Nowoczesny parking automatyczny w Katowicach już po odbiorach. Czas na testy

i

Autor: Fot. UM Katowice Nowoczesny parking automatyczny w Katowicach już po odbiorach. Czas na testy

Inwestycje

Nowoczesny parking automatyczny w Katowicach już po odbiorach. Czas na testy

Zakończyły się odbiory parkingu automatycznego na ul. Tylnej Mariackiej. Teraz czas na testy, w których udział wezmą m.in. właściciele hoteli i restauracji znajdujących się na tej ulicy.

Parking automatyczny już po odbiorach. Kiedy z niego skorzystamy?

Zakończyły się odbiory parkingu automatycznego, który powstał na ul. Tylnej Mariackiej w Katowicach. To pierwsza tego typu parking w Polsce, z którego będą mogli korzystać kierowcy w Katowicach. Po zakończeniu odbiorów rozpoczyna się faza testów, która ma potrwać do 1 września.

Testujący maszyny są zobowiązani do codziennego raportowania za pośrednictwem ankiet przebiegu parkowania. Dzięki temu chcemy wychwycić elementy, które jeszcze można udoskonalić – mówi Bogumił Sobula, pierwszy wiceprezydent Katowic.

Do testów wytypowano kilkadziesiąt osób. Są to między innymi właściciele lokali i hoteli zlokalizowanych przy ul. Mariackiej. Otrzymali już specjalne przepustki, które uprawniają ich do korzystania z parkingu automatycznego. W trakcie parkowania testujący przechodzą całą procedurę, jaka będzie obowiązywać korzystających z automatycznego parkingu z wyjątkiem opłat, bowiem dysponują tzw. biletem zero. Testy odbywają się pod okiem m.in. straży pożarnej. Potrwają do 1 września. A kiedy będzie dostępny dla kierowców? Tu miasto nadal nie wyznaczyło granicznej daty, choć można się spodziewać, że zostanie on udostępniony wraz z wejściem w życie nowych stref parkowania w Katowicach. O kosztach parkowania również niewiele wiadomo. A przynajmniej nie oficjalnie, bowiem nieoficjalnie mówi się, że godzina parkowania ma kosztować 12 zł.

Parking automatyczny w Katowicach - jedyny taki w Polsce

arking składa się z dwóch zespołów maszyn. Ich działanie polega na wykorzystywaniu inteligentnego systemu rotacyjnego i przechowywania pojazdów na przeznaczonych do tego platformach. Pierwszy zestaw – o długości 67 metrów – to połączenie 12 modułów parkingowych. Drugi – długi na ponad 45 metrów – składa się z 8 modułów. Każdy moduł posiada niezależny wjazd/wyjazd oraz 12 platform parkingowych. To oznacza, że w obu zestawach zaparkować można łącznie 240 pojazdów.

W korzystaniu z parkingu pomagają czujniki optyczne, radarowe i sygnalizacja ostrzegawcza, które ułatwiają prawidłowe zaparkowanie samochodu na platformie transportowej. Koszt inwestycji to niespełna 23 mln zł. Montaż maszyn rozpoczął się we wrześniu 2022 roku, a zakończył w połowie 2023 roku.