Zakupy

Amazon oszukuje klientów. Chodzi o dostępność i terminy dostaw. Jest kara UOKiK

Platforma sprzedaży internetowej Amazon podaje fałszywe i nierzetelne informacje o dostępności produktów i terminach dostawy. Klienci czują się nabici w butelkę, bo zamówione produkty dochodzą z opóźnieniem. UOKiK nałożył na Amazon gigantyczną karę. Czy to pomoże? Amazon zapowiedział, że będzie się odwoływał od tej decyzji.

Platforma sprzedaży internetowej Amazon wykorzystuje klientów i podaje nieprawdziwe informacje! Klienci mają prawo czuć się oszukani, bo otrzymują zamówione towary po terminie. Dodatkowo Amazon nakłada presję na konsumentów przez wyświetlanie licznika czasu, w którym powinno być złożone zamówienie, pomimo braku gwarancji dostawy w tym terminie. Widoczne są hasła sugerujące, że zamawiając, zawiera on umowę: „Kup teraz” lub „Przejdź do finalizacji zakupu”. Te działania są karygodne.

I dlatego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Amazon w Polsce gigantyczną karę w wysokości 31 mln zł.

Przeciętny konsument ma prawo przypuszczać, że oferowane przez przedsiębiorców opcje zakupu, dostępność i czas dostawy nie wprowadzają w błąd - poinformował cytowany w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny. - W wydanej wobec Amazona decyzji zakwestionowaliśmy wprowadzanie konsumentów w błąd, w tym praktyki zaliczane do tzw. dark patterns, czyli nakładanie presji na konsumentów przez wyświetlanie licznika czasu, w którym powinno być złożone zamówienie, pomimo braku gwarancji dostawy w tym terminie.

Tak wygląda praca w magazynie Amazon

Zobacz zdjęcia

Jak długo idzie przesyłka z Amazon?

Klienci w Polsce, którzy zamawiali produkty na platformie Amazon.pl i za nie zapłacili, w wielu przypadkach mogli ich nie otrzymać.

- Potwierdzają to sygnały od konsumentów, a także reklamacje składane do przedsiębiorcy. Przykładowo, jak ustalono w toku postępowania, spółka wielokrotnie anulowała zamówienia złożone na popularne czytniki e-booków - poinformował UOKiK.

Zgodnie z zakwestionowaną praktyką, złożenie zamówienia i otrzymanie jego potwierdzenia nie jest równoznaczne z zawarciem umowy sprzedaży. Jest to jedynie oferta nabycia produktu, która nie jest wiążąca dla spółki. Nawet po zapłacie za towar, Amazon nie jest zobowiązany do jego dostarczenia – może anulować zamówienie. Zawarciem umowy sprzedaży dla Amazona jest dopiero informacja o faktycznej wysyłce i to, według przedsiębiorcy, stanowi właściwy moment zakupu towaru.

Czy Amazon zapłaci karę?

Prezes UOKiK uznał, że Amazon EU SARL naruszył zbiorowe interesy konsumentów. Nałożona kara to ponad 31 mln zł (31 850 141 zł). Spółka musi opublikować decyzję na swojej stronie i w swoich mediach społecznościowych. Decyzja nie jest prawomocna, spółka ma możliwość złożenia odwołania do sądu.

Oświadczenie Amazon w sprawie kary UOKiK

Biuro Prasowe Amazon poinformowało, że "w ciągu ostatniego roku współpracowaliśmy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów i zaproponowaliśmy szereg dobrowolnych rozwiązań mających na celu dalszą poprawę doświadczenia klientów podczas zakupów na Amazon.pl. Ściśle przestrzegamy prawa we wszystkich krajach, w których prowadzimy działalność i zdecydowanie nie zgadzamy się z wydaną decyzją i karą nałożoną przez Prezesa UOKiK. Będziemy odwoływać się od tej decyzji.”

Ciekawostki o Śląsku QUIZ Sprawdź, czy znasz zaskakujące fakty

Pytanie 1 z 14
Oblaty to tradycyjny śląski przysmak. Wypiekany jest w: