Odcinkowy pomiar prędkości

i

Autor: WOJCIECH STROZYK/REPORTER

Na drogach

Rusza odcinkowy pomiar prędkości w Katowicach na DTŚ. Tyle można jechać

Na Drogowej Trasie Średnicowej w Katowicach zamontowany został odcinkowy pomiar prędkości. Kierowcy jak najszybciej powinni ograniczyć prędkość, aby uniknąć surowych mandatów. Sprawdziliśmy, jak działa odcinkowy pomiar prędkości.

Gdzie jest odcinkowy pomiar prędkości w Katowicach

Odcinkowy pomiar prędkości ruszy lada dzień na DTŚ w Katowicach. Urządzenia rejestrować będą prędkość przejeżdżających samochodów na odcinku około 1,5 km pomiędzy charakterystyczną różową kładką rowerowo-pieszą między osiedlem Tysiąclecia a Załężem, a kolejną kładką przy firmie Mazak. Co to oznacza dla kierowców? Już tłumaczymy.

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości w Katowicach?

System odcinkowego pomiaru prędkości rejestruje samochody za pomocą kamer zarówno przy wjeździe na odcinek drogi, jak i przy wyjeździe. Wszystkie dane takie jak numer rejestracyjny samochodu, zdjęcie samochodu, datę i godzinę zarejestrowanego przejazdu przesyłane są do jednostki centralnej.

Chodzi o to, by zamiast mierzyć prędkość chwilową, rejestrować moment wjazdu i wyjazdu przez kierowcę na dany odcinek drogi. Przejechany dystans oraz całkowity czas przejazdu pozwalają wyliczyć średnią prędkość pojazdu, która daje jasny wynik czy kierowca popełnił wykroczenie, czy też nie.

Znając długość odcinka i czas przejazdu system błyskawicznie wskazuje, z jaką średnią prędkością jechał samochód.

Na odcinku DTŚ w Katowicach obowiązuje limit prędkości 80 km/h. Czy to oznacza, że jeśli kierowca pojedzie szybciej, to automatycznie otrzyma mandat do zapłacenia? Absolutnie nie!

O ile można przekroczyć prędkość na odcinkowym pomiarze prędkości?

Systemy wideoradarów i wideokontroli nie są doskonałe. To samo dotyczy prędkościomierzy w samochodach. Dlatego w ustawie zapisano, że karani mandatami są kierowcy tych pojazdów, które przekraczają dozwoloną prędkość o 10 km/h i więcej. Jeśli więc kierowca na odcinku DTŚ będzie się poruszał ze stałą prędkością 88 km/h, mandatu nie dostanie.

Teoretycznie więc można sobie wyobrazić kierowcę, który przez część mierzonego odcinka DTŚ jedzie o wiele za szybko, a przez kolejną część zwalnia do 40 km/h, aby średnio nie przekroczyć 89 km/h, lecz takie zachowanie zasługuje na potępienie. 

Dzięki odcinkowemu pomiarowi prędkości, kierowcy uczą się z poprawnej jazdy. Stosowanie przepisowej prędkości i jazda ze stałą prędkością wchodzi im w nawyk i nie jeżdżą już tzw. efektem kangura (przyspieszając i zwalniając). Ważnym atutem odcinkowych pomiarów prędkości jest również zniechęcenie do wykonywania bardzo niebezpiecznego manewru, czyli wyprzedzania w miejscach, w których nie jest to dozwolone.

Trwają ostatnie prace nad uruchomieniem odcinkowego pomiaru prędkości w Katowicach. Terminu realizacji i uruchomienia jeszcze nie mogę podać, ponieważ zakończenia prac nie zgłosił jeszcze wykonawca. Z tego, co się orientuję, system czeka na podłączenie prądu przez zakład energetyczny - informuje Wojciech Król z działu informacji i promocji Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Gdzie jest odcinkowy pomiar prękości?

W całej Polsce odcinkowe pomiary prędkości to istna maszynka do zarabiania pieniędzy. O wiele skuteczniejsza niż fotoradary. Czy tak będzie również na DTŚ w Katowicach? Wiele zależy od dyscypliny samych kierowców.

W najbliższym czasie w województwie śląskim uruchomione zostaną kolejne systemy OPP. Te lokalizacje to:

  • DW 929. Jankowice / Świerklany
  • DW 935. Suszec/Kobielice
  • DK 88. Zabrze, al. Jana Nowaka Jeziorańskiego
  • DK 88. Gliwice, al. Jana Nowaka Jeziorańskiego
  • DK 44. Mikołów, ul. Gliwicka

Termin uruchomienia mija z końcem roku 2023.

Z tymi znakami drogowymi kierowcy mają największy problem! Znasz je wszystkie?

Pytanie 1 z 9
Znak A-25 oznacza...
Znak A-25