Szkoła ich stresuje i czują do niej niechęć – niepokojące wyniki badań w siedleckich szkołach. Jak zmienić system edukacji? [AUDIO]

2022-10-04 22:04
Szkoła nie musi być nudna – po ankiecie w szkołach siedlczanin Maciej Zieliński namawia uczniów i nauczycieli do zmian!
Autor: fot. Monika Półbratek Po przeprowadzeniu ankiety w siedleckich szkołach średnich, młody siedlczanin Maciej Zieliński ma pomysły na to, jak można zmienić system edukacji na lepsze

Publiczne szkoły średnie w Polsce potrzebują zmian, które muszą się zacząć od działań uczniów i nauczycieli na gruncie lokalnym – do tego przekonuje młody siedlczanin Maciej Zieliński. Przeprowadził on ankietę w siedleckich szkołach, a jej wyniki są niepokojące. Co drugi uczeń uważa, że jego nauka jest nieefektywna, wielu boi się szkoły i czuje niechęć, idąc do niej. Autor ankiety przekonuje, że szkoła nie musi być nudna, ale system edukacji trzeba zmienić. Ma pomysły, jak można to zrobić.

POSŁUCHAJ o wynikach ankiety Macieja Zielińskiego w siedleckich szkołach. Z czym mają problem uczniowie? Co można zmienić w szkołach na lepsze?

Owocna współpraca naukowa z siedleckim uniwersytetem

Młody siedlczanin Maciej Zieliński postanowił na poważnie zająć się działaniem na rzecz ulepszenia obecnego systemu edukacji w Polsce. Jego zdaniem dobra zmiana musi się rozpocząć na gruncie lokalnym, a powinni jej dokonać sami uczniowie i nauczyciele siedleckich szkół. Jak sam podkreśla, obecny system jest przestarzały i od wielu lat potrzebuje zmian. On sam od lat korzysta z edukacji domowej, ale chciałby, by jego rówieśnicy chętnie chodzili do szkoły. Podkreśla, że nauka może być przyjemnością, a szkoła nie musi być nudna. Chcąc profesjonalnie zdiagnozować i wyraźnie ukazać lokalnej społeczności problemy, z jakimi muszą się zmagać siedleccy uczniowie, zasięgnął porady pedagogów z siedleckiej uczelni. 

– W swoich badaniach Maciej Zieliński współpracował z Uniwersytetem Przyrodniczo-Humanistycznym w Siedlcach. Zaopiekowała się nim i pomogła mu w przygotowaniu badań pani dyrektor Instytutu Pedagogiki dr hab. prof. uczelni Anna Klim-Klimaszewska. Dla Instytutu Pedagogiki bardzo ważne jest to, by być jak najbliżej młodych ludzi, w związku z tym z otwartymi rękoma podejmujemy takie działania, bo nie można wykształcić dobrych nauczycieli bez tego kontaktu na bieżąco. Mamy więc nadzieję, że Maciej Zieliński będzie kontynuował swoje badania i że zostanie naszym studentem – mówi Beata Gałek, rzecznik prasowy UPH.

Anonimowa ankieta w siedleckich szkołach

Badania zostały przeprowadzone w formie ankiety, którą wypełnili uczniowie klas pierwszych i trzecich z czterech siedleckich szkół średnich. Większość z nich dokonała tego przez Internet, a nauczyciele szkół nie mieli wglądu do udzielonych przez nich odpowiedzi. Młodzież miała świadomość, że ankieta jest anonimowa i całkowicie dobrowolna, w związku z czym mogą podać tam w pełni prawdziwe dane. Najprawdopodobniej młodzi ludzie udzielali zatem prawdziwych odpowiedzi. W badaniu wzięło udział 471 uczniów w wieku od 15 do 18 lat. Wyniki ankiety można pobrać i obejrzeć »TUTAJ«.

Jakie pytania do uczniów znalazły się w ankiecie?

Jak wyjaśnia w swojej ankiecie jej twórca, celem badań było stwierdzenie, jakie uczucia uczniowie przejawiają w środowisku szkolnym. Zadał im więc następujące pytania:

  1. Czy uważasz, że twoja nauka jest efektywna?
  2. Co czujesz chodząc do szkoły?
  3. Czy czerpiesz przyjemność z nauki w szkole?
  4. Czy masz czas na rozwijanie swoich pasji?
  5. Czy posiadasz zainteresowania/pasje niezwiązane ze szkołą?
  6. Z czyjej strony czujesz największe wsparcie w nauce?
  7. Gdzie twoja nauka jest najefektywniejsza?
  8. W jakich godzinach najlepiej ci się uczyć?
  9. Jak często odczuwasz stres związany ze szkołą?
  10. Czy uważasz, że prace domowe realnie wpływają na wzrost twojej wiedzy z obowiązującego ciebie zakresu materiału?
Sonda
Czy lubisz chodzić do szkoły?

Niepokojące wyniki ankiety

Wyniki ankiety okazały się mocno niepokojące i wyjaskrawiły sporo problemów:

  • Połowa ankietowanych uczniów odpowiedziała, że w ich odczuciu nauka szkolna jest dla nich nieefektywna, czyli co drugi uczeń uważa, że jego nauka nie przynosi pozytywnych i efektów.
  • Idąc do szkoły, większość uczniów odczuwała emocje neutralne lub negatywne, najmniej było pozytywnych – 39 procent uczniów odpowiedziało, że nie odczuwają nic szczególnego, 39 procent – że czują strach, 23 procent – odrazę, a tylko 18 procent – ciekawość i 14 procent – przyjemność.
  • Aż 67 procent ankietowanych uczniów nie czuje przyjemności z nauki w szkole.
  • Pozaszkolne zainteresowania i pasje ma 85 procent uczniów, ale większość z nich deklaruje, że wcale nie ma czasu na ich rozwijanie lub ma tego czasu za mało. Nie mają też możliwości ich rozwijania w szkole.
  • Większość uczniów przyznaje, że największe wsparcie w nauce otrzymują od rodziców, przyjaciół i znajomych, a najmniejsze od nauczycieli. Część uczniów twierdzi, że wcale nie otrzymuje wsparcia.
  • Aż 68 procent uczniów stwierdziło, że najefektywniejszym miejscem do nauki jest dla nich dom.
  • Większość uczniów wskazuje godziny wieczorne jako najlepsze do nauki, gdy tymczasem większość zajęć szkolnych odbywa się rano.
  • Stres związany ze szkołą 40 procent uczniów odczuwa codziennie, a 29 procent – co kilka dni.
  • Zdaniem 44 procent uczniów, odrabianie prac domowych nie wpływa znacząco na poziom posiadania przez nich wiedzy, a 39 procent uczniów twierdzi, że ma to znaczenie tylko w przypadku niektórych przedmiotów, zwłaszcza matematyki.

Nauka nie musi być nudna. Jak można zmienić na lepsze system edukacji?

– Szkoła ma bardzo dużo problemów, ale błędne jest myślenie, że musimy czekać na jakieś odgórne zmiany. Faktem jest to, że prawo oświatowe zamyka nas w jakichś ramach, natomiast nie są to ramy twarde. Czytając prawo oświatowe i rozmawiając z ludźmi, którzy się nim zajmują i mają wykształcenie w kierunku prawniczym, wiem że naprawdę da się dużo zrobić w już aktualnie panującym prawie – mówi Maciej Zieliński.

Planuje on napisać obszerną pracę na temat tego, co można poprawić w systemie edukacji, by zmienić go na lepsze. Jak wyjaśnia, taka zmiana musi się jednak rozpocząć na gruncie lokalnym – powinni jej dokonać uczniowie i nauczyciele z siedleckich szkół.

– Na zmiany odgórne będziemy czekać bardzo długo, pewnie do czasu jakiegoś kryzysu… Najlepszym przykładem jest tutaj pandemia. Zmiany w systemie myślenia nauczycieli zaszły wtedy dopiero w momencie, gdy nie było już innego wyjścia – nagle do tego, by uczyć, trzeba było zacząć używać telefonu i komputera. Nikt nie wiedział, jak to zrobić, więc było z tym wiele problemów i wiele śmiechu z tego. Ale dopiero taka sytuacja doprowadziła do jakiejś zmiany myślenia – że można inaczej. Więc uczniom chcę przekazać, żeby zmieniali szkołę, żeby się temu sprzeciwiali, bo nikt nie zadba o ich przyszłość tak dobrze jak oni sami. A nauczyciele powinni poważnie zastanowić się nad tym, jak chcą, żeby wyglądała ich praca, bo patrząc na statystyki, nie mają powodów do zadowolenia – podsumowuje swoją ankietę jej twórca.

Szczegółowych propozycji Macieja Zielińskiego odnośnie zmian w systemie edukacji, możecie posłuchać w załączonym nad tekstem materiale dźwiękowym (jeżeli się nie wyświetla lub nie odtwarza, należy odświeżyć stronę i/lub włączyć dźwięk na komputerze, a nie w telefonie).

III runda mistrzostw okręgu warszawskiego Cross Country w Czerniejewie
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE