Nowe przystanki w Dąbrowie Górniczej gotowe

Od czwartku 22 grudnia pasażerowie w Dąbrowie Górniczej mogą już korzystać z nowych przystanków autobusowych. Na ten moment komunikacja miejska zatrzymuje się w dwóch z trzech zatok, które powstały przy nowym rondzie obok Powiatowego Urzędu Pracy.

Z przystanku "Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy" tuż za zjazdem z ronda w kierunku centrum odjeżdżają linie nr 28, 116, 140, 637, 903N, 928 i T-21. Natomiast z przystanku o tej samej nazwie w kierunku Będzina, umiejscowionego w pobliżu stacji paliw Moya, objeżdżają autobusy linii nr 28 i 928.

Komunikacja miejska nadal będzie się zatrzymywać się na tymczasowym przystanku w rejonie wjazdu na teren salonu samochodowego przy ul. Sobieskiego.

Mieszkańcy muszą jednak jeszcze trochę poczekać, żeby skorzystać z trzeciej zatoki. Przystanek wybudowany za zjazdem z ronda w kierunku dworca PKP zostanie uruchomiony dopiero, gdy otworzy się nowa droga do centrum przesiadkowego. W czwartek uruchomiono część tej trasy od ul. Sobieskiego do ul. Perla, którą można dojechać z i do ul. Siemońskiej na Koszelewie. Według planów druga część inwestycji (od ul. Perle do centrum przesiadkowego) zostanie oddana do użytku w styczniu 2023 roku.

Wspólny wysiłek miasta i kolei

Nowe rondo wraz z wybudowaną drogą do dworca kolejowego jest częścią nowego układu drogowo-torowego przy stacji Dąbrowa Górnicza. W październiku otwarto przejazd pod wiaduktem łączący ulicę Kościuszki i Limanowskiego. Równocześnie oddano do użytku ulice Kolejową, Limanowskiego w kierunku Konopnickiej, a także nową drogę do skrzyżowania ulic Korzeniec i Robotniczej. Na ich styku powstały ronda, które mają za zadanie upłynnić ruch w kierunku parku Zielona, Pogorii III czy Łęknic.

Poza nową drogą na otwarcie czekają jeszcze parkingi na 375 miejsc po obu stronach torów oraz perony dla autobusów przed przebudowywanym dworcem.

Przy budowie centrum przesiadkowego i przebudowie układu drogowego miasto połączyło siły ze spółką PKP PLK. Dzięki temu na stacji powstały także nowe perony i prowadzące do nich przejścia podziemne z windami.

Warta 229 mln zł inwestycja – realizowana przez konsorcjum miejscowych spółek Nowak-Mosty i Complex Dąbrowy Górniczej – zyskała 82,5 mln zł dofinansowania. Z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego wpłynęło 56,5 mln zł oraz 26 mln zł z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.