Wiadukt w Łabajowie

i

Autor: From The Sky

Ciekawostka

Jak w Alpach. Wiadukt w Beskidach jest cudem techniki. Ma 90 lat

Wiadukt kolejowy w Łabajowie na szlaku kolejowym Ustroń - Wisła Głębce w lipcu obchodzi 90-lecie istnienia. Jest imponujący. Łączy dwie góry ponad drogą i rzeką i wyglądem przypomina słynne mosty w Alpach. To jeden z cudów techniki na Śląsku. Zobacz zdjęcia i film o najwyższym wiadukcie w Beskidach.

Słynny wiadukt kolejowy w Łabajowie ma już 90 lat! Powstał w latach 1931 – 1933 w trakcie budowania linii kolejowej z Ustronia do Wisły Głębiec Jego budowniczym był inż. Ksawery Goryanowicz. Wiadukt wyglądem przypomina słynne alpejskie budowle tego typu.

Jest zbudowany z żelbetu i ma siedem przęseł. Pod nim przebiega droga i rzeka. Wiadukt w Łabajowie malowniczo wygląda o każdej porze roku. Nic dziwnego, że nazywa się go cudem techniki śląskiej.

Wiadukt w Łabajowie

i

Autor: From The Sky

Budowa linii kolejowej Ustroń - Wisła Głębce

Wiadukt powstał jako część wielkiego planu połączenia Ustronia ze Zwardoniem w czasach, gdy autonomiczne województwo śląskie posiadało niemal nieograniczone zasoby pieniężne i inwestowało w rozwój komunikacji i transportu.

Zobacz zdjęcia

Wiadukt w Łabajowie najwyższy w Beskidach

Budowa linii kolejowej bezpośrednio związana jest z odkrywaniem Beskidów zwłaszcza przez turystów i kuracjuszy. 

Na początku XIX wieku krajoznawców interesowały szczególnie źródła najdłuższej polskiej rzeki, Wisły, później „karierę” zaczęły robić pobyty lecznicze. Początkowo nie było łatwo się tutaj dostać. Dopiero w latach 30. XIX wieku rozpoczęto budowę bitej drogi wiodącej ze Skoczowa przez Ustroń, Wisłę w stronę Istebnej. Na kolejne usprawnienie komunikacyjne trzeba było czekać prawie sto lat. 

Budowę linii do Wisły podjęto w latach 20. ubiegłego stulecia. W pierwszym etapie zrealizowano odcinek Ustroń – Ustroń Polana (o długości 6,76 km), który oddano do użytku w roku 1928. Po kilku miesiącach, 10 lipca 1929 roku odbyła się uroczystość otwarcia fragmentu z Ustronia Polany do Wisły Uzdrowiska (o długości 5,74 km).

Dalsza budowa, prowadząca w głąb gór, postawiła przed inżynierami trudne wymagania. Dlatego ponad pięciokilometrowy odcinek do Wisły Głębce ukończono dopiero w 1933 roku i, niestety, nie został już później przedłużony z powodu wybuchu wojny.

Skalę wyzwań, z którymi zetknęli się budowniczowie w Wiśle, doskonale unaoczniają dwa potężne, żelbetowe wiadukty - pierwszy nad Doliną Dziechcinki i drugi w Łabajowie. Wiadukt w Dziechcince ma trzy przęsła, długość 68,60 m i wysokość (od torowiska do drogi) 12,50 m. Zaprojektowali go Stanisław Saski i Tadeusz Mejer, wykonała zaś, w 1932 r., firma Ksawerego Goryanowicza.

Najwyższy wiadukt w Beskidach

Wiadukt w Beskidach robi wrażenie i jest obiektem chętnie odwiedzanym przez miłośników kolei. Zobacz film Marcina Zachariasza w lipca 2023 r.

Atrakcje turystyczne w Beskidach

Wiadukt w Łabajowie jest nieprawdopodobnie malowniczym obiektem. Dla osób, które szukają zabytków techniki w Beskidach, z całą pewnością atrakcyjna będzie także Kuźnia w Ustroniu wraz z muzeum. Najpopularniejszym obiektem inżynierskim, który wzbudza zachwyt turystów jest z pewnością skocznia narciarska im. Adama Małysza w Wiśle Malince. Można ją zwiedzić.

Najlepsze karczmy w Beskidach

Zobacz listę

Najważniejsze wiadomości ze Śląska

i

Autor: Eska Link: https://www.eska.pl/slaskie/