Velostrada Katowice - Sosnowiec i Mysłowice

i

Autor: Unsplash.com

Velostrady GZM

Velostrada w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Powstaną koncepcje techniczne dla dwóch odcinków

Metropolia GZM podpisała umowy z wykonawcą na przygotowanie koncepcji technicznych dla dwóch odcinków velostrad – z Sosnowca do Katowic oraz z Katowic do Mysłowic. Następnymi etapami po przygotowaniu koncepcji będzie projekt budowlany oraz budowa.

Budowa velostrad jest jednym ze strategicznych działań GZM podejmowanych we współpracy z miastami Metropolii. Mają one pełnić głównie funkcję transportową, zapewniając bezpieczny przejazd do pracy, szkoły, instytucji w ramach jednego miasta lub pomiędzy miastami.

Szczególnie ważny jest odcinek velostrady nr 1 łączącej rowerowo Katowice z Sosnowcem. W momencie powstania tego odcinku, część z mieszkańców Metropolii na dojazd do pracy wybierze rower, co odciąży ruch na drodze S86.

Planowane przebiegi velostrad zostały wytyczone przez Metropolię we współpracy z miastami członkowskimi. Łącznie powstanie 8 velostrad o długości ok. 120 km. Ten katalog nie jest zamknięty. Trwają ustalenia dotyczące kolejnych przebiegów.

Wykonawca wyłoniony w przetargu przygotuje dokumentację dla dwóch odcinków o długości 5,8 oraz 4,7 km. Koncepcje mają być gotowe za około 10 miesięcy.

Velostrada nr 1 Katowice - Sosnowiec

Ostatnio w mediach zrobiło się głośno w sprawie odcinka velostrady pomiędzy Katowicami a Sosnowcem. Wszystko za sprawą kontrowersyjnej decyzji katowickich radnych, dotyczącej wydania zezwolenia na budowę osiedla mieszkaniowego na trasie planowanej velostrady. Obecnie decyzję radnych zatrzymał wojewoda śląski i sprawa trafiła do sądu.

Chodzi o velostradę o łącznej długości 9,4 km. Trasa tej velostrady ma przebiegać od katowickich Bulwa­rów Rawy, w okolicy ul. Bankowej, przez tereny na wschód od drogi ekspresowej S86, aż po centrum Sosnowca. Koniec trasy został przewidziany przy parku Dietla, nieopodal ul. Żeromskiego. Kością niezgody pomiędzy GZM a Katowicami jest odcinek znajdujący w katowickiej dzielnicy Burowiec. Jak twierdzi GZM, zamawiana koncepcja ma uwzględnić również alternatywne trasy, na wypadek, gdyby w miejscu planowanej velostrady stanęły budynki.

Velostrada nr 6 Katowice – Mysłowice

Długość: 9,1 km (koncepcja obejmuje 4,7 km)

Droga rowerowa rozpocznie się w Katowicach-Brynowie, będzie biegła wzdłuż nieczynnej linii kolejowej nieopodal doliny Trzech Stawów i w dalszym biegu przez dzielnicę Giszowiec. Następnie w kierunku miasta Mysłowice będzie przebiegać wzdłuż ulicy Mysłowickiej, docierając do granicy z Mysłowicami i dalej wzdłuż ul. Mikołowskiej, aż do rejonu ronda Rotmistrza Pileckiego (os. Ćmok). Rozpoczęcie prac budowlanych na terenie Katowic jest planowane na III kwartał 2023 r.

Przypomnijmy, 20 grudnia 2022 GZM podpisała dwie pierwsze umowy dotyczące dofinansowania budowy velostrady w przebiegu Katowice – Mysłowice, realizowanej w ramach dużego projektu o nazwie Metropolitalna Sieć Tras Rowerowych. Trasa, o której mowa, w pierwszej kolejności połączy dwie katowickie dzielnice, Brynów z Giszowcem.

Velostrada nr 6 zostanie połączona z węzłem Giszowiec. W tym celu Katowice wybudują łącznik, który będzie miał charakter miejskiej drogi rowerowej po ulicach Giszowca. Zgodnie z planami Metropolii, w tej dzielnicy, na zlikwidowanej bocznicy kolejowej kopalni Staszic, ma rozpoczynać się Velostrada nr 3 do Tychów.

ESKA Śląsk

i

Autor: Eska Link: https://www.eska.pl/slaskie/