Postępy prac na stacji PKP Olsztyn Główny. Powstaje nowe przejście podziemne [ZDJĘCIA]

2022-09-12 14:56

Podróżni na stacji Olsztyn Główny mogą obserwować postępy prac. Działa kilkadziesiąt maszyn i ponad sto pracowników. Nowe perony i przejścia oraz windy zapewnią większy komfort obsługi pasażerów. Zachowywane są zabytkowe elementy wiat i peronów. Zobacz zdjęcia!

Przybywa nowych torów przy olsztyńskich peronach oraz na wschodnim wyjeździe ze stacji w kierunku m.in. Barczewa. Wykorzystano około 800 wagonów do przywozu 35 tys. ton tłucznia – Ułożono już ok. 6 km torów i zamontowano 26 rozjazdów, które zapewnią sprawny przejazd pociągów.

Na budowie pracują dziesiątki maszyn – koparki, dźwigi, palownice, walce, podbijarki torowe do regulacji torów i rozjazdów oraz pociąg sieciowy. Ustawiane są kolejne słupy i bramki sieci trakcyjnej. Rozwieszono już 2000 m nowej sieci trakcyjnej. Prace prowadzone są także w zakresie sterowania ruchem kolejowym. Położono setki metrów przewodów i okablowania.

Budowane jest nowe przejście podziemne od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej, które umożliwi dodatkowy dostęp na perony. Mieszkańcy osiedla Zatorze zyskają wygodne dojście – dostosowane do potrzeb osób o ograniczanych możliwościach poruszania się. Przejście o długości 140 metrów będzie szersze oraz wyższe. Powstały trzy betonowe segmenty obiektu o łącznej długości ok. 16 metrów. Budowane są wyjścia na peron nr 4.

Wykonawca kończy demontaż ostatnich zabytkowych elementów wiaty i balustrad z peronu nr 3. Historyczne obiekty są zabezpieczane na zapleczu budowy. Będą oczyszczone, odrestaurowane i – po uzgodnieniu z konserwatorem – pomalowane na odpowiedni, podkreślający historyczne walory, kolor. Zdemontowane na czas prac elementy wrócą na swoje miejsce.

Modernizacja stacji Olsztyn Główny zapewni podróżnym oczekiwany komfort obsługi. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się zyskają lepszy dostęp na perony. Ułatwieniem będą windy oraz schody ruchome. Dobrą orientację na stacji dla osób niewidzących lub słabowidzących zapewnią ścieżki naprowadzające oraz oznaczenia w języku Braille’a. Antypoślizgowa nawierzchnia i funkcjonalne oświetlenie umożliwią bezpieczne poruszanie się po peronach także po zmroku. Lepszą informację dla podróżnych zapewnią wyświetlacze i nowe nagłośnienie.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. o wartości ok. 400 mln zł realizowana jest ze współudziałem środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Zakończenie przebudowy stacji Olsztyn Główny zaplanowano w 2024 roku.

Sedno Sprawy - Wojciech Skurkiewicz - OFENSYWA UKRAINY JEST PRZEŁOMOWA DLA LOSÓW WOJNY