zwiększenie dostępności komunikacyjnej na obszarze GZM. Metrolinie mają kursować niemal przez całą dobą z regularną, a w godzinach szczytu porannego i popołudniowego zwiększoną częstotliwością.

Zdecydowano, że koszt przejazdu będzie standardowy, jak dla pozostałych połączeń, zgodnie z taryfą. Wszystkie metroliniie obsługiwane mają być pojazdami o wysokim standardzie i niskiej emisji spalin. Ich funkcjonowanie ma być badane pod kątem potrzeb i liczby potencjalnych pasażerów. Na tej podstawie co pół roku wprowadzane mają być ew. modyfikacje.

Prace nad metroliniami trwają od lipca 2019 r. Obecnie zakładane jest uruchomienie 22 linii o charakterze metropolitalnym–szybkim i dziewięciu linii dowozowo-odwozowych. Oznacza to dołączenie do systemu transportu publicznego ok. 2,1 tys. kursów dziennie w dni robocze, pracy przewozowej na poziomie 18,5 mln wozokilometrów, a także nakłady szacowane na 136 mln zł.

Zarząd Transportu Metropolitalnego jest jednym z największych organizatorów transportu publicznego w Polsce. Na ulice 41 miast i gmin GZM oraz 16 gmin z nią sąsiadujących wysyła blisko 1,5 tys. autobusów, tramwajów i trolejbusów. Wszystkie te pojazdy, należące do ok. 40 operatorów, obsługują obecnie 460 linii i zatrzymują się na prawie 7000 przystanków. W 2019 r. pokonały ponad 100 mln km, obsługując ok. 250 mln przejazdów.(PAP)